Huvudmeny

Östra länken Umeå

Startat av Jona, 19 juni 2013, 16:54:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Någon som vet hur man kan hitta statistik för om Östra länken i Umeå verkligen blivit den succé man hoppas på.
E4 är ju om-dragen via Östra Länken i Umeå numera, men när jag passerade där senast så kunde jag se att framförallt lastbilar fortfarande väljer gamla E4 och kör genom centrum.

Vi skulle åka till en butik i centrala Umeå på väg till Sundsvall, och tog därför gamla E4 genom staden, och flera lastbilar gjorde oss sällskap.
Det var samma lastbilar som körde genom hela staden, parallellt, och framför oss mm och när vi lämnade gamla E4 i centrala Umeå så fortsatte dessa bilar ut mot bron över Älven och vidare söderut och dom hade alltså kört genom staden, trotts ny väg utanför.

Kusinen som kört längs E4 Skellefteå - Sundsvall flera gånger berättar att han sett lastbilar, plus att han själv fortfarande alltid kör genom staden eftersom det tar dubbel så lång tid via nya östra länken och nya E4 än vad en resa genom centrum tar, trotts alla trafikljus i centrala staden.

Nu kan jag inte backa upp hans påstående med någon statistik, men det jag själv kunde se var att lastbilarna som vi körde intill, både på norr och sydgång valde och köra genom staden.

Om det nu är sant, och inte bara en slump, att man fortfarande väljer centrala vägen istället för nya östra länken så kanske den är totalt felbyggd som jag tror den skulle bli redan under bygget.
Eftersom man snålat och byggt rondeller i varje korsning, och ja dom är många, istället för att bygga planskilt när man hade chansen.

tack för ni stillar min nyfikenhet...

PS sökte på google på östra länken Umeå, och statistik Östra länken Umeå. Fick många träffar om själva projektet i första försöket, och mycket träffar om statistik som berörde andra ämnen i Umeå vid sökning 2.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Anders Noren

Citat från: Jona skrivet 19 juni 2013, 16:54:59 PM
HEJ

Någon som vet hur man kan hitta statistik för om Östra länken i Umeå verkligen blivit den succé man hoppas på.
E4 är ju om-dragen via Östra Länken i Umeå numera, men när jag passerade där senast så kunde jag se att framförallt lastbilar fortfarande väljer gamla E4 och kör genom centrum.

Vi skulle åka till en butik i centrala Umeå på väg till Sundsvall, och tog därför gamla E4 genom staden, och flera lastbilar gjorde oss sällskap.
Det var samma lastbilar som körde genom hela staden, parallellt, och framför oss mm och när vi lämnade gamla E4 i centrala Umeå så fortsatte dessa bilar ut mot bron över Älven och vidare söderut och dom hade alltså kört genom staden, trotts ny väg utanför.

Kusinen som kört längs E4 Skellefteå - Sundsvall flera gånger berättar att han sett lastbilar, plus att han själv fortfarande alltid kör genom staden eftersom det tar dubbel så lång tid via nya östra länken och nya E4 än vad en resa genom centrum tar, trotts alla trafikljus i centrala staden.

Nu kan jag inte backa upp hans påstående med någon statistik, men det jag själv kunde se var att lastbilarna som vi körde intill, både på norr och sydgång valde och köra genom staden.

Om det nu är sant, och inte bara en slump, att man fortfarande väljer centrala vägen istället för nya östra länken så kanske den är totalt felbyggd som jag tror den skulle bli redan under bygget.
Eftersom man snålat och byggt rondeller i varje korsning, och ja dom är många, istället för att bygga planskilt när man hade chansen.

tack för ni stillar min nyfikenhet...

PS sökte på google på östra länken Umeå, och statistik Östra länken Umeå. Fick många träffar om själva projektet i första försöket, och mycket träffar om statistik som berörde andra ämnen i Umeå vid sökning 2.

/Jona

Fast grejen är att andelen trafik på Västra esplanaden som ska genom staden (dvs. som varken har start- eller målpunkt i tätorten) är nästan försumbar, om jag inte minns fel mellan 1 och 4 % beroende på hur man räknar. Så någon avlastning av gatan tack vare Kolbäcksvägens utbyggnad kan man inte räkna med. Detta har Vägverket, åtminstone internt, varit fullt medvetna om hela tiden.

Men visst är det synd om en stor del av den lilla genomfartstrafik som ändå förekommer väljer bort den nya vägen. Månne blir det ändring på det när - eller om - kommunen vågar ta bort motorvägen genom Teg och förtäta till en stadsgata.

Ersa

Det har ju aldrig varit några bekymmer att köra Kolbäcksvägen med långtradare redan direkt efter att Kolbäcksbron invigts hösten 2001. Det enda som saknades mellan 2001 fram till 2013 var skyltar som visade lastbilsförarna att genomfart kunde ske via Kolbäcksvägen.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2013, 02:25:55 AM
Det har ju aldrig varit några bekymmer att köra Kolbäcksvägen med långtradare redan direkt efter att Kolbäcksbron invigts hösten 2001. Det enda som saknades mellan 2001 fram till 2013 var skyltar som visade lastbilsförarna att genomfart kunde ske via Kolbäcksvägen.

Enligt info skulle det nu blivit sämre och köra där på grund av alla rondeller osv. Och det är det jag ville finna statistik på.
Eller någon annan uträkning, t.ex har trafiken i staden minskat osv.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Anders Noren

Citat från: Jona skrivet 20 juni 2013, 10:54:17 AM
Enligt info skulle det nu blivit sämre och köra där på grund av alla rondeller osv. Och det är det jag ville finna statistik på.
Eller någon annan uträkning, t.ex har trafiken i staden minskat osv.

/Jona

Kolla med kommunen, de brukar hålla koll på trafikflödena.

Dson

När jag körde på Norrland provade jag båda vägarna och tyckte att det gick på ett ut om man har lätt lass, det är en del rondeller även om man åker "genom stan". Men de enormt många rondellerna på förbifarten ställer till det när man går tungt lastad, eftersom man MÅSTE sänka farten ganska rejält i varje rondell. Det förlänger restiden rejält eftersom det tar lång tid att få upp farten igen när bruttovikten börjar närma sig 50-60 ton.

Åker man däremot genom stan kunde det gå att få ett bra flyt även med tungt lass, och därför valde jag oftast att åka genom stan. Dessutom finns ju där Teg med Shell för mat och dusch. På förbifarten fanns - i alla fall inte när jag fortfarande körde - något lämpligt ställe att stanna med hela ekipaget.

Så allt som allt vinner tyvärr gamla vägen, just pga dess bekvämligheter. Men smäller man upp ett fint truckstop eller en nattöppen mack med goda parkeringsmöjligheter även för tung trafik, ja då kommer nog många börja åka runt istället.

smarf

Kolbäcksvägen är ett skämt. Mellan Kolbäcksbron och Tomtebo-rondellen är det olidligt mycket rondeller. Det som är bra är att det är mindre trafik än genom stan, så det kanske vore att föredra i rusningstid i alla fall.

Freke

Åtta rondeller om man passerar Umeå längs E4an och elva(!) rondeller om man passerar längs E12an! Det måste väl vara något slags rekord för europavägspassager genom en stad!? Det känns verkligen att Umeås ringled är byggd för lokaltrafik och inte för genomfartstrafik. Hur länge tror ni det dröjer innan umeborna börjar kräva en ännu nyare E4?

Ersa

Själva E4-sträckningen längs Kolbäcksvägen är det inget större fel på. Däremot är många av rondellerna byggda enbart pga ekonomiska skäl, och flera av dem hade tydligen kunnat byggas som riktiga planskilda korsningar om det funnits mer pengar. De kan nog även byggas om till planskilda korsningar om 20-30 år, om pengar och behov dyker upp.

Då är den helt nya anslutningsvägen mellan Västra Ersboda, Västerslätt och Kronoskogen vid RV92 mycket smidigare med väldigt få rondeller. Den ska ju dessutom förlängas söderut förbi Röbäck och ansluta till E4 ute på Teg, väster om flygplatsen.
http://kartor.eniro.se/m/nE3xC

Freke

Antalet rondeller och avfarter tror jag hellre har att göra med att kommunen har pytsat in mycket pengar i projektet. En kommun ansvarar för trafik inom tätorter- och ju fler korsningar genomfartsleden har, desto mer lokaltrafik kan nyttja den. Hade Trafikverket själva finansierat genomfarten hade man förmodligen valt två planfria korsningar isället för sex rondeller mellan anslutningarna mellen nya och gamla E4.

Vi har samma diskussion här i Skellefteå angående ny E4 - Trafikverket vill helst ha tre anslutningar till befintligt vägnät, kommumen vill ha minst fem. Det förslag som ligger har fyra anslutningar, tre rondeller och en planfri korsning.

E12 är ett provisorium idag, det blir helt säkert mycket bättre när den södra länken är klar.

Anders Noren

Citat från: Freke skrivet 06 september 2013, 07:45:12 AM
Antalet rondeller och avfarter tror jag hellre har att göra med att kommunen har pytsat in mycket pengar i projektet. En kommun ansvarar för trafik inom tätorter- och ju fler korsningar genomfartsleden har, desto mer lokaltrafik kan nyttja den. Hade Trafikverket själva finansierat genomfarten hade man förmodligen valt två planfria korsningar isället för sex rondeller mellan anslutningarna mellen nya och gamla E4.

Vi har samma diskussion här i Skellefteå angående ny E4 - Trafikverket vill helst ha tre anslutningar till befintligt vägnät, kommumen vill ha minst fem. Det förslag som ligger har fyra anslutningar, tre rondeller och en planfri korsning.

E12 är ett provisorium idag, det blir helt säkert mycket bättre när den södra länken är klar.

Alla som jobbar med såna här frågor vet dessutom att mer än 90 % av trafiken på såna här vägar är trafik som har start- och/eller målpunkt i tätorten. Lokal trafik, alltså. Den där "långväga trafiken" och "genomfartstrafiken" som måste bort och bara ska passera stan på så kort tid som möjligt existerar i stort sett bara i den politiska propagandan. I själva verket är det grannarna Olle och Eva som förväntas använda den nya vägen när de kör till köpcentrumet.

Om man hade dragit E4 rakt från Nordmaling till Skellefteå, via Vännäs och Burträsk, så hade man förkortat sträckan med någon mil och dessutom garanterat att det nästan bara blir långväga trafik på vägen. Men prognosen för en sådan väg hade väl pekat på ett par tusen fordon per dygn, på sin höjd, så den hade aldrig blivit byggd.

Freke

#11
Citat från: Anders Noren skrivet 06 september 2013, 09:54:27 AM
Alla som jobbar med såna här frågor vet dessutom att mer än 90 % av trafiken på såna här vägar är trafik som har start- och/eller målpunkt i tätorten. Lokal trafik, alltså. Den där "långväga trafiken" och "genomfartstrafiken" som måste bort och bara ska passera stan på så kort tid som möjligt existerar i stort sett bara i den politiska propagandan. I själva verket är det grannarna Olle och Eva som förväntas använda den nya vägen när de kör till köpcentrumet.


Ja, så är det, och därför blir lösningarna inte alltid så bra. Bästa trafiklösningen i Umeås fall (och även Skellefteås...) hade varit om Trafikverket byggt en förbifart med anslutning endast norr och söder om tätorten (och kanske en i mitten). Sedan skulle kommunen ha byggt en parallell väg med en massa lokala anslutningar. Men totalt sett blir en sådan lösning dyrare, därför samfinansierar man en kompromiss. Snart - om det inte redan skett - kommer umeborna att betrakta nya E4 som "sin" lokalgata och börja kräva en ännu nyare E4 med hänvisning om att genomfartstrafiken måste bort... utan att inse att det är de själva som skapar trafikproblemen.

Här i Skellefteå pågår en infekterad debatt i just den frågan. Av trafiken på E4 genom centrum så är 92% lokal trafik, alltså endast 8% fjärrtrafik. För att avlasta Viktoriabron och Viktoriagatan (som E4 heter i centrum) från lokal trafik så vill kommunen bygga en till central bro. Följden har blivit kilometervis av insändare i lokaltidningen från oupplysta människor som hellre vill att kommunen lägger pengarna på att bygga en ny E4 utanför centrum i tron att "om man får bort genomfartstrafiken så försvinner trafikproblemen i Centrum"... Nu har det till och med gått så långt att en "nej-till-bron"-grupp samlat in tillräckligt många namnunderskrifter för att kunna begära en lokal folkomröstning... Suck, säger jag.

Det finns t.o.m. de som skriver insändare och protesterar mot att det är för många insändare om bron... http://norran.se/2013/09/insandare/brodebatten-tar-aldrig-slut/

Freke

När inte moroten är stor nog får man ta till piskan. Nu är gamla E4 genom Umeå förbjudet område för tung trafik. Hur vanligt är detta? Vilka andra städer i Sverige har förbjudit genomfart för tung trafik med hänvisning till dålig miljö?
http://www.vk.se/995124/polisen-tanker-inte-botfalla-trots-forbudet

Anders Noren

Citat från: Freke skrivet 07 oktober 2013, 15:10:57 PM
När inte moroten är stor nog får man ta till piskan. Nu är gamla E4 genom Umeå förbjudet område för tung trafik. Hur vanligt är detta? Vilka andra städer i Sverige har förbjudit genomfart för tung trafik med hänvisning till dålig miljö?
http://www.vk.se/995124/polisen-tanker-inte-botfalla-trots-forbudet

Det är vanligt att tung trafik är förbjuden i stora delar av innerstaden (vilket t.ex. kan innebära att bussar går på särskilt utfärdad dispens). Däremot skyltas det inte alltid eftersom det bara berör en begränsad grupp av yrkestrafikanter som förutsätts ta reda på dessa trafikregler i förväg. Se t.ex. https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_ViewDocument.aspx?ForeskriftId=8b25fd33-b77a-4b29-85a1-d0260563247b&NoNavigation=1

Freke

Har googlat mig till att s.k. miljözoner finns i de centrala delarna av Stockholm, Uppsala, Umeå, Mölndal, Göteborg, Malmö, Helsingborg och Lund. Men att man stänger en statlig väg (AC503) för genomfart av miljöskäl verkar rätt ovanligt. Tanken är väl iofs att kommunen ska ta över som väghållare.