"Endast jätteföretag i SL:s E23-upphandling"

Startat av Ersa, 30 augusti 2013, 15:41:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Det kommer bara att finnas möjlighet för de största aktörerna att vara med och konkurrera om nästa stora upphandling av busstrafik i Haninge, Tyresö och Nynäshamn, söder om Stockholm. Med den modell som landstingspolitikerna i Stockholm har valt för den kommande SL-upphandlingen, kallad E23, öppnar man dörrarna för att utländska, statliga trafikföretag ska få en ännu starkare ställning i Sverige. Förutom Nobina finns idag bland de stora aktörerna i Sverige endast förlusttyngda utländska bussföretag.

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/endast-jatteforetag-i-nasta-bussupphandling-i-storstockholm/

Micke A

Va oväntat från politikerna.
När SL90 sjösattes var det ju meningen att mindre företag skulle kunna lägga in anbud på olika delar, men det har man ju glömt bort helt och hållet.
Nu är det bara stordrift som gäller
Samt det är ju 20 år sedan Swebus bland annat tog över trafik på 5 bussgarage här i Stockholm.

Ersa

Det känns som att SL vill ha exakt tre bussoperatörer, varken fler eller färre. Att de gigantiska anbuden anpassas helt till att enbart passa utlandsägda multinationella företag och deras (mer än 10 år gamla) överblivna bussar från andra kontrakt är ju knappast något som någon kan förneka längre. Kanske har några landstingspolitiker fått för sig att man kan spara en slant på detta, men jag har lite svårt att se att allt automatiskt blir bättre av att våra svenska företag (i alla branscher) krymper och/eller säljs ut.
En sak är säker. SL har hu helt klart övergett tanken på att höja kvalitet, kompetens och flexibilitet inom sin bussverksamhet. Allt skall bli stelbent, svårpåverkat och likriktat, medan linjerna skall helst framföras med bussar som är lite väl olämpliga för verklighetens vägnät, och så stora och tunga att vägarna precis bär. När vägarna inte är godkända för 15-tonsbussar har vägskyltar som berättar om viktbegränsning en förmåga att försvinna, samtidigt som det mumlas om "dispenser".

Det är tråkigt att se hur kvaliteten och relationen till kunderna fallit de senaste tio åren. Något "kunden i centrum" är det verkligen inte fråga om. Tyvärr. Bussarna rullar numera mest för SL själva, och inte för att passa resenärernas och kundernas behov och önskemål.

Nej, nu ska jag ut och tomköra över 50 km för att kunna köra en 6 km kort linje utan resenärer. Miljötänk var ordet, sa Bull.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2013, 17:18:21 PM
Det känns som att SL vill ha exakt tre bussoperatörer, varken fler eller färre. l.


Något fler än tre bussoperatörer kan väl komma i fråga: förutom Nobina, Arriva och Keolis har vi Nettbuss och Bergkvarabuss. Vi har också nederländska Abellio http://www.abellio.com/se/hem.html som säkert kan gå in och konkurrera.

Men visst: att upphandla trafik för nästan 300 bussar i ett paket är vansinne. En liten felräkning i ett sådant anbud kan bli förödande för bussbolaget i fråga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Micke A

Abellio är väl Holländska järnvägen, som var lite sugna på Nobina ett tag väl?
Men det är för mycket andra länder statliga företag som vinner upphandling och inte faaaaaan har det blivit något förbättring under dessa 20 cirkusen har hållit på.
bara sämre och mer "tomtar" som ska leka med olika idéer som ingen riktigt förstår.

Fredrik Gelin

Det är som sagt ett väldigt stort paket och sannolikt blir det en repris av tidigare upphandlingardär den som vill vinna måste lägga sig på svältgränsen och sedan frisera siffrorna lite till... Jag är tveksam till att Bergkvara har råd med det vilket innebär att Ulo har en poäng i att det sannolikt blir stora drakar som kommer att slåss om kontraktet.
Både Nettbuss och Abello har jag för mig var och nosade på Norrort.
Att som helt utomstående aktör slå sig in här tror jag kan bli svårt när de befintliga aktörerna  kan göra samordningsvinster med grannområdena Södertälje och Stockholm Sydväst. Den som vinner City kanske också kan göra något slags kombo vid tex Gullmarsplan.

Lars-Håkan_E

Abello lyckades ju inte prekvalificera sig till upphandlingen om Öresundståg utan uteslöts då man från ägarhåll inte ville/kunde ställa sådana garantier att dotterbolaget inte skulle hamna i ekonomiska svårigheter a´la DSB.

SL lär ju ställa minst lika långtgående krav med tanke på de problem t.ex Arriva med ett liknande upplägg hamnat i.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2013, 18:47:02 PM
Abello lyckades ju inte prekvalificera sig till upphandlingen om Öresundståg utan uteslöts då man från ägarhåll inte ville/kunde ställa sådana garantier att dotterbolaget inte skulle hamna i ekonomiska svårigheter a´la DSB.

SL lär ju ställa minst lika långtgående krav med tanke på de problem t.ex Arriva med ett liknande upplägg hamnat i.

Jo, men det är ju inte säkert att ägarna går emot garantierna i SL-upphandlingen. Förstår jag saken rätt gäller det kravet på att beställaren skall hållas skadeslös vid en konkurs genom att anbudsgivaren ställer bankgarantier eller statliga garantier. Det här är naturligtvis inte helt lätt att få ägarna med på, i synnerhet inte som detta är ganska nytt. När Tågkompaniet lade anbud på Västtågen krävdes att frågan togs upp i NSB:s styrelse (NSB äger Tågkompaniet) innan det blev klart med denna garanti. Som jag förstår var det rätt nära där också att Tågkompaniet blivit uteslutet vid prekvalificeringen av den anledningen.

I varje fall räddade denna garanti Västtrafik från förlust på Västtågen när DSBFirst lade av. De torde ha fått betala runt en kvarts miljard till Västtrafik för att de drog sig ur avtalet i förtid. Skånetrafiken hade inget liknande att falla tillbaka på när de drog sig ur Öresundstågen.



Det holländska företaget vill slå sig in på svensk marknad och då lär det inte bli genom att man lägger bud på ett litet trafikpaket. Företaget heter för övrigt Abellio och inte Abello. Det är nog lika bra att lära sig rätt namn eftersom vi säkert kommer att höra talas om dem en hel del i framtiden.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Måns Johannesson

Tja, SL har ju tidigare provat upphandlingar med små områden som skulle passa små bolag men med dåligt resultat (dvs. de små anbudsgivarna kunde inte konkurera med de stora). Första upphandlingen för Roslagen var ju uppdelad i separata upphandlingar för Norrtälje, Rimbo (tror dessutom det var två där), Hallstavik och Älmsta. Likaså upphandlades Åkersberga, Vaxholm och Vallentuna i separata anbud. Dåvarande SL-buss (eller var det redan Busslink?) vann alla utom Vallentuna som Swebus vann (området kördes inte av SL tidigare). Linjebuss var trea i alla upphandlingar.

/Måns

Lars-Håkan_E

Citat från: Måns Johannesson skrivet 01 september 2013, 15:25:48 PM
Tja, SL har ju tidigare provat upphandlingar med små områden som skulle passa små bolag men med dåligt resultat (dvs. de små anbudsgivarna kunde inte konkurera med de stora). Första upphandlingen för Roslagen var ju uppdelad i separata upphandlingar för Norrtälje, Rimbo (tror dessutom det var två där), Hallstavik och Älmsta. Likaså upphandlades Åkersberga, Vaxholm och Vallentuna i separata anbud. Dåvarande SL-buss (eller var det redan Busslink?) vann alla utom Vallentuna som Swebus vann (området kördes inte av SL tidigare). Linjebuss var trea i alla upphandlingar.

/Måns

Då blir det för små områden istället, så små åkare finns inte som kan vara konkurrenskraftiga.

Ett område med typ 100-150 bussar är idealiskt och ökar konkurrensen, områden med 400 bussar och tåg o spårvagnar innebär att det blir något av de förlusttyngda utlandsägda bolagen som kommer ifråga, inte ens Nobina var intresserade sist.