Huvudmeny

Ny busstyp?

Startat av a32, 14 juni 2013, 19:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Mötte denna på Linje 133 i dag, 577?.
Jag tyckte den såg lite annorlunda ut än typ 5714 eller de andra som brukar trafikera 133, är det en ny variant?

Ursäkta den lilla bussen på bilden....


DEB

Det är väl bara en vanlig Volvo 8900 med lite mindre kosmetika...?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

a32

Citat från: DEB skrivet 14 juni 2013, 19:30:33 PM
Det är väl bara en vanlig Volvo 8900 med lite mindre kosmetika...?

Okej, som en Volvo från Holland istället för från Torslanda då ???
Den tycks sakna alla "kromade" detaljer.

Fredde

Citat från: a32 skrivet 14 juni 2013, 19:37:36 PM
Okej, som en Volvo från Holland istället för från Torslanda då ???
Den tycks sakna alla "kromade" detaljer.

Omlackerad front, kanske efter någon incident, vilket verkar ha inneburit att "allt har blivit rött".

M

Citat från: a32 skrivet 14 juni 2013, 19:37:36 PM
Okej, som en Volvo från Holland istället för från Torslanda då ???
Den tycks sakna alla "kromade" detaljer.

Det är snart 11 år sedan det byggdes några bussar i Torslanda. Numera är verksammheten i Arendal

P.Ek

Citat från: a32 skrivet 14 juni 2013, 19:18:00 PM
Mötte denna på Linje 133 i dag, 577?.


Var förbi Liljeholmen 2-3 veckor sen en torsdagkväll och då på inom loppet av 10 minuter syntes tre 577x-vagnar på linje 133, 134 och 160. En av dom var 5774. Är det Gubbängen som har turer på Nybodalinjer eller är Gubbängens 8900-vagnar flyttade till Nyboda?

Mats Karlsson

Citat från: M skrivet 15 juni 2013, 07:13:42 AM
Det är snart 11 år sedan det byggdes några bussar i Torslanda. Numera är verksammheten i Arendal
Har det byggts bussar i Torslanda och Arendal? När det gäller chassierna byggdes de väl förr i världen i Lundby innan tillverkningen flyttades till Borås på 70-talet? När det gäller karosseriverksamheten har väl denna alltid legat i Säffle tills för några dagar sedan. Torslanda och Arendal är nytt för mig.

M

Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 juli 2013, 14:57:28 PM
Har det byggts bussar i Torslanda och Arendal? När det gäller chassierna byggdes de väl förr i världen i Lundby innan tillverkningen flyttades till Borås på 70-talet? När det gäller karosseriverksamheten har väl denna alltid legat i Säffle tills för några dagar sedan. Torslanda och Arendal är nytt för mig.

Ok Chassier skall det ju vara.

S Svensson

Citat från: M skrivet 01 juli 2013, 18:29:26 PM
Ok Chassier skall det ju vara.

Torslanda var på  Volvo Tekniska center som flyttades till Arendal för cirka 11 år(pb kvar bussar flyttade). Bussar och personbilar i separata byggnader. Lastbilar kan ibland byggas i Lundby fortfarande vad gäller provbyggnation.
Sedan fanns det lite chassiebygge på Järn & Trä (Buss och lastbilsverkstad med karosserireparationer som huvudsysselsättning)
På ovan ställen ingen serieproduktion utan provtillverkning.

Jag hoppas att jag förstått rätt! Det kan finnas ev fel !

J0han

Keolis 5774 är det, stationerad i Gubbängen för den som undrade, riktigt ful tyckte jag vid närmare titt när ja körde den igår


Buss-busen

Nya bussar är väl alltid fula.

DEB

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 01 juli 2013, 21:13:00 PM
Keolis 5774 är det, stationerad i Gubbängen för den som undrade, riktigt ful tyckte jag vid närmare titt när ja körde den igår

Designen på Volvo 8900 ser jag mest som en kopiering av designen på VDL Jonckheere och den tidigare VDL Citea.
Men om man enbart jämför med tidigare "designer" från Säffle ser ju 8900 helt okej ut.

Jacob

8900 är snygga när man lackerar dem på rätt sätt. Men som i detta fall ser det inte alls bra ut.

Alla designer är beroende av att man lackerar dem rätt. Vid fellackering förstörs bussens design (i de flesta fall, det finns undantag) då viktiga detaljer försvinner.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niclas Wennerlid

Det är väl inga större fel på lackeringen i detta fallet men avsaknaden av Volvos plastemblem var helt klart inte till bussen fördel.
Förmodar att detta prioriterats bort av en stressad verkstad i samband med ett luckbyte eller liknande. Förhoppningsvis sätter de dit detta lite senare.

// Niclas