Vintermorgon i Kummelnäs

Startat av Hasse L, 20 januari 2014, 16:16:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Med avgång 7.28 till Slussen.
JPY 898 - Volvo B10M / Säffle 1985 - SL H24 6097.

Edit: Rättat H25 till H24.



Karsten

Vilken nostalgikick! Ledvagn till Kummelnäs förekom endast på de turer som inte trafikerade Vikingshill. Ledvagnen i fråga tillhörde väl knappast en av favoriterna i Björknäs, trött ATR-vagn som rullat många mil då bilden togs 

JDS

Kul att det börjar dyka upp såna här bussar i historiska avdelningen!   :)

Just H25 kan jag av någon anledning inte minnas att jag åkt på en vanlig linje, utom en gång från Hälsingegatan till Odenplan eller något i den stilen(!). Kan det ha varit så att vaxholmslinjerna aldrig gick med H25? Som jag minns det var det direkt från H20, och sånt, till H27, men det verkar ju märkligt.

Niclas Wennerlid

Ah, en gammal bekant, 6097 var en vagn jag körda ganska frekvent under min tid i Björknäs.
6097-6099 flyttades till Norrtälje och rullade där sista åren.

En kul anekdot var att jag under en tid ofta var utlånad till Norrtälje tillsammans med Marc, det var ju lite kul att få köra lite nya linjer och vagnar.
Vid ett tillfälle skulle jag köra första 637:an till Singö och vad fick jag för vagn? 6097 som precis hade flyttats dit såklart..

Lite antiklimax på något sätt :-/

// Niclas




Niclas Wennerlid

Citat från: JDS skrivet 20 januari 2014, 19:09:34 PM
Kul att det börjar dyka upp såna här bussar i historiska avdelningen!   :)

Just H25 kan jag av någon anledning inte minnas att jag åkt på en vanlig linje, utom en gång från Hälsingegatan till Odenplan eller något i den stilen(!). Kan det ha varit så att vaxholmslinjerna aldrig gick med H25? Som jag minns det var det direkt från H20, och sånt, till H27, men det verkar ju märkligt.

Fast 6097 var ju en H24  ;)
Vaxholm hade H25 6199 och H25A 6200 i alla fall, minns inte riktigt om de hade någon mer H25:a.

// Niclas


JDS

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 20 januari 2014, 19:18:12 PM
Fast 6097 var ju en H24  ;)
Vaxholm hade H25 6199 och H25A 6200 i alla fall, minns inte riktigt om de hade någon mer H25:a.

// Niclas

Vid en närmare kontroll i ett fotoalbum upptäckte jag en bild på vagn 6123 på Söderhamnsplan skyltad 670, sannolikt 1988, så jag är nog lite ute och cyklar. Men jag är i alla fall säker på att jag inte åkte med den!

Måns Johannesson

Vaxholm hade även 6124. Sammanfattningsvis fanns alltså 6123, 6124, 6199 samt H25A 6200 i Vaxholm.

/Måns

Fredrik Gelin

Det måste ha gått åtskilliga H25:or på 670, jag har minne av att ha sett oxblodsmålade H25:or och körde själv H25 vid några tillfällen på 670 och 678 sommaren 2000 när jag började i Täby. Det var en intressant sommar med många "klenoder" fortfarande i trafik tack vare  Roslagsbanan som i vanlig ordning var avstängd.
Tanken var nog från början att de gamla bussarna skulle rulla där,  men det tursattes lite av varje på de flesta linjer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk


Marc

Underbar bild som väcker många minnen!  :)
Niclas var märkbart irriterad då han fick 6097 i Norrtälje, har något vagt minne av att även 6095 hamnade där och att jag utsattes för denna. Borde vara i samma veva som 6191-3 hamnade i Björknäs.

Niclas Wennerlid

Vid närmare eftertanke var det ju faktiskt 6095, 6096 och 6097 som kom till Norrtälje så du har rätt Marc.
6096 och 6097 var ju helt ok men 6095 var ju ingen höjdare direkt, har aldrig varit med om en så svårutsatt vagn på trafikledningen - ingen ville köra den!!

Otroligt slö, rediga vibrationer i drivlinan, fm-radio utan mottagning etc och som lax på löken ATR-vagn. Som sagt, t.o.m. de mest fromma förarna vädjade om annan vagn vid utsättningen.

Marc, minns jag helt fel att det faktiskt var du och jag som körde upp två av 60xx-vagnarna och hämtade ned 6191 och 6193?

// Niclas

Ulf Berlin

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 januari 2014, 11:08:18 AM
Vid närmare eftertanke var det ju faktiskt 6095, 6096 och 6097 som kom till Norrtälje så du har rätt Marc.
6096 och 6097 var ju helt ok men 6095 var ju ingen höjdare direkt, har aldrig varit med om en så svårutsatt vagn på trafikledningen - ingen ville köra den!!

Otroligt slö, rediga vibrationer i drivlinan, fm-radio utan mottagning etc och som lax på löken ATR-vagn. Som sagt, t.o.m. de mest fromma förarna vädjade om annan vagn vid utsättningen...

// Niclas
Vad var problemet om man hade en ATR vagn?/Ulf

Niclas Wennerlid

Många upplever en irritation över att behöva "hålla igen" längs linjen så att inte körtiderna ska försämras.
Själv kan jag faktiskt ärligt säga att det inte bekommer mig det minsta men alla är vi olika.

// Niclas

Buss-busen

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 22 januari 2014, 21:52:04 PM
Många upplever en irritation över att behöva "hålla igen" längs linjen så att inte körtiderna ska försämras.
Själv kan jag faktiskt ärligt säga att det inte bekommer mig det minsta men alla är vi olika.

// Niclas

Men då var det ju bra att det var ATR i den vagnen som var slö.  :)

Leyland

#13
Citat från: JDS skrivet 20 januari 2014, 19:25:20 PM
Vid en närmare kontroll i ett fotoalbum upptäckte jag en bild på vagn 6123 på Söderhamnsplan skyltad 670, sannolikt 1988, så jag är nog lite ute och cyklar. Men jag är i alla fall säker på att jag inte åkte med den!

Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 januari 2014, 19:28:04 PM
Vaxholm hade även 6124. Sammanfattningsvis fanns alltså 6123, 6124, 6199 samt H25A 6200 i Vaxholm.

/Måns

Som Måns mycket riktigt anger, så fanns flera H25 i Vaxholm.

6123 och 6124 levererades som nya till Vaxholm december 1985. Vaxholm fick aldrigt några H22 nya, så detta var första nya ledvagnarna sedan H20/H21 1977.

6125 kom till Vaxholm från Björknäs november 1990.

6199 och H25A 6200 kom nya till Vaxholm maj 1987.

Sedan dröjde det till 1989/1991/1992 med nya ledvagnsleveranser till Vaxholm.

H25A 6200 var för övrigt "inblandad" i dödsolyckan vid Rydbokorset 28 juli 1997.