Sista dagen med jätterondellen

Startat av Mr G, 13 september 2013, 07:57:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Jimmy skrivet 20 september 2013, 09:25:25 AM
När upphörde bl.a. linje 179 att göra en U-sväng (signalreglerad) på Kymlingelänken på väg från Rinkeby till Kista?
U-svängen gjordes ca 300 meter nordost om Ärvingemotet.

Nu kör ju bussarna lite längre norrut på Kymlingelänken och sedan via en avfart in på Torshamnsgatan - Kistavägen - Danmarksgatan.

Jimmy

Såg detta igår med och blev jätteförvånad! Aldrig gått bussar på den stumpen tidigare va?

Nico

Det var bara tillfälligt under veckan som var pga inkopplingar av den nya cirkulationsplatsen under Kymlingelänken samt ramperna som leder ned till denna.

Man har även tidigare provat att köra 179 och 514 den bortre vägen, men upphörde relativt fort då det tog alldeles för lång tid. Speciellt under morgonpeaken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Nu börjar det i alla fall. Jag var för tidigt ute förra veckan, men nu så är det allså dags. Klockan är 20 och de första avstängningarna börjar nu. 200 gubbar (kanske någon tjej också) ska jobba under helgen för att få de sista bitarna på plats och koppla in den nya vägen. Spännande, och historiskt på nåt sätt. Har ju levt med de här vägarna i mer än 30 år, men nu blir det alltså nytt.
吉先生

F.Å

Citat från: Nico skrivet 20 september 2013, 18:08:37 PM
Det var bara tillfälligt under veckan som var pga inkopplingar av den nya cirkulationsplatsen under Kymlingelänken samt ramperna som leder ned till denna.

Man har även tidigare provat att köra 179 och 514 den bortre vägen, men upphörde relativt fort då det tog alldeles för lång tid. Speciellt under morgonpeaken.

Det blir nog tyvärr mer långvarigt än någon av oss vill. Har åkt förbi ett antal gånger under helgen, och nedfartsrampen samt rondellen under är långt ifrån klara...

Nico

Aj då, det var så vitt jag vet sagt att det skulle vara klart i samband med övriga inkopplingar men givetvis kan man ju ha skjutit på just det en vecka eller två.

Har inte detaljkoll på just vad Arriva fått för info för sin del så det kan ju ha ändrats. Har man tur så kan det ändå vara så att det mesta är klart, men att asfaltering och övrigt görs nu under eftermiddag/natt.

Ska i alla fall ut dit i morgon eftermiddag och stämma av då både 546, 561 och 591 (för min del) får lite annorlunda vägar även om huvudsträckningen i sig är densamma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Jo, får väl se vad som hinns med fram tills imorgon bitti.
Förutom några smågrejer som kunde gjorts smidigare tycker jag helgen funkat över förväntan med körning i alla fall.
Lite oklart i Trafikverkets publika info om huruvida utfart från Kvarnvägen till Enköpingsvägen fortsatt måste gå via Madenvägen om man vill upp till E18/279. Ser enkelriktat ut på deras skisser.

Nico

Jo, det är verkligen ett jättepussel. Råstalinjerna hamnar sedan allmänt lite i kläm då det är så stora områden som omfattas. Även trafiken mellan Rinkeby och Tensta lär gå lite stapplande under en viss tid framöver.

Kan även hålla med om att den publika infon är lite svag på sina ställen. Man skulle behöva mer detaljer. Enligt den info jag har (bl.a. via TA-planer) så kommer man från kl. 05:00 i morgon bitti att kunna köra Kvarnvägen både ut och in från Enköpingsvägen. Det enda är att vanligt trafik kan inte komma vidare mot Rinkeby/Kista utan kommer fortsatt att få svänga höger. Kollektivkörfältet rakt fram kommer att återställas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G



Har provåkt de öppnade vägbitarna en del under helgen, och visst är en ny väg fin och så, men jag kan inte låta bli att fundera varför man som vanligt har snålat och gjort vägen så smal. Två filer åt varje håll känns för lite för en stor infart till vår huvudstad. Här kommer det snart att bli för trångt känns det som. Kanske kan Förbifarten avlasta en del i framtiden, om den nu blir av. Lär väl ändå ta minst tio år tills dess, så en varning kan vara på sin plats för köer redan nu.

Den största varningen gäller annars anslutningen till E4:an vid Sörentorp där två E18-filer inkl nytillkommen trafik från Kista sammanförs till endast en fil som sen ska tränga sig in på E4:an tillsammans med tre norrifrån kommande filer plus bussfilen. Sörentorp - Järva Krog blir då fyra filer plus bussfilen och eftersom tre ordinarie filer fyllts mer än väl av den tidigare trafiken med ideliga trafikstockningar som följd väntar ett smärre inferno här är jag rädd.

Hoppas jag har fel, men jag tror att sista delen av nya E18 mellan Kista och Sörentorp kan bli ett nytt köelände. Delfacit kan komma att ges imorgon bitti redan.
吉先生

Fredrik W

Citat från: Danne B. skrivet 16 september 2013, 06:25:56 AM
Utan tvekan vore ju LV265 klart mycket vettigare än att leda trafiken via Järva, Bergshamraleden och Stocksundsbron. Vad finns det egentligen för poäng i att låta E18 göra den "svängen" idag?

//Brådhis

Det blir väl inte kortare att leda E18 via Lv265? Jag tror inte det spelar någon roll exakt var E18 går. Trafikströmmarna skulle knappast påverkas. För övrigt måste ju lämpligen Norrtäljevägen genom Täby och Danderyd ha ett nummer. Varför inte E18?

CW66

[Den största varningen gäller annars anslutningen till E4:an vid Sörentorp där två E18-filer inkl nytillkommen trafik från Kista sammanförs till endast en fil som sen ska tränga sig in på E4:an tillsammans med tre norrifrån kommande filer plus bussfilen. Sörentorp - Järva Krog blir då fyra filer plus bussfilen och eftersom tre ordinarie filer fyllts mer än väl av den tidigare trafiken med ideliga trafikstockningar som följd väntar ett smärre inferno här är jag rädd.

Hoppas jag har fel, men jag tror att sista delen av nya E18 mellan Kista och Sörentorp kan bli ett nytt köelände. Delfacit kan komma att ges imorgon bitti redan.
[/quote]

Vid Järva Krog har man dessutom låtit den högra av dom fyra filerna gå ner mot trafikljusen vid Järva (som en avfart) tillsammans med bussfilen som slutar precis innan svängen och sedan bildar högerfilen ner mot samma trafikljus.

Tre filer fortsätter således rakt in mot Stockholm = kö?

Nico

Stockholm (både tätorten och kommunen) befinner man sig redan i när man är i Kista så vilka filer går in mot Stockholm....  ;)

Skämt åsido, så länge man inte ordnar ett genomgående bra flyt så blir det ofta bara så att man flyttar en flaskhals vidare någon annanstans. Så orolig är jag dock inte för E18/Kymlingelänkens södergående påfart mot E4. Däremot som vi diskuterade tidigare i tråden så är avfarten vid Järva ned mot Enköpingsvägen och Bergshamraleden en potentiell propp.

Att det kommer att vara fortsatta köer mot innerstaden lär vi nog få leva med, åtminstone tills vissa andra arbeten blir klara. Att köerna skulle öka får man väl se... det är ju samma trafik som nu kommer via Kymlingelänken och går på vid Kista som tidigare körde över Enköpingsvägen och gick på vid Järva krog.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Jätteköer nu på morgonen på nya E18 mot Sörentorp. Köerna ringlade sig åtminstone till Rinkeby, kanske längre. Att inte avfarten mot Kista är klar än kan ha bidragit, men där är det egentligen ingen skillnad mot tidigare.
吉先生

Nico

Det fenomenet gällde även tidigare. Gissar mer på att det nya korset (som är det som återstår av jätterondellen) var det ställde till det mest då det dels var signaler på nya ställen samt annorlunda körvägar vilket förvirrade många då de var tvungna kika ordentligt för att veta var de skulle. Vad gäller avfarten vid Kista så är det nya budet att den öppnar senast den 30/9.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Citat från: Nico skrivet 23 september 2013, 18:34:40 PM
Det fenomenet gällde även tidigare. Gissar mer på att det nya korset (som är det som återstår av jätterondellen) var det ställde till det mest då det dels var signaler på nya ställen samt annorlunda körvägar vilket förvirrade många då de var tvungna kika ordentligt för att veta var de skulle. Vad gäller avfarten vid Kista så är det nya budet att den öppnar senast den 30/9.

Ytterst märkligt antagande. Morgonens mastodontköer sträckte sig hela vägen minst från Rinkeby över fältet förbi Kistaavfarten och ända fram till E4:an. Var köslutet fanns gick inte att se, sträckningen över Järvafältet var full med bilar, ungefär som eftermiddagsköerna fram till Rinkebykorset kunde vara tidigare, fast åt andra hållet den här gången. Såna köer har det aldrig varit på morgnarna här, och det kan sjävlfallet inte ha berott på nya körvägar i fd jätterondellen eftersom de köande bilarna inte alls passerade där.

Vi får hoppas att det berodde på att situationen var ny för nästan alla, men det bådar inte gott.
吉先生

Nico

Vet inte vad du uppfattar som märkligt. Köerna ned mot Kista och Torshamnsgatan har ju förekommit nästan varenda morgon under ganska lång tid även om de bara sträckt sig en bit ut på Kymlingelänken tidigare. Detta kan naturligtvis ha förvärrats idag.

Att jag sedan talade om att den nya korsningen kan ha ställt till det beror på att jag dels fastnade där själv mitt på dagen i dag samt att det var ett antagande som även lades fram av de kontakter hos TrV som vi bollade frågan med under dagen. De hade då observerat detta fenomen.

Sannolikt lär det senare ge sig när folk vant sig vid att köra lite annorlunda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman