När Skansentåget gick i SL-trafik!

Startat av Mr H, 22 januari 2014, 13:03:06 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mr H

Det har faktiskt hänt och på linje 434 av alla linjer. Djuröbron skulle repareras och axeltrycket var sänkt på bron. Kanske var det på 70- eller kanske var det på 80-talet? I alla fall så var det i ett pragmatiskt tidevarv på SL och någon knäckte då idén att engagera ett av Skansentågen att köra över bron med anslutande bussar på linje 434 på ömse sidor om bron.

Sagt och gjort Skansentåget kördes ut till Djuröbron och sattes i trafik! Kommer ihåg från tidningsbilder att tåget var skyltat med de gängse skyltarna "Kör för SL" och "434X". X-skyltningen var väl kanske lite egendomlig då den inte avvek från ordinarie linjesträcka. Vad jag minns så gick allt bra. Någon annan som minns detta och kanske t.o.m har bilder på "434X"? (Tänkte använda detta som en anekdot när jag ska vara ordförande för en kongress för Saco Trafik och Järnväg på Djurönäset här frampå våren). Bilder skulle ju vara oerhört roligt att få se!

Mr H

Railmaster

Snabbt ur minnet var det 1984-86 någon gång.

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 22 januari 2014, 14:46:42 PM
Snabbt ur minnet var det 1984-86 någon gång.

Instämmer i att det var under 1980-talet, närmare mitten.

Mr H

Citat från: Leyland skrivet 24 januari 2014, 08:28:45 AM
Instämmer i att det var under 1980-talet, närmare mitten.

Fint, tack för hjälpen båda två! (En Leyland kan man alltid lita på! ;D)
Festlig händelse med tåget inte ens i närheten av normal hemvist på Skansen!
Har för mig att det stod i tidningarna att tåget kördes ut för egen maskin
till Djurö! De där är väl extremt lågväxlade, B16- eller B18-motorer tror
jag att i alla fall vissa årgångar hade. Måste ha tagit ett tag ut till Djurö!
Vad kan de vara klassade som? Motorredskap? Knappast för personbefordran väl?

Mr H

virtual1

För oss som inte har nån aning om vad skansentåget är/var så kan gärna nån få förklara =) - det enda som dyker upp vid en googling är ett tivolitåg på skansen, och det tror jag ju knappas att det var ;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 24 januari 2014, 11:44:42 AM
För oss som inte har nån aning om vad skansentåget är/var så kan gärna nån få förklara =) - det enda som dyker upp vid en googling är ett tivolitåg på skansen, och det tror jag ju knappas att det var ;-)

Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.

http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2014, 11:50:11 AM
Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.

http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg

Håhåhå, så det var det man fick upp på googlebilderna :-D - trodde jag aldrig, vore ju kul att se bild om nån hade då!

HB

Bör ha varit 1984 eller möjligtvis 1983. /Henrik/

Marcus L

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2014, 11:50:11 AM
Ett rundturståg av den typ som på länkad bild. Kanske inte exakt likadant men något åt det hållet.

http://www.kentskoog.com/pictures/Motala%2040.jpg

Luftkonditionering var i alla fall inget problem  ;D

Buss-busen

Citat från: Marcus L skrivet 24 januari 2014, 14:46:55 PM
Luftkonditionering var i alla fall inget problem  ;D

Det beror på. Om det var 30 grader varmt ute, var det nog svårt att få +22 i kupéerna.

Mr G



Var väl den här stilen, men av äldre modell, och kanske inte lika ombonat som det ser ut här. Det riktiga Skansentåget var väl helt öppet.
吉先生

groenis

Om det var det gamla Skansentåget så var de byggda på Volkswagen , det nya är byggda med fordmotor
och det krävs D behörighet för att framföra dessa typer.

Max hastighet 30 Km/h

/Lennart

Mr H

#12
Citat från: groenis skrivet 25 januari 2014, 02:11:12 AM
Om det var det gamla Skansentåget så var de byggda på Volkswagen , det nya är byggda med fordmotor
och det krävs D behörighet för att framföra dessa typer.

Max hastighet 30 Km/h

/Lennart

Intressant!

Inte D med E då? Här han man ju verkligen prata om släp! :D
Kollar på Skansentågets hemsida. Kommersialiserat som allting annat!
Tågen kan numera hyras för transporter på allmän väg.

Lägger in en bild som jag nog lagt in tidigare på vad som väl måste vara Skansentågens svar på X2000!"Bäderbahn" på Binz Rügen som gick i lokaltrafik på de trånga gatorna. Inte helt fel kanske när man inte kan ta sig fram med buss!

Vad jag förstår är "Bäderbahn" vanliga på tyska badorter. Vanligtvis så kan man färdas "fritt" med dem med de så kallade "Kurkarten" som är en typ av skattskrivning för att man vistas på orten (förmodligen helt EU-vidrigt!)

Mr H


Mr H

Citat från: Mr G skrivet 24 januari 2014, 22:55:10 PM


Var väl den här stilen, men av äldre modell, och kanske inte lika ombonat som det ser ut här. Det riktiga Skansentåget var väl helt öppet.

Men det står ju "Tram" på den och oerhört nära dina favissiffror?
Har du falskskyltat den?
:P

Mr H

groenis

Mr H

Kollade med han som har rundturståg i Uppsala och han kör med gamla Kalmar perrongtruckar som dragfordon
även han sa att det räcker med D behörighet , var själv inne på DE med tanke på släpen.

/Lennart