Huvudmeny

Ny busstyp?

Startat av a32, 14 juni 2013, 19:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 juli 2013, 03:48:04 AM
avsaknaden av Volvos plastemblem var helt klart inte till bussen fördel.
Förmodar att detta prioriterats bort av en stressad verkstad i samband med ett luckbyte eller liknande. Förhoppningsvis sätter de dit detta lite senare.

// Niclas

För en hel del år sedan var SL och AB Volvo osams om emblem. SL tyckte att Volvo tog för mycket betalt för emblem. SL tog bort emblemen. Tydligen har de inte satts dit.

Volvo provverkstad för bussar  etablerades på  slutet av 70 talet i en byggnad som brukar kallas SA. Därifrån flyttade man till gamla Arendals varvsområde. Dvs Götaverkens Arendalsområde. Arendals båtvarv var ett helt annat varv som inte ville bli förväxlad med Götaverken-Arendal. Fastigheten togs sedermera över av Volvo,dvs troligen det bolag som kallar sig Danafjord.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 02 juli 2013, 17:48:17 PM
För en hel del år sedan var SL och AB Volvo osams om emblem. SL tyckte att Volvo tog för mycket betalt för emblem. SL tog bort emblemen. Tydligen har de inte satts dit.


Jo, men det var på 1980-talet. Det gällde för övrigt också - och  i än högre grad - Scania men det gällde inte bussar vid leverans utan om man i efterhand behövde komplettera emblemen Märkesemblem brukar ha en viss förmåga att lossna i tvätten och en del stjäls också.

SL äger i dag inga egna bussar så detta är inte aktuellt nu. Jag tror mer på teorin att verkstaden inte hunnit sätta tillbaka emblemet. Eventuellt har det blivit skadat och måste bytas ut.

Tillverkarens emblem ersattes av en stor SL-blaffa. vanligen i rostfri metall. På lite håll såg det ut som silver.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Söderort FTW

Saknar verkligen de stora och unika (?) SL-loggorna längst fram på bussen. Vilka busstyper har kvar dessa? Maxci, Innerstaden Omnicity, några fler?