Lite Mohlins i Z-land!

Startat av Joakim Wahlberg, 02 november 2013, 23:18:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

m.e.

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2013, 11:34:40 AM
Lila är ju Nettbuss firmafärg och används av andra dotterbolag, t.ex Netbuss Express med varumärkena GoByBus och Bus4you.

I Norge er lila fargen på ekspress og turistbusser. På vanlige ruter så er fargen blå!

Johan B

Citat från: Joakim W skrivet 05 november 2013, 10:08:32 AM
(skickar vidare en fråga - har någon möjligen en bild på Brunflo Buss's B10BLE som såldes(?) till GS, och gärna interiör med?)

Har för mig att den finns på bild på Bussmickes hemsida. GS 244 hette den.


Bussmicke

Visste inte att Brunflo Buss haft denna.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#18
Jag har för mig att den gick på Bräcketrafiken. Det var lite av en katt bland hermelinerna då det nog var den enda Säfflebussen som gick i linjetrafik i Jämtlands län omkring 2001-02. Tidigare hade Jämtlandsbuss några Säfflebussar som Swebus fick ärva, som dock bara gick i stadstrafiken. I övrigt var det finsk dominans på karossidan på landsbygden, och OmniLink i stadstrafiken.

Bussmicke

Owéns i Sörbygden hade ju en Volvo Säffle om jag inte minns fel.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2013, 17:34:39 PM
Owéns i Sörbygden hade ju en Volvo Säffle om jag inte minns fel.

Det är samma buss

Mack

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2013, 11:34:40 AM
Lila är ju Nettbuss firmafärg och används av andra dotterbolag, t.ex Netbuss Express med varumärkena GoByBus och Bus4you.

Aha..du tänkte så.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 november 2013, 17:52:57 PM
Det är samma buss

Ser man på,  visste inte att Brunflo Buss också har haft den.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Hade varit kul att se den även i Jämtlands-lack om någon nu skulle ha en sådan bild, men den där duger mycket bra! :) Vet någon vad den haft för inredning? Ser ut som den Nobina har i fd. Blekingetrafikbussarna här uppe i Södertälje (med tanke på dem rosa gardinerna..) (51XX). Ja, Säffle 2000-buss känns lite konstigt i Jämtland, synd att man inte visste om släktingarna man har där uppe då och kunde ha fått åka den då...  ::)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Joakim W skrivet 13 november 2013, 20:36:12 PM
Hade varit kul att se den även i Jämtlands-lack om någon nu skulle ha en sådan bild, men den där duger mycket bra! :) Vet någon vad den haft för inredning? Ser ut som den Nobina har i fd. Blekingetrafikbussarna här uppe i Södertälje (med tanke på dem rosa gardinerna..) (51XX). Ja, Säffle 2000-buss känns lite konstigt i Jämtland, synd att man inte visste om släktingarna man har där uppe då och kunde ha fått åka den då...  ::)

Om jag minns rätt var det CB lack (Vit)på denna.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 november 2013, 21:05:08 PM
Om jag minns rätt var det CB lack (Vit)på denna.

Jo, vit i fronten var den. Men jag är osäker på om den alltid hade det gamla färgschemat med gul bakdel, eller om den sedermera fick de gula zebraränderna.

Christian Ljunggren

Vad jag minns, så var det gamla färgschemat för "Bräckebussarna", dvs ej ränder.

/Christian

yngrot

Citat från: MrH skrivet 03 november 2013, 22:20:47 PM
Helt obegripligt med den svarta fronten! Hur 17 tänkte man där?!  :o
Jag skulle säga att det är rent trafikfarligt. Man brukar ju snarare märka upp speglar och annat med grälla färger, men här gömmer man hela fordonet.. smart, riktigt smart!

/MrH





Håller med till 100%  och på dessa bilder ser man ju verkligen hur fult det är med svart front ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: Joakim W skrivet 13 november 2013, 20:36:12 PM
Hade varit kul att se den även i Jämtlands-lack om någon nu skulle ha en sådan bild, men den där duger mycket bra! :) Vet någon vad den haft för inredning? Ser ut som den Nobina har i fd. Blekingetrafikbussarna här uppe i Södertälje (med tanke på dem rosa gardinerna..) (51XX). Ja, Säffle 2000-buss känns lite konstigt i Jämtland, synd att man inte visste om släktingarna man har där uppe då och kunde ha fått åka den då...  ::)

Bild på insidan har jag tyvärr ingen men den var rätt så påkostad med fällbara Noco-stolar med plyschklädsel, serviceset med luftdysor och läslampor ovanför sittplatserna och gardiner som jag har för mig var i någon lila nyans. Har också för mig att den hade bagagehyllor, ev. stod det även en bagagehylla på något av de främre hjulhusen men där är jag väldigt osäker. Det mest udda med denna buss var att i låggolvsdelen på vänstersidan var fyra platser monterade kring ett snyggt ekbord. Tyvärr levde 244 upp till Säffle-ryktet och hela inredningen flexade och skallrade något så otroligt vid minsta ojämnhet. Övriga Säffle i 200-serien framstod som Setror i jämförelse...