Annorlunda ton i Borås Tidning

Startat av Johnny, 26 augusti 2013, 22:49:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 26 augusti 2013, 22:49:08 PM
För inte allt för många år sedan stod det mycket i Borås Tidning om problemen på linje 100. Idag är tonen en annan.  :D
http://www.bt.se/nyheter/boras/en-miljon-resenarer-pa-buss-100%283911035%29.gm
http://www.bt.se/nyheter/boras/en-tredubbling-av-resenarerna%283910953%29.gm

Förvisso fungerade det inte så dåligt på linje 100 när Veolia körde som man fick intrycket av om man läste Borås Tidning och förvisso har det inte blivit så bra nu som man får intrycket av om man läser Borås Tidning. Men visst har det blivit mycket bättre.

Problemet på linje 100 är fortfarande att bussarna inte alltid räcker på de sena avgångarna vid stora evenemang i Göteborg.  Även här har det blivit väsentligt bättre men inte hundraprocentigt. Detta är dock inget som Borås Tidning skriver om numera. Och det är ett svårlöst problem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Snabba linje med lite bättre komfort = vad kunderna vill ha nuförtiden. Ingen större ekonomisk chansning att köra sådan kommersiell trafik, där ingen kör idag. jag vill inte skriva var dessa linjer bör dras då man inte vill hjälpa andra bolag.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 27 augusti 2013, 18:34:24 PM
Snabba linje med lite bättre komfort = vad kunderna vill ha nuförtiden. Ingen större ekonomisk chansning att köra sådan kommersiell trafik, där ingen kör idag. jag vill inte skriva var dessa linjer bör dras då man inte vill hjälpa andra bolag.

Problemet du har för att få denna kommersiella trafik att gå bra rent ekonomiskt är väl att det ofta precis som på linje 100 som nämns längre upp i tråden är en väldigt stor andel pendlare och att du därmed har väldigt mycket resande i rusningstrafik men väldigt få mitt på dagen, på kvällar och på helger. Vill det sig riktigt illa så går ju dessutom pendlingen bara i en riktning dessutom. Dessutom har ju de flesta pendlare månadsbiljett vilken inte inbringar så jättemycket pengar till trafikbolagen per resa. Så jag tror faktiskt inte det är jättelätt att få det hela att gå ihop. Om resenärerna varit utspridda över dagen/dygnet och dessutom köpt en enkelbiljett varje gång så hade kanske varit en guldgruva men som det ser ut nu tvivlar jag på det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 27 augusti 2013, 19:00:00 PM
Problemet du har för att få denna kommersiella trafik att gå bra rent ekonomiskt är väl att det ofta precis som på linje 100 som nämns längre upp i tråden är en väldigt stor andel pendlare och att du därmed har väldigt mycket resande i rusningstrafik men väldigt få mitt på dagen, på kvällar och på helger. Vill det sig riktigt illa så går ju dessutom pendlingen bara i en riktning dessutom. Dessutom har ju de flesta pendlare månadsbiljett vilken inte inbringar så jättemycket pengar till trafikbolagen per resa. Så jag tror faktiskt inte det är jättelätt att få det hela att gå ihop. Om resenärerna varit utspridda över dagen/dygnet och dessutom köpt en enkelbiljett varje gång så hade kanske varit en guldgruva men som det ser ut nu tvivlar jag på det.

Visst är belastningen stor under pendlingstider på linje 100 men den är nästan lika stor i båda riktningarna. En liten övervikt i riktning Göteborg-Borås dock, vilket gjorde infrastrukturminister Åsa Torstenssons uttalande "vad skall göteborgarna i Borås att göra" extra korkat.

På den tiden Veolia körde linje 100 med ett mer begränsat utbud var detta Västtrafiks enda linje som bar sina kostnader. Detta trots att en rejäl insats av standby-bussar måndag-fredag mellan klockan 13.00 och 16.30 i Borås. I andra riktningen var det också förstärkningsbussar men där var behovet mer jämnt och således lättare att planera för. Det är alltså inte turerna i pendlingsläget som är problemet ekonomiskt utan det goda utbudet under övriga tider på dagen då bussarna ofta inte är fyllda mer än till 25 procent. Det har till och med hänt att jag varit helt ensam i bussen vid 10-tiden en förmiddag.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 27 augusti 2013, 18:34:24 PM
Snabba linje med lite bättre komfort = vad kunderna vill ha nuförtiden. Ingen större ekonomisk chansning att köra sådan kommersiell trafik, där ingen kör idag. jag vill inte skriva var dessa linjer bör dras då man inte vill hjälpa andra bolag.

Det finns ju flertalet sådana linjer i storstadsregionerna där man kan förbinda en viss stadsdel/förort med de centrala delarna utan en mängd byten, problemet är som framgått tidigare att belastningen är så pass ojämn både tidsmässigt men även enkelriktningen att det inte går att få en ekonomi i trafiken, ytterligare ett problem är att kostnaderna för flertalet presumtiva kunder ökar drastiskt genom att man behöver två olika månadskort om man inte har gångavstånd från hållplatsen i city.

2 exempel där trafik av detta slag kommit längre än till förstudier är Sigtuna och Nynäshamn där restiden idag är orimligt lång och standarden dålig både vad gäller tidshållning och komfort.

Jan

Hur situationen är i Stockholmsområdet kan jag inte uttala mig om då jag inte har kunskapen där. Men allmänt så finns det ett antal linjer som som skulle bära sig ekonomsikt, där man inte har en bra produkt idag. Hur man ska lösa trafiken mellan peakarna, är inget problem det heller, dock så vore det dumt att i detta forum berätta det.
En sak som inte är en hemlighet, är att folket vill åka snabbt och med en bra komfort. Tror till exempel att Kronobergs standad på regionbussar är helt rätt väg att gå.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 29 augusti 2013, 15:41:59 PM
Tror till exempel att Kronobergs standad på regionbussar är helt rätt väg att gå.

På den punkten är vi i alla fall överens . :)

Du får gärna övertyga landets övriga kollektivtrafikmyndigheter om detta också.  8)

Stefan K

Det är roligt att se hur en kraftigt förbättrad busstrafik kan ge en stor ökning av antalet resande. Bussen har ju den fördelen att man snabbt kan sätta in extra bussar och utöka trafiken. Det går ju också att göra med tågtrafik, förutsatt av kapaciteten finns på den aktuella linjen.
Därmed ingen motsättning mot att på sikt förbättra tågtrafiken, men för de som vill resa är det ju viktigt att förbättringarna träder ikraft snabbt. Linje 100 är ett mycket bra exempel på det!