Arriva av med Råsta?

Startat av buskörare, 30 september 2013, 01:38:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Det ryktas väldeliga om att Arriva blir av med/blivit av med/ska säga upp Råsta? Som ni ser är det inte så konsekventa rykten, men ändå.
Nån som vet om det finns nån sanning i dessa rykten alls?

Jag antar att det inte är det, men vill ändå fråga.

Nico

Ryktet har florerat en tid och ibland har även Saltsjöbanan nämnts i samma andetag. Enligt ryktet så skulle även SL ha svarat något i stil med allt eller inget, men allt är som sagt enbart rykten. Frågan är då hur mycket substans det kan tänkas finnas? Det hela har väl sannolikt sin upprinnelse i att Råsta är ett lite speciellt ställe och kräver en del vilket inte Arríva riktigt mäktat med.

Tror dock att dessa rykten skulle vara svåra att få vare sig bekräftade eller dementerade denna väg. I sak handlar det sedan även om att ifall det ändå skulle vara sant så handlar det om en ganska omfattande process där trafiken i så fall måste ut på nytt anbud och en eventuell trafikstart skulle då väl hamna någonstans på 1 till 1½ år in i framtiden om man skulle starta något idag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 30 september 2013, 06:21:12 AM
Ryktet har florerat en tid och ibland har även Saltsjöbanan nämnts i samma andetag. Enligt ryktet så skulle även SL ha svarat något i stil med allt eller inget, men allt är som sagt enbart rykten. Frågan är då hur mycket substans det kan tänkas finnas? Det hela har väl sannolikt sin upprinnelse i att Råsta är ett lite speciellt ställe och kräver en del vilket inte Arríva riktigt mäktat med.

Tror dock att dessa rykten skulle vara svåra att få vare sig bekräftade eller dementerade denna väg. I sak handlar det sedan även om att ifall det ändå skulle vara sant så handlar det om en ganska omfattande process där trafiken i så fall måste ut på nytt anbud och en eventuell trafikstart skulle då väl hamna någonstans på 1 till 1½ år in i framtiden om man skulle starta något idag.

Ja, jag har också hört att det skulle vara allt eller inget. Eftersom det måste ut på ny upphandling så tycker jag det är konstigt att det inte har kommit ut som mer än bara ett rykte.
Men klart man blir nyfiken!

CR

Citat från: Nico skrivet 30 september 2013, 06:21:12 AM
Det hela har väl sannolikt sin upprinnelse i att Råsta är ett lite speciellt ställe och kräver en del vilket inte Arríva riktigt mäktat med.
"Arriva mäktat med"...
Vem har mäktat med Råsta om man får fråga? Gjorde Keolis det kanske? Och om de nu gjorde det, så kan man undra varför de drog sig ur efter halva avtalstiden? Mäktade Veolia med Råsta? Möjligtvis på slutet när de hade kört i över tio år!?

Ersa

Tja, det var ju det här med extremt stora trafikområden...

buskörare

Citat från: CR skrivet 30 september 2013, 10:53:28 AM
"Arriva mäktat med"...
Vem har mäktat med Råsta om man får fråga? Gjorde Keolis det kanske? Och om de nu gjorde det, så kan man undra varför de drog sig ur efter halva avtalstiden? Mäktade Veolia med Råsta? Möjligtvis på slutet när de hade kört i över tio år!?

Ja, Råsta är ju Råsta, det kommer man ju inte ifrån.

F.Å

Citat från: CR skrivet 30 september 2013, 10:53:28 AM
"Arriva mäktat med"...
Vem har mäktat med Råsta om man får fråga? Gjorde Keolis det kanske? Och om de nu gjorde det, så kan man undra varför de drog sig ur efter halva avtalstiden? Mäktade Veolia med Råsta? Möjligtvis på slutet när de hade kört i över tio år!?

Att Keolis skulle ha dragit sig ur efter halva avtalstiden stämmer väl ändå inte. De hade sina fem år enligt avtalet, varefter SL valde att inte utlösa optionen på förlängning (för att kunna inordna Råsta i E20-avtalet?). Men det här finns det ju mer kunniga inom det aktuella bolaget som frekventerar forumet som kanske kan klarlägga.
Veolia däremot sade upp avtalet i förtid.

JDS

#7
Gjorde inte även SL Buss AB det på sin tid? Eller var det Linjebuss den gången också?

Ted Selander

Citat från: F.Å skrivet 30 september 2013, 18:03:17 PM
Att Keolis skulle ha dragit sig ur efter halva avtalstiden stämmer väl ändå inte. De hade sina fem år enligt avtalet, varefter SL valde att inte utlösa optionen på förlängning (för att kunna inordna Råsta i E20-avtalet?). Men det här finns det ju mer kunniga inom det aktuella bolaget som frekventerar forumet som kanske kan klarlägga.
--klipp--
Det är korrekt.

Nico

Citat från: CR skrivet 30 september 2013, 10:53:28 AM
"Arriva mäktat med"...
Vem har mäktat med Råsta om man får fråga? Gjorde Keolis det kanske? Och om de nu gjorde det, så kan man undra varför de drog sig ur efter halva avtalstiden? Mäktade Veolia med Råsta? Möjligtvis på slutet när de hade kört i över tio år!?

Visst hade även Busslink/Keolis inkörningsproblem 2007 och det i vissa fall även av grövre sort än vad som uppstått nu. Där tog man dock hand om det hela (även om det gick lite fyrkantigt till i vissa fall) och Råsta var knappast något direkt problemområde när det lämnades vidare 2012. I alla fall upplevde inte jag (och sannolikt inte heller så många av de andra som satt på Norra) att Råsta var exceptionellt krångligt eller värre än t.ex. Norrort eller Norrtälje. Däremot har det (som alla garage) sina personligheter...

Däremot har det alltid varit ett garage med en egen karaktär och kräver en del. Respekt etc. är sedan inte heller något som t.ex. följer med en titel utan något som måste förtjänas. Tar man inte med sådant i beräkningen, ja då får man problem. Ett krux nu senast var väl även att nästan ingen av de gamla driftledarna blev kvar och det har säkert även det påverkat en del när till stor del nytillkommen personal helt plötsligt kommer och kräver en massa utan att alltid ge något i retur.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Är det nya given hos Arriva, dumpa priser för att få avtal, sedan säga upp i förtid?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 01 oktober 2013, 08:27:03 AM
Däremot har det alltid varit ett garage med en egen karaktär och kräver en del. Respekt etc. är sedan inte heller något som t.ex. följer med en titel utan något som måste förtjänas. Tar man inte med sådant i beräkningen, ja då får man problem. Ett krux nu senast var väl även att nästan ingen av de gamla driftledarna blev kvar och det har säkert även det påverkat en del när till stor del nytillkommen personal helt plötsligt kommer och kräver en massa utan att alltid ge något i retur.

Det var en rejält korrekt beskrivning som dessvärre även kan tillämpas rakt av på andra områden med andra operatörer runtom landet. Frågan är när de största operatörerna ska börja inse att man slipper så många kostsamma bekymmer om man prioriterar trivsel och samarbete framför maximal vinst direkt från trafikstart.
Det finns ju även andra exempel på trafikstarter ute i landet där noll problem uppstått trots maximalt teknikstrul och nya fordon. Synd att det inte kan gå till på det viset på fler håll.