Huvudmeny

Kabus läggs ner!

Startat av L-G Lassander, 04 februari 2014, 11:28:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Finska YLE berättar idag att den finska busstillverkaren Kabus kommer att lägga ner sin verksamhet nästa höst. Orsaken sägs vara att det idag är alltför dyrt att ta fram nya bussmodeller.
Kabus har ägts av Finlands största busskoncern, Koiviston Auto-koncernen, och fabriken har tillverkat bussar enbart för koncernens eget bruk.
Kabus kommer att fortsätta sin verksamhet genom underhåll av koncernens vagnpark, 10-15 av de anställda kommer att få behålla sin jobb för detta, övriga av de nu 35 anställda sägs upp.
I framtiden kommer koncernen att köpa sina bussar från utomstående tillverkare. Till nyvunnen trafik med start 1.7.2014 har man beställt 16 Volvo 8900 LE och 63 VDL Citea LLE-120.

Björn Forslund

Det är ju otroligt att man hållt ut så länge med egen busstillverkning i liten skala för eget bruk. GDG gjorde ju motsvarande men det upphörde för ett par årtionden sedan.
Antar att Koiviston Autos huvudägare var av den gamla konservativa stammen.

L-G Lassander

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 11:41:51 AM
Antar att Koiviston Autos huvudägare var av den gamla konservativa stammen.

Helt rätt. En MYCKET konservativ!  :D

Björn Forslund

Citat från: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 11:47:11 AM
Helt rätt. En MYCKET konservativ!  :D

Grundades inte företaget i den del av Finland som sedan ockuperades av Sovjet?

Mats Karlsson

Den egentliga orsaken till nedläggningen är nog de påbörjade upphandlingarna där deras egenutvecklade bussar inte passar in. Om det krävs en större serie bussar i en upphandling är det inte så lätt att egenproducera dessa och få det ekonomiskt fösrvarbart. Jag anade redan tidigare att KABUS nog snart kommer att gå i graven.

När det gäller GDG:s busstillverkning rörde det sig endast om att bygga karosser på köpta chassier. KABUS har i stället byggt hela bussarna, dvs ett dyrbarare alternativ. Det är riktigt strongt att de lyckats klara detta ända fram till i dag!! 

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 februari 2014, 11:52:17 AM
Den egentliga orsaken till nedläggningen är nog de påbörjade upphandlingarna där deras egenutvecklade bussar inte passar in. Om det krävs en större serie bussar i en upphandling är det inte så lätt att egenproducera dessa och få det ekonomiskt fösrvarbart. Jag anade redan tidigare att KABUS nog snart kommer att gå i graven.

När det gäller GDG:s busstillverkning rörde det sig endast om att bygga karosser på köpta chassier. KABUS har i stället byggt hela bussarna, dvs ett dyrbarare alternativ. Det är riktigt strongt att de lyckats klara detta ända fram till i dag!!

Dessutom var det lite av USA-stuk över långfärdsbussarna med blanka aluminiumpaneler. Åkte en del med dessa mellan Åbo och Lahti på 70-talet. Manuella växellådor och Leyland eller AEC maskiner om jag inte minns fel.

Ersa

Det finns mycket i Finland som imponerar, och det är nog ingen slump att finsktillverkade bussar länge sålde bra i norra Sverige. Verkligen strongt att de klarat sig så länge, och nu återstår det att se hur det finska folket upplever alla upphandlingar som vi svenskar levat med ett bra tag nu.

Intressant att även Koiviston väljer ett så stort antal VDL, framför (framom) Volvo, Scania, MAN och Daimlers produkter.

1896

Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 februari 2014, 15:09:30 PM
Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(

Inte då! Sista Alpus tillverkades 1990 och upphandling av busstrafiken påbörjades nästan tio år tidigare.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

L-G Lassander

Koiviston Auto grundades i mitten av 1920-talet i Koivisto på den del av Karelen som idag tillhör Ryssland. Därav namnet, som man valde att behålla även efter att företaget med ägare evakuerades till Lahtis under andra världskriget.
Grundaren Toivo Tommola avled redan 1956, och då tog sonen Martti Tommola över. Martti är idag över 80 år gammal, men är fortfarande den som säger det sista ordet när viktiga beslut skall fattas.
Det var också Martti som i mitten av 70-talet satte igång arbetet med att ta fram den första Kabussen, som sedan presenterades på den finska bussmässan i juni 1977.

Den senaste produktionsserien omfattande 130 stadsbussar, som placerades i Lahtis, Jyväskylä, Kuopio, Uleåborg och Borgå. Den sista av dessa blev klar 2011. Efter det har man arbetat på att ta fram en ny expressbuss. Man har haft stora svårigheter med modellen, och den kommer alltså uppenbarligen aldrig att börja tillverkas. Möjligen kommer prototypen/erna i trafik, om man lyckas få dem typgodkända.

Den 3.12.2009 trädde den nya kollektivtrafiklagen i kraft i Finland. Samtidigt infördes en övergångsperiod för att ge bussföretagen tid att omställa sig. Den 1.7.2014 går de första trafiktillstånden inom övergångsperioden ut. Denna trafik öppnas därmed; långväga busstrafik blir det fri konkurrens på, regional upphandlas.

Problemet med kombinationen upphandlad trafik och egen bussproduktion är, att man vid en vinst av trafik måste ofta få fram ett stort antal nya bussar på kort tid. Koiviston Auto vann trafik, till vilken man till den 1.7 måste få fram 80 nya bussar. Tid har man ca 30 veckor. Produktionstakten för den senaste stadsbussen från Kabus var en buss/2 veckor, att leverera 80 bussar hade alltså tagit 160 veckor + semestrar.

Att Koiviston Auto valde VDL istället för Volvo eller Scania, faller i mina ögon mycket naturligt. Citea LLE har samma lågviktstanke som Kabus, den använder också samma drivlinor som Kabus gjorde. En naturlig fortsättning på den egna produktionen helt enkelt. Dessutom har VDL fått mycket gott rykte i Finland, den enda leverantören som på senare tid lyckats leverera sina bussar i god tid till trafikanterna, vilket inte kan vara ett minus!

Björn Forslund

Vad jag har hört är Nobina mycket nöjda med de VDL dubbeldäckare som rullar på Norrtälje. Mycket hög tillgänglighet . Koviston har nog gjort ett bra val.

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 februari 2014, 15:09:30 PM
Utan att vara insatt i Finlands bussvärld, så tycks det gemensamt att bussföretags egentillverkning av bussar/karosser upphör när busstrafiken börjar att upphandlas, Alpus slutade ju att tillverkas när Sverige började att upphandla busstrafiken.  :'(

Det var i och med att Swebus tog över SJ buss, GDG och Postens Diligenstrafik. Man ville inrikta sig på kärnverksamheten, dvs köra buss. All annan verksamhet som mackar, kiosker, gummiverkstäder, karossfabriker mm låg utanför detta och avvecklades eller såldes.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2014, 22:04:19 PM
Det var i och med att Swebus tog över SJ buss, GDG och Postens Diligenstrafik. Man ville inrikta sig på kärnverksamheten, dvs köra buss. All annan verksamhet som mackar, kiosker, gummiverkstäder, karossfabriker mm låg utanför detta och avvecklades eller såldes.

Nja, det var ju GDG som tog över SJ Buss 1990 och i samband därmed bytte namn till Swebus, ett vilande aktiebolag som redan finns inom koncernen i och med att de köpte Surahammars Trafik AB. Postens Diligenstrafik kom något år senare. GDG hade redan innan sammanslagningen tagit beslutet att lägga ned det mesta förutom kärnverksamheten att köra buss.

Något direkt samband med upphandlingarna hade det inte. Observera också att Alpus de senaste åren sålde även utanför GDG-koncernen. Till SJ Buss vilket kanske inte är så konstigt (SJ ägde GDG)  men även till de då privata bussbolagen i Varberg och Örnsköldsvik. Möjligen tyckte man att busstillverkningen blev så dyr att det blev svårt att konkurrera vid upphandlingarna. Alpus var byggd för att användas många år, fler än vad som tilläts i många upphandlingar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

GDG fd VD Lars Sandberg lär ha sagt vid något tillfälle att "man ska aldrig stycka upp ett företag med flera verksamheter."

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2014, 22:21:58 PM
Något direkt samband med upphandlingarna hade det inte. Observera också att Alpus de senaste åren sålde även utanför GDG-koncernen. Till SJ Buss vilket kanske inte är så konstigt (SJ ägde GDG)  men även till de då privata bussbolagen i Varberg och Örnsköldsvik. Möjligen tyckte man att busstillverkningen blev så dyr att det blev svårt att konkurrera vid upphandlingarna. Alpus var byggd för att användas många år, fler än vad som tilläts i många upphandlingar.

Frågan är vad som är värst. Gedigna välbyggda bussar som måste skrotas ut alltför tidigt pga korta avtal och krav på låga åldrar; eller slarvigt byggda billighetsbussar som håller i max tio år på avtal som kräver en rejält hög medelålder för att gå runt.
Nå, vi får se om de bägge ytterligheterna även kommer att synas i Finland framöver.

Citat från: L-G Lassander skrivet 04 februari 2014, 21:11:26 PM
Att Koiviston Auto valde VDL istället för Volvo eller Scania, faller i mina ögon mycket naturligt. Citea LLE har samma lågviktstanke som Kabus, den använder också samma drivlinor som Kabus gjorde. En naturlig fortsättning på den egna produktionen helt enkelt. Dessutom har VDL fått mycket gott rykte i Finland, den enda leverantören som på senare tid lyckats leverera sina bussar i god tid till trafikanterna, vilket inte kan vara ett minus!

Att VDL snabbt konkurrerar ut Volvo och Scania på den finska marknaden är jag inte direkt förvånad över, men att VDL lyckas sälja bättre än både MAN, VanHool, Irizar, Mercedes och Setra är intressant. Å andra sidan; har finländarna väl hittat en produkt som passar deras önskemål, då köps den in - oberoende om deras köptrend går tvärtemot övriga länders trender. Det har jag allt lärt mig! 8)