Huvudmeny

Arbetstider

Startat av Christer K, 27 augusti 2013, 23:33:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hur många timmar får man arbeta enligt kommunal (buss) under en 8 veckors period?

Har en fd kollega som har kört snart 380 timmar på 8 veckor, under samma period har jag själv kört 320  timmar då jag har 40 timmars veckor, kör endast m-f 7-16.

Kan det skilja så mellan de olika avtalen, jag kör under Transportavtalet.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Lars-Håkan_E

Citat från: Christer K skrivet 27 augusti 2013, 23:33:16 PM
Hur många timmar får man arbeta enligt kommunal (buss) under en 8 veckors period?

Har en fd kollega som har kört snart 380 timmar på 8 veckor, under samma period har jag själv kört 320  timmar då jag har 40 timmars veckor, kör endast m-f 7-16.

Kan det skilja så mellan de olika avtalen, jag kör under Transportavtalet.

// Christer K

Avtalet reglerar ju inte detta fullt ut, pratar vi om ordinarie arbetstid enligt fast lista så har vi 45 timmars regeln i avtalet som innebär att man lokalt kan besluta att planera 45 timmars veckor under vissa tider och att överskottstiden läggs ut som ledighet under en begränsningsperiod som får vara högst 1 kalenderår.

Dessutom finns ju möjligheten att ha en begränsningsperiod för fast lista upp till en tidtabellsperiod och att snittiden då räknas på alla dessa veckor.

F.ö är det ju ytterst vanligt med 45 timmars veckor och mer därtill i åkeribranschen där man jobbar under alla dygnets timmar och veckodagar.

Sedan har vi ju fallet med mer - och övertid och där tar ju lagstiftningarna över, då kan man ju jobba betydligt mera än 160 timmar i månaden totalt.