Arriva 7829 och 7916 - Scania Citywide LE

Startat av Fredde, 04 december 2013, 16:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

#30
Citat från: Inge Løvoll skrivet 10 december 2013, 19:44:35 PM
Tynn og hard plast som brister i interiøret,  knirking, skrammel og ulyder i karosseriet, motorluker som åpner seg under kjøring og som ikke går å stenge igjen, m.m. Generelt ussel byggekvalitet.

Men nu pratar du ju om äldre omnimodellen antar jag?
Här i tråden pratas det om Citywide - och då undrar jag fortfarande vad du har för erfarenheter av den nya bussmodellen som styrker ditt uttalande att det är skit?
Man har ju faktiskt gjort en del förbättringar med nya sidor, ny inredning, ny förarplats och en hel del nya lösningar.
Däckdimensionen är annorlunda, ny front med nya detaljer och nya strålkastare etc.

Att den är LIK en Omni är en sak, men att det är samma buss tycker jag inte man kan säga. Det som är likt är egentligen bakstammen som man inte ändrat på. Men resten är i många delar en helt ny buss.

Dessutom är det nya motoralternativ och nya bränslen.

Vad det är för lösningar på lås till luckor etc eller om den skramlar mycket kan jag inte själv säga, därför hade jag hoppats att du hade kunnat göra det som verkar ha kört den enligt ditt uttalande....eller?

Enda erfarenheten jag har är att köra den 25m ut ur en parkeringsruta för att ta en bild o backa tillbaka igen :-)
Det jag dock märkte var att den vibrerade mycket..men dels är det ju Euro6-motorn som går mycket hårdare med högre insprutningstyck, och den kanske inte helt var rätt inställd på tomgången heller..va vet jag.

Det är ju lite fel att döma en bussmodell innan man ens testat den...tycker åtminstone jag....

buskörare

Verkar som att 7917 kommer bli Täby-bo i alla fall  :) Syntes på rampen idag (tyvärr såg jag den inte själv) och den finns med bland våra bussar.

Dаniel

Citat från: buskörare skrivet 11 december 2013, 16:15:48 PM
Verkar som att 7917 kommer bli Täby-bo i alla fall  :) Syntes på rampen idag (tyvärr såg jag den inte själv) och den finns med bland våra bussar.

Trevligt! Tackar för uppgiften.
Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

buskörare

Citat från: Dаniel skrivet 11 december 2013, 17:14:13 PM
Trevligt! Tackar för uppgiften.

Eller så var det bara tillfälligt? Jag lovar ingenting!  :P

igel

Jag vill i varje fall göra en önskelista vad jag hoppas på att har förbättrats från Omni varianterna.
Som passagerare:
*En vettig klimatanläggning, så att man sitter att sitta i kalldraget, vinter som sommar, vid rutorna.
*"Smörjning" av leden, med en del omni i dag kan man ju tro att det är en katt som har hamnat i kläm.
*Slut på dessa små kaninskutt i sidled vid gathörn.

Som förare:
*En böjd vindruta, så att man slipper se längst bak i bussen så fort det är mörkt ute, för det finns det faktiskt en backspegel.
*En ratt som är något mindre känslig, så att det går att stanna snyggt vid hållplatser.
*En styrning som är mera pålitlig. Vid vägarbeten på motorväg då farten är något högre kan det vara svårt veta hur mycket man ska svänga på ratten. När man påbörjar en sidledsförflyttning måste man svänga jätte tidigt för att något ska hända men när man ska till baka går det på en gång. 

buskörare

Idag har jag sett 7917 själv. Huruvida den ska gå här vet jag inte, men den står på Täbygaraget i alla fall. Inte helt 100 på att jag gillar fronten, men den växer väl på en kan jag tänka mig. Ska bli spännande att köra den om den blir kvar här  :)

Mikey

Är det svart front på dessa, eller har man lackerat dem röd/blå som Nobina Södertälje?

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 12 december 2013, 15:53:32 PM
Är det svart front på dessa, eller har man lackerat dem röd/blå som Nobina Södertälje?

Blå front på 7917 i alla fall.


Mikey

Trevligt! Då återstår det bara att se var 7829 hamnar.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 december 2013, 17:38:34 PM
Blå front på 7917 i alla fall.

Det är nästan lite maniskt det där att streta emot svarta "grillar" på bussar i SL-trafik, även då bussmodellen är designad för svart "grill"... :(

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2013, 18:14:07 PM
Det är nästan lite maniskt det där att streta emot svarta "grillar" på bussar i SL-trafik, även då bussmodellen är designad för svart "grill"... :(

Inte bara SL. Även alla bussar i Köpenhamn och Helsingfors har målade fronter. De enda företag jag känner till som kör med svart front är Kristian Larsson och Söne Buss.

Jacob

Det är ju så s***ns fult med överlackerade fronter. Bussen är designad på detta vis och lacken dödar bara designen och linjerna syns inte.

Precis som att lackera över de svarta strålkastarna på Volvo 9700 och 8700..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

buskörare

Citat från: Jacob skrivet 12 december 2013, 18:26:04 PM
Det är ju så s***ns fult med överlackerade fronter. Bussen är designad på detta vis och lacken dödar bara designen och linjerna syns inte.

Precis som att lackera över de svarta strålkastarna på Volvo 9700 och 8700..

//Jacob

Jag tycker tvärt om. Det svarta gör att det ser lappat och trasigt ut.