F.d. Swebus 1817...

Startat av AdmirT, 20 december 2013, 15:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mikey

Åh, en CR112!! Jag trodde att de var helt utrotade ur vårt land sånär dom på någon husbuss, tack för att du visade den! :D
Är den utriven, eller är det en komplett driftduglig buss?

Peter Öden

Hej !

Enligt Transportstyrelsen så är den fortfarande regad som buss, troligen är den komplett på inredningen.
Står regad på något som heter AB Halmia 90 i Halmstad. avställd sedan 2013-10-14-

Mvh Peter Ö

Peter Rost

#3
Kul! Frågan är hur den ser ut invändigt, med säten osv. Det finns väl ingen bevarad körbar CR112:a med vik-dörrar.

/Peter

Kent T

Såvitt jag vet är den helt komplett invändigt, det märkliga egentligen med denna buss är att den går nästan alltid igenom kontrollbesiktningen utan större anmärkningar. Inte ens rosten har varit något större problem på denna vagn, trots att 112' orna kunde vara ganska rostbenägna. Detta enligt sonen till ägaren som jag är bekant med.

Bussfanatikern

Den här bussen är från 1980 och har nämnts i tidigare sammanhang här på snacket. Att den sedan klarar besiktningen nästan varje gång, trots 33 år på nacken, är ett tecken på "kvalitet".

Kvarne

Citat från: Kent T skrivet 20 december 2013, 20:58:56 PM
Såvitt jag vet är den helt komplett invändigt, det märkliga egentligen med denna buss är att den går nästan alltid igenom kontrollbesiktningen utan större anmärkningar. Inte ens rosten har varit något större problem på denna vagn, trots att 112' orna kunde vara ganska rostbenägna. Detta enligt sonen till ägaren som jag är bekant med.

Har du någon aning om vad planer för denna buss är? Hur ofta körs den?  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Kent T

Vågar inte svara på hur ofta den används, ägaren har den som en reklampelare för en "politisk idé" eller vad man nu ska kalla det.
Han brukar ställa upp bussen här och var för att göra reklam för sin grej. För några år sedan var den över på Gotland under Almedalsveckan.
Jag jobbade på Swebus när den nuvarande ägaren köpte bussen och jag har för mig att den hade fått ny motor (utbytes) bara något halvår tidigare.
Under folien är den ljusgrå med vit rand, vill jag minnas.