Huvudmeny

Östra länken Umeå

Startat av Jona, 19 juni 2013, 16:54:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Fick en följdfråga nu, om man kollar vilka lastbilar som passerar söderslätt rondellen och den andra norr om staden och ser vilka lastbilar som passerar båda, hur vet man då om dom är genomgående, eller stannat en stund i centrala staden för att lasta av en pall och sedan fortsatt vidare.

Eller måste en lastbil som ska in till centrala staden för att lämna gods köra ut samma väg och sedan köra runt staden för att fortsätta färden och därför behöva köra kanske dubbel så långt bara för att slippa genomfartsböter?

Nej jag är ingen stort fan av sådan här med avgifter och annat strul för att tvinga trafiken och åka runt.
Bilarna åker runt om det är smidigare och ger färre start och stopp, bygger man en ringled som inte gör det smidihare får man väl stå sitt kast.

Kan man låta dom politikerna, som tog beslutet hur nya e4 genom Umeå skulle utformas, och skicka dom en faktura för varje lastbil som kör genom staden, så kommer dom privat och uppleva vilket dåligt beslut man tog....



Tyvärr kommer Sundsvall nu och göra samma sak, man bygger en stor fin ny bro, men analytikerna som är mer realistiska inser att lastbilarna kommer inte och använda nya bron i den utsträckning det blir eftersom det blir billigare och köra gamla vägen.

Om ett åkeri kan räkna hem 10 minuter snabbare resttid, t.ex genom att man får en förare och kunna köra lite längre innan avlösning eller så, då är det säkert värt dom 100:- passage av nya bron kostar.

Men om 10 minuter hit eller dit inte har någon betydelse för ett åkeri, utan endast pengar, så kostar det ungefär 60:- för dessa 10 minuters extra färdväg med diesel lön slitage osv... Alltså från ena brofästet tills du är på e4 igen på andra sidan bron.
Kör du över med bil så tar det väl en 2 - 3 minuter och kostar någon krona i lön och drivmedel. Så blir alltså lite mer än 100:- per passage för ett åkeri.

Vilket innebär att varje lastbil som kör gamla vägen genom staden sparar 40:- per resa.
Passerar ett åkeri med sin bil 2 gånger dagen sparar man alltså 80:-

Rullar bilen över 6 dagar veckan blir det 480:- rullar bilen 50 veckor per år över bron, 2 gånger per dag, så sparar åkeriet 24000 (tjugofyra tusen) kronor per år och köra genom staden jämfört med att använda bron.

SÅ för ett åkeri där tiden inte är jätteviktig, alltså 10 minuter tidbesparing per väg inte kan räknas hem så lär man vilja att föraren väljer längre vägen genom staden.

Så då är frågan, för vem bygger man bron, och varför, när kostnaden för ett lastbilsekipage och köra över är mycket dyrare än och köra runt... Lön slitage och drivmedel inräknat....

Fast nu har vi ju lämnat Umeå, ville bara belysa ett problem politiker inte vill räkna på, men dom andra har ju gjort det...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Jona skrivet 09 oktober 2013, 17:26:25 PM
Fick en följdfråga nu, om man kollar vilka lastbilar som passerar söderslätt rondellen och den andra norr om staden och ser vilka lastbilar som passerar båda, hur vet man då om dom är genomgående, eller stannat en stund i centrala staden för att lasta av en pall och sedan fortsatt vidare.
Eller måste en lastbil som ska in till centrala staden för att lämna gods köra ut samma väg och sedan köra runt staden för att fortsätta färden och därför behöva köra kanske dubbel så långt bara för att slippa genomfartsböter?

Gissninsvis kommer polisen att rikta in sig på långtradare och trailerekipage, medan man inte bryr sig om de mindre distributionsfordonen. Dessutom kommer man säkerligen att  klocka tiderna som de tyngre släpekipagen tar sig mellan de bägge rondellerna. Tar det 5-10 minuter är risken för böter högre, medan om det tar 15-30 minuter lär risken sjunka.
Problemet i Umeå är fortsättningsvis att ett bensinmack modell rejäl "Truck stop" (som lastbilsförare vill besöka) saknas längs dagens E4-sträckning, utan dessa finns just mellan de bägge rondellerna. T.ex på Teg och på Ersboda.

Citat från: Jona skrivet 09 oktober 2013, 17:26:25 PM
Tyvärr kommer Sundsvall nu och göra samma sak, man bygger en stor fin ny bro, men analytikerna som är mer realistiska inser att lastbilarna kommer inte och använda nya bron i den utsträckning det blir eftersom det blir billigare och köra gamla vägen.

Det blir ju helt fel när man inför avgifter på den nya genvägen. I norra Stockholm blir det snarare tvärtom, då man tydligen kommer att slippa avgifter i nya tunneln "Norra länken" mellan Frihamnen och Universitetet, medan man åker på att betala trängselskatt om man åker samma sträcka ovan jord, längsmed Valhallavägen och Roslagsvägen. Även här gäller det nog att man tydligt förbjuder tung trafik längsmed gamla sträckan förbi alla bostadshus i stadens centrum.