Söndagsbild del 12

Startat av Jona, 04 november 2007, 13:15:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Denna söndag tänkte jag bjuda med er på en resa till Östanbäck. Östanbäck ligger mellan Kåge och Byske intill byn Ostvik. Det finns en bok från 1985 som heter Östanbäcks by som jag tänker citera en bit ifrån.

"Kommunikationer

Bussen Östanbäck - Skellefteå gick en tur varje vardag. Från Östanbäck på morgonen och åter från Skellefteå på eftermiddagen. Till en början hade sträckan trafikerats av en turbil, men 1934 inköptes den första bussen.
Linjerättigheterna innehades av Artur Hellgren och Hugo Lundqvist fram till 1950, då företaget fick namnet Ostviks Busstrafik. Deras blå/gula bussar sätter än i dag färg på företaget Skelleftebuss.

Förutom bussen fanns under 40-talet en turbil som gick dagligen mellan Renholmen och Skellefteå. Den körde in till  Östanbäck för att transportera postsäckar. Den torde ha gått från Östanbäck vid 15-tiden och från Skellefteå vid 21-tiden när första filmföreställningen var slut.

Slut citat"

Har ett svagt minne av attt jag läst någostanns att denna buss-linje skulle ha varit en av dom första i Skellefteområdet men detta har jag inte kunnat bekräfta med någon skriven källa och därför lämnar jag den uppgiften som ett rykte.

Idag har Östanbäck något fler turer en i texten ovan, men i stor utsträckning finns även dom omnämnda turerna kvar. Östanbäck trafikeras av linje 203/210 214 och 216.


Linje 203 kl 15:00 från Skellefte passerar Östanbäck/Ostvik på sin väg mot Byske.


Bonusbilden visar en bild på linje 216. Här passerar den Östanbäcks andra bro. Det gröna huset i bakgrunden var en gång i tiden en Konsum men numera saknar Ostvik/Östanbäck alla former av affär. En kiosk med livs finns dock i Frostkåge dryga 5 minuter med bil.

Det intressanta med broarna i Östanbäck är att dom har alltid legat där dom gör. Denna som du ser på bild men även en smalare som finns något längre norrut. Där har broarna alltid funnits. Så trafikerades busslinjer i citatet över någon bro lär det varit en i positionen som denna på bilden som användes. Vilken färdväg den omnämnda buss-linjen körde har jag inte häller kunnat få fram. E4/riksväg 13 körde den garanterat, den vägen finns i stora delar kvar idag parallellt med dagens moderna motorväg/trafikled men saknar i stort sätt busstrafik då dom kör snabba vägen. Men hur vägarna i området såg ut vet jag inte. Får forska vidare i några gamla kartor. Om jag hittar några vill säga....

PS ett tillägg jag glömde skriva. Enligt wikipedia bor det 145 människor i Östanbäck. Byn har säkert en hemsida, googla!

Sammanställningen till Söndagsbildserien finns här: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

/Jona 
MVH Filosofen Jona

Jona


Bestämde mig för att bjuda på en bild till från Östanbäck. Han glömma bort jag hade denna fotat denna, men kom på det så då får den hänga på....

PS, invånarantalet 145 gäller för år 2000, hur mycket det skiljer mot idag vet jag inte.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Patrik

Wunderbar som vanligt!
Invånarantalet för Östanbäck är 186 personer nu med undantag för eventuella bebisar.