Anställningsförmåner

Startat av moenia, 11 augusti 2013, 00:23:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Lite intresserad att höra vilka förmåner som brukar ingå när man anställs hos ett bolag. Gratis åkning känns rätt givet, men finns det andra förmåner som är vanliga? Anhörigförmåner exempelvis?

Lars-Håkan_E

Fria resor finns i princip inte och detta till stor del av skatteskäl
sedan är ju den största delen av trafiken på uppdrag åt kommun o landsting eller motsvarande och då är det inte heller operatörerna som kan bestämma över den biten

moenia

Jaså? Så som busschaufför behöver man fortfarande lösa biljett? Förvånansvärt.

Jan

Citat från: moenia skrivet 11 augusti 2013, 09:32:42 AM
Jaså? Så som busschaufför behöver man fortfarande lösa biljett? Förvånansvärt.
Tjänsteresor är fria oftast har den anställde ett kort för dessa resor. Privata resor ska betalas av den anställde, nu är det nog så att kollegorna ser mellan fingrarna ofta.
I branschen 37 år

HJP

Citat från: moenia skrivet 11 augusti 2013, 00:23:44 AM
Lite intresserad att höra vilka förmåner som brukar ingå när man anställs hos ett bolag. Gratis åkning känns rätt givet, men finns det andra förmåner som är vanliga? Anhörigförmåner exempelvis?
****
Förr hade man fria resor på SS/SL. Tjänstekortet gällde som färdbevis. SJ-anställda hade också en kvot fria resor, även för familjemedlemmar.
På 1980-talet, började dessa räknas som skattepliktig förmån. Man fick då välja mellan ett färdbevis för tjänsteresor, eller ett för privatresor, och skatta för det.

Citat från: moenia skrivet 11 augusti 2013, 09:32:42 AM
Jaså? Så som busschaufför behöver man fortfarande lösa biljett? Förvånansvärt.
****
Inte förvånansvärt alls. Självklart är tjänsteresor arbetstid, och det har man hittills inte behövt betala för.

HJP

Lars-Håkan_E

Citat från: Jan skrivet 11 augusti 2013, 09:45:31 AM
Tjänsteresor är fria oftast har den anställde ett kort för dessa resor. Privata resor ska betalas av den anställde, nu är det nog så att kollegorna ser mellan fingrarna ofta.

På vissa ställen så får man hämta ut ett färdbevis vid de tillfällen man har en sådan tjänst att man måste åka kollektivt, alla andra resor typ t/fr arbetet är det betalning som gäller precis som för vilken annan resenär som helst.
Sedan är det som Jan skriver att på mindre orter där alla känner alla fungerar det lite annorlunda.

JDS

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 augusti 2013, 05:54:47 AM
Fria resor finns i princip inte och detta till stor del av skatteskäl
sedan är ju den största delen av trafiken på uppdrag åt kommun o landsting eller motsvarande och då är det inte heller operatörerna som kan bestämma över den biten


Operatörerna kan, som vilket privat företag som helst, köpa periodbiljetter av trafikhuvudmannen och tillhandahålla dessa som (skattepliktig) löneförmån åt sina anställda. Detta gör t ex flera operatörer i SL-land. Sen varierar kraven för att få dem, allt är en avtalsfråga.

r5m


Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2013, 11:37:19 AM

Operatörerna kan, som vilket privat företag som helst, köpa periodbiljetter av trafikhuvudmannen och tillhandahålla dessa som (skattepliktig) löneförmån åt sina anställda. Detta gör t ex flera operatörer i SL-land. Sen varierar kraven för att få dem, allt är en avtalsfråga.

Det är knappast reglerat i kollektivavtalet, däremot i vissa lokala överenskommelser på några håll, lösningen är dock kostsam för arbetsgivaren med skatteavdrag, inrapportering och sociala avgifter, kommer vi utanför Stockholmsområdet och vissa andra storstadsregioner finns inte denna lösning överhuvudtaget.

Åkare med "egen trafik" typ Swebus lär heller knappast erbjuda fria resor på linjenätet däremot en viss rabatt.

moenia

Citat från: HJP skrivet 11 augusti 2013, 11:00:20 AM
****
Förr hade man fria resor på SS/SL. Tjänstekortet gällde som färdbevis. SJ-anställda hade också en kvot fria resor, även för familjemedlemmar.
På 1980-talet, började dessa räknas som skattepliktig förmån. Man fick då välja mellan ett färdbevis för tjänsteresor, eller ett för privatresor, och skatta för det.
****
Inte förvånansvärt alls. Självklart är tjänsteresor arbetstid, och det har man hittills inte behövt betala för.

HJP
Menade givetvis resor utöver tjänsten.

Tack för era svar!

Sputnik

Citat från: moenia skrivet 12 augusti 2013, 07:00:43 AM
Menade givetvis resor utöver tjänsten.

Tack för era svar!

Jag har aldrig sett förare ex.vis på väg till eller från arbetet visa något kort, därmed inte sagt att dom inte har något...

Mvh
/Sputnik

buskörare

Citat från: Sputnik skrivet 16 augusti 2013, 00:28:15 AM
Jag har aldrig sett förare ex.vis på väg till eller från arbetet visa något kort, därmed inte sagt att dom inte har något...

Mvh
/Sputnik

Precis. Att man inte visar betyder inte att man inte har nått i plånboken. På Lidingö visade jag i princip aldrig, inte ens på Lidingöbanan. Men där kände vi ju igen varandra och uniformen.

Wetjo

Åka "på uniformen" händer ju, men jag blev tillsagd på 80-talet att inte göra det för att det var många SL-uniformer ute bland secondhandbutikerna.
Priset togs av en kille som klev på bussen i Upplands Bro och ville åka gratis för att han var körde buss i Sundsvall.

igel

Sommaren 2007 var jag "sommarbarn" och körde buss i Norrort. Då hade inte Accesskorten ännu kommit, så alla kort okulärbesiktigades. En solig dag kliver det på ett par i Vaxholm och visar upp två gul-beigea kort. Jag sa att jag ville titta på dem, de höll fram korten. på dem stod det TJÄNSTEKORT gäller hela Västernorrlands län och en Conex stämpel i hörnet. Jag sa att de nog fick lösa en biljett, då höll de fram en remsa och sa att det brukade gå att åka på tjänstekorten i Stockholm. 

moenia

Om man är tvungen att ha färdbevis, brukar man få rabatter?