Vi går mot ett allt hårdare samhälle, tycks det.

Startat av Peter Rost, 23 september 2013, 01:33:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: CW66 skrivet 02 oktober 2013, 20:23:20 PMJag kör ALLTID till slutet av området där det är två filer och sedan använder blixtlåsprincipen.
Det är INTE att tränga sig före andra, utan det är att tillämpa hur det faktiskt lagenligt skall gå till. Två filer är körbara till hindret kommer och sedan skall man inordna sig.

Nja, att man kör längst fram och går inte där behöver inte alltid vara samma sak som att köra enligt blixtlåsprincipen. Det senare innebär att vartannat fordon glider in, dvs. ömsom en från höger fil och ömsom en från vänsterfil.

Problemet är dock att i många fall handlar detta inordnande tyvärr om att det kommer en drös med bilar i vänsterfil och istället för att avvakta och glida in en och en så försöker kanske tre-fyra fordon att trycka sig in i en lucka vilket sätter hela blixtlåsprincipen ur funktion. Extra vanligt är det även om det råkar vara ett tungt fordon längst fram då många ogärna vill hamna bakom ett sådant.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CW66

Oavsett vilket är båda filerna just körbara filer ända till hindret finns och inget annat. Blixtlåsprincipen skall gälla på den platsen.
Om alla gjorde som man skulle och körde till samma punkt och sedan använde blixlåset skulle kön flyta allra bäst, inte att här och där använda den lite på måfå - det skapar bara extra köer och inbromsningar.

Så nej, jag håller inte med dig.

Nico

Vet inte riktigt vad det är du inte håller med om. Det jag påpekade var att blixtlåsprincipen är bra när den används som avsett. Däremot så fungerar det ibland ganska uselt då folk inte förstår/bryr sig om att det handlar om att vartannat fordon i respektive fil ska vävas in utan 'tränger' sig ibland in två, tre eller fyra i taget... och då sätts blixtlåsprincipen effektivt ur spel.

När det handlar om att samspela med tunga fordon så händer det tyvärr sen väldigt ofta att privatbilar tränger sig in före. Vet inte riktigt vad det beteendet beror på, men gissar på att det handlar om att man tror sig bli sinkad ifall man släpper in en lastbil eller en buss framför sig. Alltså, att två filer går ihop är alltså inte samma sak som att en fungerande blixtlåskörning uppstår.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CW66

Snälla - du behöver inte förtydliga alla i alla inlägg alltid - du måste acceptera att andra har sina uppfattningar liksom du  :)

Nico

Kan inte se att jag har gjort mig skyldig till det utan som jag uppfattar det så har jag har helt enkelt argumenterat mot dig då jag tyckte att du uttryckte dig otydligt. T.ex. vet jag fortfarande inte vad det var som du inte höll med om. I övrigt så har jag kanske en något annorlunda syn på saken och då detta är ett diskussionsforum så har både du såväl som jag rätt att utveckla våra respektive tankegångar. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman