Arriva 7829 och 7916 - Scania Citywide LE

Startat av Fredde, 04 december 2013, 16:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Det var inte mycket man beställt extra där inte  :(. Finns ju knappt en knapp att trycka på...

buskörare

Citat från: Johan B skrivet 13 december 2013, 09:57:20 AM
Det var inte mycket man beställt extra där inte  :(. Finns ju knappt en knapp att trycka på...

Haha, nä, det är lite tomt. Sen har den ju extremt många knappställen, så det ser säkert värre ut pga det med. Det kan ju komma till knappar senare, vi får se. Huvudsaken den har det som behövs.

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Dаniel

#48
Här kommer lite fler bilder på 7916:











Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 12 december 2013, 18:18:52 PM
Inte bara SL. Även alla bussar i Köpenhamn och Helsingfors har målade fronter. De enda företag jag känner till som kör med svart front är Kristian Larsson och Söne Buss.


Troligen kommer det inom kort minst en Citywide till Nobina i Uppsala. Denna blir ju då UL-lackad, precis som Kristian Larssons Citywide. Det ska bli intressant att se om även Nobina kommer ha svart front på UL-lackad Citywide och om Kristian Larssons målning är UL-standard på Citywide, eller om man väljer någon annan lösning.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

igel

På sista bilden över förarplatsen ser jag ett antal vred som sitter på en skiva ganska långt bak vid fönstret. Antar att det är klimatanläggningen. Hur är inställningsmöjligheten på dessa, Samma som för Volvo eller är det som gamla Omni-?   

homer

tänkte precis skriva att de måste bli första sl bussen som levereras utan stämpelbord men såg på sista bilden att den visst hade stämpelbord, men det kommer väl inte att användas till annat än at hålla i sig i kurvorna ;D

Mikey

Nu är samtliga tre vagnar registrerade och tagna i trafik enligt CBR:

7916 - Ekerö
7917 - Täby/Norrort
7829 - Märsta

Ersa

Citat från: homer skrivet 14 december 2013, 12:21:12 PM
tänkte precis skriva att de måste bli första sl bussen som levereras utan stämpelbord men såg på sista bilden att den visst hade stämpelbord, men det kommer väl inte att användas till annat än at hålla i sig i kurvorna ;D

Vad jag förstått ligger fackets gamla krav på insynsskydd kvar, (läderlappen som fästs i stämpelbordet och hindrar insyn mellan bord och grind). Och då måste väl även bordet bli kvar, för annars blir det väl till att specialbeställa extra höga förargrindar.

allan 99

Haha ljudet är som Borlänges omnilink 64xx  ;D ;D  8)
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Walter

Citat från: allan 99 skrivet 14 december 2013, 18:15:01 PM
Haha ljudet är som Borlänges omnilink 64xx  ;D ;D  8)

Har du sett dessa i trafik med tanke på ditt inlägg eller avser du citywide generellt?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

allan 99

I en finsk videoklipp i youtube


Sent from my iPhone using Tapatalk
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Johan B

Normalt sett är jag inget fan av att hellackera bussar som är designade med svarta fält men tycker nog denna är snyggare med hellackad nos, dock skulle man lämnat fältet under vindrutan svart.

Fredrik Klint

Citat från: Dаniel skrivet 13 december 2013, 22:27:23 PM
Här kommer lite fler bilder på 7916:




Tack för bilderna. Men bussen måste vara upphöjd, annars var det ingen vidare lågentré.

buskörare

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 december 2013, 17:34:42 PM
Tack för bilderna. Men bussen måste vara upphöjd, annars var det ingen vidare lågentré.

Tittar man på "luften" mellan hjul och hjulhus så ser man att den är upphöjd. Så där mycket luft mellan är det inte vanligtvis.