Arriva 7829 och 7916 - Scania Citywide LE

Startat av Fredde, 04 december 2013, 16:40:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2013, 22:47:58 PM
Tänk att jag aldrig kan vänja mig! Jag tror ju alltid att det är en Omni när jag ser dessa så här.

Samma här. De yttre skillnaderna mellan OmniLink II och denna faceliftade "OmniLink III" är inte direkt stora i denna vinkel.

virtual1

Citat från: Cero skrivet 04 december 2013, 21:41:13 PM
Då ber jag om ursäkt. Jag måste ha missat fullständigt att endast arrivabussar fick kommenteras i tråden.

:P - då rubriken är 'arriva 7829 och 7916'' så menade jag mest att det var inte så konstigt att det inte blev någon extra MAN-buss hit då Arriva inte verkar vilja köpa några sådana till stockholm. De senaste MAN som levererades till någon annan än Keolis var väl 68xx-bussarna för 5? År sen till Nobina.

Niclas Wennerlid


Bussmicke

Citat från: virtual1 skrivet 05 december 2013, 06:25:29 AM
:P - då rubriken är 'arriva 7829 och 7916'' så menade jag mest att det var inte så konstigt att det inte blev någon extra MAN-buss hit då Arriva inte verkar vilja köpa några sådana till stockholm. De senaste MAN som levererades till någon annan än Keolis var väl 68xx-bussarna för 5? År sen till Nobina.

Är väl trevligt med Citywide, de har di inte många av... ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 december 2013, 08:39:00 AM
Glöm inte bort Arriva 7500 :-)

// Niclas

:-) - icke bortglömd, nämnd tidigare i tråden =) - vore kul att få på bild...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Inge Løvoll

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2013, 22:47:58 PM

Tänk att jag aldrig kan vänja mig! Jag tror ju alltid att det är en Omni när jag ser dessa så här.
New name - same shit!
Mvh Inge Løvoll

CW66

Citat från: Inge Løvoll skrivet 07 december 2013, 19:00:08 PM
New name - same shit!

Så tell me...vad har du för erfarenheter av bussmodellen som styrker ditt välgrundade uttalande?
Skulle vara intressant för oss andra att veta  :)

Bussmicke

Jag ser fram emot att få se dem på ute på linjen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Däckdimensionen är 295/80R22,5 vilket är samma som en gammal volvo b10M, Mycket bra!!! vi kan bara gratulera förare och resenärer då de borde öka komforten något jämfört med de som sitter på omnilink 275/70R22,5

Tommy E

Enligt uppgifter i bilregistret är CLK071 (sannolikt 7916) biodieseldriven, medan CLK647 (sannolikt 7917) är etanoldriven.
För övrigt står det även att CLK071 är röd, vet inte riktigt om man ska tro på det...
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Inge Løvoll

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 08 december 2013, 22:21:11 PM
Så tell me...vad har du för erfarenheter av bussmodellen som styrker ditt välgrundade uttalande?
Skulle vara intressant för oss andra att veta  :)
Tynn og hard plast som brister i interiøret,  knirking, skrammel og ulyder i karosseriet, motorluker som åpner seg under kjøring og som ikke går å stenge igjen, m.m. Generelt ussel byggekvalitet.
Mvh Inge Løvoll

igel

Citat från: Inge Løvoll skrivet 10 december 2013, 19:44:35 PM
Tynn og hard plast som brister i interiøret,  knirking, skrammel og ulyder i karosseriet, motorluker som åpner seg under kjøring og som ikke går å stenge igjen, m.m. Generelt ussel byggekvalitet.
Jag kan väl bara yvärr hålla med dig.
Om man åker en SL-buss som är tio år gammal, så finns det nog inget märke där bussarna känns så sjaskiga och slitna interiört som med en Scania Omni-. 

Joakim Wahlberg

Citat från: igel skrivet 10 december 2013, 20:42:02 PM
Jag kan väl bara yvärr hålla med dig.
Om man åker en SL-buss som är tio år gammal, så finns det nog inget märke där bussarna känns så sjaskiga och slitna interiört som med en Scania Omni-.

Men då är ju frågan om Inge pratar om Citywide, eller Omnilink/city. Skulle även jag gärna veta lite om vad chaufförer tycker om skillnaden (om det nu är någon, eller om det är som folk säger här: bara ett nytt utseende) mellan en Omni och en Citywide.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Joakim W skrivet 11 december 2013, 00:22:56 AM
Men då är ju frågan om Inge pratar om Citywide, eller Omnilink/city. Skulle även jag gärna veta lite om vad chaufförer tycker om skillnaden (om det nu är någon, eller om det är som folk säger här: bara ett nytt utseende) mellan en Omni och en Citywide.


För min del har jag ännu inte fått tillfälle att jämföra någon Citywide med någon Omni. Det skulle vara intressant att få testa vad som kan skilja sig, bortsett från det utvändiga utseendet alltså. Till vardags kör jag ofta OmniLink gasbussar i UL-trafik. Men vi har ännu inte fått någon Citywide. I UL-trafiken rullar ett par Citywide, men dessa tillhör Kristian Larsson. De har däremot ingen Omni. Så när jag har pratat med de förarna som kör dessa Citywide så har ingen av dessa kört någon Omni och kan därför inte jämföra. Tyvärr har jag alltså ännu inte träffat någon förare som kört både Omni och Citywide och som fått tillfälle att jämföra.

Nu är det troligt att vi inom kanske en eller ett par månader faktiskt får minst en Citywide som ska ersätta den Omni som i somras brann upp. Så då kan jag få ett lysande tillfälle att själv få jämföra Citywide och Omni med varandra och då se om det är stora skillnader när man kör eller om de egentligen är väldigt lika.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.