Lite Mohlins i Z-land!

Startat av Joakim Wahlberg, 02 november 2013, 23:18:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Visste inte att Mohlins körde så mycket trafik i Jämtland, men man verkar ju köra på rätt många olika linjer.Dock körs väl många linjer av många olika bolag? Har aldrig riktigt förstått hur alla linjer körs, då det i tidtabellen bara står Centrala buss som entreprenör för i stort sett alla linjer (vet vad Centrala buss är).

Fler och större bilder i bättre kvalité finns i Facebookgruppen "Forum Bussdepån"

Nåja - lite bilder!


Mohlins Bussar RYC232 med Stora kyrkan i bakgrunden.


Mohlins Bussar BXY345 vid Busstorget i Östersund. Denna buss såg ni för några dagar sen på bild här.


Baken på bussen och så kom en Danielssons Tanja in i bild ;) I bakgrunden Östersunds rådhus.


Mohilns Bussar BXP342 på linje 161 från Svenstavik.


Mohlins bussar (ifall någon skulle ha missat det? ;)) CFW117 mot Krokom.

Det var allt för denna gång.

//Jocke :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Bussmicke

Trevligt med det är ju Här på Riktiga Bussnack du ska lägga de bättre bilderna.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det finns säkert en genomtänkt logik bakom fördelningen av linjer mellan de olika medlemsföretagen. Förmodligen är fordonsomloppen genomtänkta, medan det istället ser lite "blandat" ut rent linjemässigt för betraktare.
Mohlins har förutom sin hemmaplan Härjedalen även tagit hand om trafiken i Berg, Bräcke och Krokom, medan Danielssons (som ursprungligen är ett Bergsföretag) fortsatt att koncentrera sig sin mångåriga trafik i Hallen och Åre. Thunells lär ha en hel del trafik i Härjedalen, medan det finns flera olika medlemsföretag i Strömsund.

Varför det bara står Centrala Buss i tidtabellerna samt på bussarna är enkelt: För att Länstrafiken Jämtland inte längre vill ha namnen på delägare i medlemföretag och underentreprenörer synliga. Utan det är bara anbudsgivarens namn som syns. Ungefär samma policy som SL, och i vissa fall även UL.

MrH

Helt obegripligt med den svarta fronten! Hur 17 tänkte man där?!  :o
Jag skulle säga att det är rent trafikfarligt. Man brukar ju snarare märka upp speglar och annat med grälla färger, men här gömmer man hela fordonet.. smart, riktigt smart!

/MrH

virtual1

Citat från: MrH skrivet 03 november 2013, 22:20:47 PM
Helt obegripligt med den svarta fronten! Hur 17 tänkte man där?!  :o
Jag skulle säga att det är rent trafikfarligt. Man brukar ju snarare märka upp speglar och annat med grälla färger, men här gömmer man hela fordonet.. smart, riktigt smart!

/MrH

Som konstaterat tidigare: Skitfult!

Ersa

Fortsatt svart på övre halvan (runt alla rutor runtom) men i övrigt vitt på nedre halvan av fronten och bakstammen vore en billig idé att åtgärda dem. En annan idé vore att lacka om dem alla till helvita och stripa upp dem på samma vis som godsbussarna.

Christian Ljunggren

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2013, 11:12:11 AM
Det finns säkert en genomtänkt logik bakom fördelningen av linjer mellan de olika medlemsföretagen. Förmodligen är fordonsomloppen genomtänkta, medan det istället ser lite "blandat" ut rent linjemässigt för betraktare.
Mohlins har förutom sin hemmaplan Härjedalen även tagit hand om trafiken i Berg, Bräcke och Krokom, medan Danielssons (som ursprungligen är ett Bergsföretag) fortsatt att koncentrera sig sin mångåriga trafik i Hallen och Åre. Thunells lär ha en hel del trafik i Härjedalen, medan det finns flera olika medlemsföretag i Strömsund.

Varför det bara står Centrala Buss i tidtabellerna samt på bussarna är enkelt: För att Länstrafiken Jämtland inte längre vill ha namnen på delägare i medlemföretag och underentreprenörer synliga. Utan det är bara anbudsgivarens namn som syns. Ungefär samma policy som SL, och i vissa fall även UL.

Danielssons kör ju även i Krokoms kommun, dock kör Mohlins några turer till Krokom och Danielssons några turer till Brunflo.

Med vänlig hälsning

Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 04 november 2013, 21:50:54 PM
Danielssons kör ju även i Krokoms kommun, dock kör Mohlins några turer till Krokom och Danielssons några turer till Brunflo.

Precis. Och för att röra till det ytterligare har Brunflo Buss minst en (Brunflostationerad) buss på Åre.
Rörigt för utomstående? ;)

Joakim Wahlberg

Inte ett dugg konstigt ju Ersa.. ;) lite konstigt kan tyckas att Brunflo buss kör en buss i Åre, men ingen trafik till eller från Brunflo, utom skolskjuts (om dem har kvar det, förstås)... Dem är ju också med i Centrala buss? (skickar vidare en fråga - har någon möjligen en bild på Brunflo Buss's B10BLE som såldes(?) till GS, och gärna interiör med?)

Länstrafikens lack på bussarna är dock skitsnygg enl. mig, gillar den starkt, liknar ingen annans och är mao unik, och man vet vart man är ;)

Bättre bilder kommer alltid hamna på facebook, då bilderna man laddar upp där blir bättre än på Picasa (som jag använder mest).
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Taxi Strömsund

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2013, 11:12:11 AM
Det finns säkert en genomtänkt logik bakom fördelningen av linjer mellan de olika medlemsföretagen. Förmodligen är fordonsomloppen genomtänkta, medan det istället ser lite "blandat" ut rent linjemässigt för betraktare.
Mohlins har förutom sin hemmaplan Härjedalen även tagit hand om trafiken i Berg, Bräcke och Krokom, medan Danielssons (som ursprungligen är ett Bergsföretag) fortsatt att koncentrera sig sin mångåriga trafik i Hallen och Åre. Thunells lär ha en hel del trafik i Härjedalen, medan det finns flera olika medlemsföretag i Strömsund.

Varför det bara står Centrala Buss i tidtabellerna samt på bussarna är enkelt: För att Länstrafiken Jämtland inte längre vill ha namnen på delägare i medlemföretag och underentreprenörer synliga. Utan det är bara anbudsgivarens namn som syns. Ungefär samma policy som SL, och i vissa fall även UL.

I Strömsunds kommun är det bara ett medlemsföretag i Centrala Buss som kör, och det är Molunds Trafik AB. Sedan kör vi som underentreprenör åt Molunds på ett flertal linjer. Den som har trafiken i Strömsunds kommun innehar också landsortslinjerna mellan Östersund - Lit/Häggenås.
Molunds Trafik har inga andra linjer på något annat ställe i länet.

Taxi Strömsund

Citat från: MrH skrivet 03 november 2013, 22:20:47 PM
Helt obegripligt med den svarta fronten! Hur 17 tänkte man där?!  :o
Jag skulle säga att det är rent trafikfarligt. Man brukar ju snarare märka upp speglar och annat med grälla färger, men här gömmer man hela fordonet.. smart, riktigt smart!

/MrH

Håller med dig. Farlig och tråkig till tusen! Dessutom har jag hört en siffra på 800000 kr som Länstrafiken betalade en konsult för att ta fram en ny färgsättning, och resultatet blev detta!? Det var inte bara färgsättning av bussar som ingick i uppdraget, det var något mer också som konsulten skulle göra. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Och summan 800000 kr är som sagt bara ett rykte. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg.
Tänk om Länstrafiken istället utlyst en tävling bland länets sjätteklassare med låt säga 10000 kr till klasskassan för bästa förslag, så hade de garanterat fått in roligare förslag på färgsättning av länets bussar.

Mack

Citat från: Taxi Strömsund skrivet 07 november 2013, 23:30:57 PM
Håller med dig. Farlig och tråkig till tusen! Dessutom har jag hört en siffra på 800000 kr som Länstrafiken betalade en konsult för att ta fram en ny färgsättning, och resultatet blev detta!? Det var inte bara färgsättning av bussar som ingick i uppdraget, det var något mer också som konsulten skulle göra. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad. Och summan 800000 kr är som sagt bara ett rykte. Men det skulle inte förvåna mig ett dugg.
Tänk om Länstrafiken istället utlyst en tävling bland länets sjätteklassare med låt säga 10000 kr till klasskassan för bästa förslag, så hade de garanterat fått in roligare förslag på färgsättning av länets bussar.

Dom är i alla fall vackrare än dom (blek)gula bussarna som rullar som "Stadsbussar". Men jag håller om om att det verkligen inte är genomtänkt med svart front. Bakänden, visst..där hade det väl inte spelat lika stor roll kanske, men fronten?

Ersa

Mitt förslag till en helt ny länslack var en variant på Hallands förra.
Blått, vitt och grönt! :)

Stadsbussarna, som "alltid" varit gröna, kan gott få behålla firmafärger numera.
Där skulle iofs Nettbuss lila färg vara mer korrekt numera.

Mack

Citat från: Ersa skrivet 08 november 2013, 09:26:58 AM
Mitt förslag till en helt ny länslack var en variant på Hallands förra.
Blått, vitt och grönt! :)

Stadsbussarna, som "alltid" varit gröna, kan gott få behålla firmafärger numera.
Där skulle iofs Nettbuss lila färg vara mer korrekt numera.

Blått, vitt och grönt skulle ju passa perfekt egentligen, då det är samma som på Jämtlandsflaggan.
Men..lila? Hur gick tänket där?

Ersa

Citat från: Mack skrivet 10 november 2013, 04:27:40 AM
Blått, vitt och grönt skulle ju passa perfekt egentligen, då det är samma som på Jämtlandsflaggan.
Men..lila? Hur gick tänket där?

Lila är ju Nettbuss firmafärg och används av andra dotterbolag, t.ex Netbuss Express med varumärkena GoByBus och Bus4you.