Vi går mot ett allt hårdare samhälle, tycks det.

Startat av Peter Rost, 23 september 2013, 01:33:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Tja, att det går så långt som till öppet slagsmål är väl sällsynt. Däremot är det inte sällan att heta diskussioner i trafiken ofta leder till olika typer av mer eller mindre allvarliga menade/formulerade hot. Inom busstrafiken i SL-området sker det tyvärr var och varannan dag. Orsaken är ofta att privatbilister anser sig trängda mm.

Nu är givetvis inte heller buss- eller lastbilsförare änglar alla gånger, men många bilisters brist på förståelse för tungtrafikens behov är ofta ganska påfallande vilket sannolikt är en bidragande faktor till att situationer uppstår. Att polisen sedan är mer eller mindre osynlig är kanske sedan en orsak till att det går för långt ibland.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Verkar ha varit oenighet om tillämpningen av blixtlåsprincipen när ett körfält försvinner.
吉先生

Ersa

Citat från: Mr G skrivet 25 september 2013, 16:46:45 PM
Verkar ha varit oenighet om tillämpningen av blixtlåsprincipen när ett körfält försvinner.

Mycket möjligt. Tråkigt att blixtlåsprincipen inte blir en riktig regel, och får en tydlig vägskylt som berättar att den är obligatorisk.

Cero

Skulle inte vara förvånad om det hela uppkommit genom att det ena fordonet tryckt sig in framför det andra utan att blinka. Jag upplever att uteblivet användande av blinkers skapar mycket irritation i trafiken och har man varit utsatt för tillräckligt många som struntat i att blinka under dagen kan det mycket väl koka över till slut.

Personligen tycker jag att användande av just blinkers är den absolut billigaste försäkringen i trafiken och att använda den när man tvingas in i en annan fil pga att den fil man själv åker i tar slut känns både naturligt och artigt mot övrig trafik.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2013, 21:54:59 PMMycket möjligt. Tråkigt att blixtlåsprincipen inte blir en riktig regel, och får en tydlig vägskylt som berättar att den är obligatorisk.

i sig är det nog att betrakta som en riktig regel som då även kan markeras med skylt E15 (bilden nedan).

I vägmärkesförordningen (2007:90) så hänvisas till trafikförordningen (1998:1276) där detta regleras med ett tillägg i 3:e kap, 44 §. Där framgår följande; "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."




Det stora problemet är väl tvåfaldigt kan man säga. Dels att många fordonsförare inte känner till skylten (istället har detta blivit mera en storstadsprincip) samt dels att väghållarna är ganska dåliga på att använda skylten ifråga... i synnerhet då vid vägarbeten och andra inskränkningar av mera tillfälligt slag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Här en artikel från 2009 om hur otydligt regelverket upplevs och hur illa det därför fungerar i Skåne.
http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/magnus-jiborn/ta-det-lugnt-kor-om/

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 28 september 2013, 10:13:02 AM
i sig är det nog att betrakta som en riktig regel som då även kan markeras med skylt E15 (bilden nedan).

I vägmärkesförordningen (2007:90) så hänvisas till trafikförordningen (1998:1276) där detta regleras med ett tillägg i 3:e kap, 44 §. Där framgår följande; "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."




Det stora problemet är väl tvåfaldigt kan man säga. Dels att många fordonsförare inte känner till skylten (istället har detta blivit mera en storstadsprincip) samt dels att väghållarna är ganska dåliga på att använda skylten ifråga... i synnerhet då vid vägarbeten och andra inskränkningar av mera tillfälligt slag.


I Danmark finns också en skylt som ser ut så här. Men där är det vanligaste att den sitter på motorvägarna. Den sitter precis där påfarterna går ihop med själva motorvägen. Meningen där med skylten är att både de som är på påfarten och de som redan är på motorvägen ska observera påfarten. I Sverige finns inte skylten på just motorvägarna. Men jag tror faktiskt att den hade varit ganska praktisk att ha även på påfarterna på motorvägarna i Sverige.

Kanske är det kostnaderna att sätta upp denna på samtliga påfarter på motorvägar i hela Sverige man är rädda för? ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Olof Lagerkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 september 2013, 12:16:06 PM

I Danmark finns också en skylt som ser ut så här. Men där är det vanligaste att den sitter på motorvägarna. Den sitter precis där påfarterna går ihop med själva motorvägen. Meningen där med skylten är att både de som är på påfarten och de som redan är på motorvägen ska observera påfarten. I Sverige finns inte skylten på just motorvägarna. Men jag tror faktiskt att den hade varit ganska praktisk att ha även på påfarterna på motorvägarna i Sverige.

Vid motorvägspåfarter är det inte två körfält som går ihop till ett, utan ett körfält som försvinner. Man måste alltså byta körfält innan körfältet försvinner och då är det reglerna för körfältsbyte som gäller. Men reglerna för körfältsbyte handlar också en hel del om samarbete, även om ansvaret till klart största del ligger på den som byter körfält.

Det går alltså att sätta upp den här skylten istället vid motorvägspåfarter, om vägförvaltaren så skulle önska:

   
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Men ovanstående skylt brukar inte sättas upp, då ovanstående lösning brukar vara standard på motorvägar.
Däremot sätts ofta denna skylt upp om påfarten blir till ett eget körfält, som det t.ex är på E4 vid Upplands Väsby.



Detta för att nyanlända inte ska lägga sig i mittfilen och blockera denna i onödan (vilket de tyvärr ofta ändå gör)

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2013, 12:38:48 PM
Men ovanstående skylt brukar inte sättas upp, då ovanstående lösning brukar vara standard på motorvägar.

Visst, det är säkerligen anledningen till att skylten sällan används.

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2013, 12:38:48 PM
Däremot sätts ofta denna skylt upp om påfarten blir till ett eget körfält, som det t.ex är på E4 vid Upplands Väsby.



Detta för att nyanlända inte ska lägga sig i mittfilen och blockera denna i onödan (vilket de tyvärr ofta ändå gör)

Inte bara nyanlända från påfarten, utan även många som kommer från höger körfält på motorvägsträckan med två körfält ligger kvar i mitten på trefältsträckan. Det kan vara lite irriterande när det är mycket trafik. Dvs, det är inte bara när antalet körfält minskar som beteendet gör att vägkapaciteten utnyttjas dåligt. Även när antalet körfält ökar uppstår motsvarande fenomen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Mr G

Tror inte att detta är en fråga om skyltningen på platsen, men väl en upplysningsfråga eftersom detta ställer till med problem och gör folk i "bägge läger" förbannade i onödan. Länken som Ersa postade http://www.sydsvenskan.se/opinion/signerat/magnus-jiborn/ta-det-lugnt-kor-om/ beskriver det mycket bra, och eftersom det rör upp känslorna i trafiken borde det kunna tas upp i en informationskampanj av Trafikverket.

Själv tillämpar jag blixtlåsprincipen på samma sätt som artikelförfattaren, dvs använder den fil som är ledig så långt det går, och sen "blixtrar" mig in i "huvudfilen" när min körbana inte är hindersfri längre. Det verkar som att de flesta bilförare, tvärtemot mig, anser att man ska fylla på längst bak i kön, alternativt tråckla sig in i köfilen halvvägs till hindret nånstans.

Det händer ibland att någon rättrådig bilförare i köfilen svänger ut och blockerar bägge filerna så att förarna i den "fria" filen inte ska komma förbi. Och har jag fattat rätt, var det ungefär det som hände i den aktuella situationen, fast inte riktigt ändå. Jag är inte helt säker på scenariot, men efter att ha läst om händelsen på nyhetssidor och bloggar verkar det ha gått till så här. Lastbilsföraren har snällt inordnat sig i köfilen, och samtidigt har bilar passerat i den lediga filen och blixtllåsat sig in i köfilen där filerna måste gå ihiop. När lastbilen kommit fram till sammanvävningen har föraren inte velat släppa in bilen från den andra filen, eftersom han upplevt att den föraren har trängt sig. Det kunde ha varit slut där, om inte föraren i personbilen i sin tur nu blev förbannad på lastbilschauffören, och inte kunde acceptera oförrätten att lastbilen bröt blixtlåsprincipen, utan istället bara körde på alldeles i häcken på bilen närmast framför.

Personbilsförarens korta stubin ledde till att han rusade ut och skulle göra upp med lastbilschauffören, som redan satt där och var förbannad på de som trängde sig. Ibland är det bra att besinna sig.
吉先生

Cero

Citat från: Mr G skrivet 29 september 2013, 11:45:48 AM

Själv tillämpar jag blixtlåsprincipen på samma sätt som artikelförfattaren, dvs använder den fil som är ledig så långt det går, och sen "blixtrar" mig in i "huvudfilen" när min körbana inte är hindersfri längre. Det verkar som att de flesta bilförare, tvärtemot mig, anser att man ska fylla på längst bak i kön, alternativt tråckla sig in i köfilen halvvägs till hindret nånstans.


Rent generellt är det naturligtvis bäst att köra långt fram i den fil som tar slut innan man (med blinkers påslagen) väljer en lucka att gå in i. Det som dock är viktigast är att alla fordon som måste byta fil gör det på samma ställe i kön. Därmed kan man få två filer som i sakta mak rullar samtidigt som de går ihop till en. Problemet är att när vissa går in i tidigt, andra när filen tar slut och övriga däremellan (och vissa långt efter att filen tagit slut, det gäller ju att maximera ;)) skapas hela tiden dragspelseffekter i den fil som få ta emot all trafik, något som spär på köeländet och gör att trafiken hela tiden stoppas upp.

CW66

Kolla på den här http://www.youtube.com/watch?v=0SkRdi7QI4g
Ganska skön. För er som inte förstår tyska så säger han att alla står i kö i högerfilen - vansinnigt och felaktigt. Kör fram till hindret och sedan byt fil.

I Tyskland står vid vägarbetena skyltar (dock inte just i den här filmen) alldeles innan filerna går ihop att "HÄR! börjar blixtlåsprincipen" - alltså inget körande i högerfilen och hindrande av varandra flera hundra meter innan filerna går ihop som man tror man skall göra i Sverige (och som tex lastbil ligga och hindra andra trafikanter i vänsterfilen genom att felaktigt och lagbrottsligt köra i mitten av filerna).
Tecknet hittar man här: http://verkehrszeichen.kfz-auskunft.de/verkehrszeichen_zusatzzeichen.html och har nummer 1005-30 "Reißverschluß nach 200 m" (blixtlåsprincip först om 200m) och inte innan som många som sagt tror!

Det borde vi absolut införa även här!

Jag kör ALLTID till slutet av området där det är två filer och sedan använder blixtlåsprincipen.
Det är INTE att tränga sig före andra, utan det är att tillämpa hur det faktiskt lagenligt skall gå till. Två filer är körbara till hindret kommer och sedan skall man inordna sig.

Harald Nordius

Väg 158 är 2+1-väg på sträckan Särö-Hovås. Där blir det ofta kö på ett ställe där två körfält går ihop till ett, och där står textskyltar med uppmaning att använda båda körfälten och tillämpa vävning där de går ihop.