Cykelsäkra cirkulationsplatser?

Startat av Nico, 09 juni 2013, 13:11:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Personligen känner jag att det mera handlar om att komplicera det hela för övrig trafik... och frågan blir väl egentligen hur säkert det egentligen blir för cyklisterna? I många fall handlar det nog mera om att de invaggas i en falsk säkerhet. Det skulle vara intressant med några oberoende undersökningar om hur många av dessa välmenande projekt som verkligen lett till säkrare trafik.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/rondeller-ska-bli-sakrare-for-cyklister

Vill minnas att det på senare tid framkommit att både sådant som cykelboxar, men även t.ex. zebralagen i sig, på flera håll istället ökat olyckorna. Kruxet är väl att när allt nödvändigt ska igenom på samma plats så blir det friktion och ökad risk för tillbud när man stångas. Iofs. ska man väl kanske inte måla fan på väggen, men när jag läser artiklar som denna så kan jag inte låta bli att tänka att jag tror det först när jag ser det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gbgcyklaren

Det kan inte vara så många rondeller man kan göra så, dvs att cyklisterna cyklar rakt igenom. Jag antar att det bara handlar om rondeller där minst en av de anslutande vägarna har cykelbanan mitt i gatan istället för på respektive sida om gatan.
Korsningen på Sten Sturegatan som är exempel i tidningsartikeln kan ses på kartbilden här under, fast innan den byggdes om till rondell:
http://kartor.eniro.se/m/ngUxM
Cyklisterna cyklar i mitten av den gata som svänger av åt höger på kartbilden (mot Ullevi). Rondellen syns lite halvt i min film från Göteborgsgirot. Men då cyklade vi runt rondellen på körbanan, inte rakt igenom den.
Drygt 4 minuter in:
http://gbgcyklaren.com/2013/may/film-stadsloppet-i-goteborgsgirot-2013-nu-i-normalfart.html

Likadan lösning har man gjort i korsningen Sprängkullsgatan/Vasagatan. (Jag har för mig det är skyltat som en rondell i alla fall).
Se den rondellen ca 11:40 in i filmen på länken ovan. Här är det även förtydligat att cyklister har väjningsplikt mot bilister när de ska korsa rondellen.

Personligen tycker jag det är en bra lösning för att underlätta för cyklister i rondeller. Men som sagt, i de flesta rondeller borde det inte gå att göra på det här sättet... Om jag förstått det rätt.

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 09 juni 2013, 13:11:50 PM
Vill minnas att det på senare tid framkommit att både sådant som cykelboxar (...) på flera håll istället ökat olyckorna.

Kommer du ihåg rapportens eller författarens namn?

Nico

Kommer på rak arm faktiskt inte ihåg var jag fick informationen. Får via jobbet en mängd olika rapporter och liknande från bl.a. TrV, Trafikförvaltningen, olika organisationer etc. så högst sannolikt var det i samband med det som uppgifterna svischade förbi.

Då detta dock mera tangerar mitt eget huvudsakliga arbetsområde så är det förmodligen även så att det hanterades mer i förbigående. Har dock ett svagt minne av att liknande uppgifter även förekommit i media och då är DN eller SvD eller plausibel kandidat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

sa0azs

Utan att minnas var jag läste det, så har det mycket riktigt förekommit uppgifter i media genom åren om att "zebralagen" lett till ett ökat antal olyckor på övergångsställen.
Eftersom en del människor inte förstår att det, oavsett vad juridiken säger, gör ont att bli påkörd av ett motorfordon. De hade ju rätt att gå...

saurer

Visst är det bra att underlätta för cyklister ,men jag tror inte att vi som motorfordonsförare  klarar av att hålla koll på  ännu mer i en cirkulations plats  ,vi har andra motorfordon och sedan gångtrafikanterna som tror dom alltid har rätt och nu cycklister som ochså alltid har rätt  men de kommer i en betydligt högre hastighet än gångtrafikanter jag tror som sagt var att det blir för mycket för genomsnittsmänniskan att hålla reda på
med tanke på många inte klarar av att bra hålla reda på bilarna

Jan I Nilsson

Detta har inget med rondeller att göra, men i Malmö börjar man på vissa korsnigar mellan gata och cykelbana att vända väjningsplikten mot bilisterna till följd att cyklisterna har företräde. Detta får till följd att cyklisterna tror att de har företräde i alla liknande korsningar. ???

Nico

Låter inte heller som en bra lösning. Den typen av särregler brukar ju sällan få positiva följder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Taunusch

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 29 juni 2013, 11:34:50 AM
Detta har inget med rondeller att göra, men i Malmö börjar man på vissa korsnigar mellan gata och cykelbana att vända väjningsplikten mot bilisterna till följd att cyklisterna har företräde. Detta får till följd att cyklisterna tror att de har företräde i alla liknande korsningar. ???

Denna lösning är på väg att införas i fler kommuner.

En stor del med syftet är att prioritera cyklisterna före bilisterna eftersom de bidrar till ett hållbart resande.

saurer

men bilisterna behöver ha körkort som bevis på att de har gått en utbildning i hur man uppför sig i trafiken
de kanske cycklisterna skulle ha ochså
även om de är mer miljövänlig

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 29 juni 2013, 11:54:34 AM
Låter inte heller som en bra lösning. Den typen av särregler brukar ju sällan få positiva följder.

Högerregeln ska givetvis gälla överallt. Man kan ju bara tänka sig hur det skulle bli om man t.ex. införde väjningsplikt från sidovägen i vissa trevägskorsningar i stället för högerregeln. Bilisterna skulle ju tro att det var väjningsplikt i alla såna korsningar!

(Obs! Ironi. För övrigt borde cykling ingå i körkortsutbildningen.)

Jan I Nilsson


Här är korsningen i Malmö som jag menade att bilister ska ge företräde åt cyklister.
Denna cykelbana ska byggas vidare mot Lund och ska bli en "cykelmotorväg" mellan städernas centrum med så få stopp som det bara är möjligt, undrar hur många som cyklar denna sträcka, obs väjningsplikten för cyklister parallellt med gatan jag kör på. ;)

Taunusch

Jag trodde faktiskt att supercykelvägarna skulle bli bredare än vad det där ser ut att vara.

Det intressanta fenomenet jag ser i dagens trafikplanering är att trafikslagen på vissa ställen ska interagera med varandra fullt ut: så kallat shared space/samspelsytor. På andra ställen ska trafikslagen separeras: supercykelvägar/cykelmotorvägar. Det verkar råda växlande molnighet....

Jag förstår inte heller riktigt tanken bakom farthindret på bilden. Så verkar man välja att bygga numera. Tanken bakom farthindret måste ju vara att minska farten för fordon som passerar supercykelvägen och övergångsstället. Lägre fart minskar risken för skador/dödsfall vid kollision med oskyddad trafikant. Men när farthindret är byggt så nära in på den befarade kollisionspunkten hinner ju inte den förare som missat cyklisten/fotgängaren att bromsa ned hastigheten innan kollisionen är ett faktum ändå. Jag kan tycka att farthindret borde sitta bra mycket tidigare och att upphöjningen skulle vara längre.

sa0azs

Citat från: Taunusch skrivet 03 juli 2013, 20:54:58 PM
Det intressanta fenomenet jag ser i dagens trafikplanering är att trafikslagen på vissa ställen ska interagera med varandra fullt ut: så kallat shared space/samspelsytor. På andra ställen ska trafikslagen separeras: supercykelvägar/cykelmotorvägar. Det verkar råda växlande molnighet....
Spontant kan jag känna att cyklister bör separeras från alla andra trafikslag, då deras perception och säkerhetsmedvetande generellt får sägas vara bristfälligt. De är farliga för sig själva (i förhållande till motorfordon) och för andra (i förhållande till andra cyklister och till fotgängare).

Anders Noren

#14
Citat från: sa0azs skrivet 04 augusti 2013, 15:22:50 PM
Spontant kan jag känna att cyklister bör separeras från alla andra trafikslag, då deras perception och säkerhetsmedvetande generellt får sägas vara bristfälligt. De är farliga för sig själva (i förhållande till motorfordon) och för andra (i förhållande till andra cyklister och till fotgängare).

Felet är att lagstiftningen i 60 år har sagt att cyklisten är en fordonsförare, medan trafikplaneringen har behandlat cyklisten som en fotgängare. Visst skulle det kunna vara önskvärt att separera cykeltrafiken från alla andra trafikslag, men i valet mellan att separera den från fotgängarna och separera den från biltrafiken borde det sistnämnda förstnämnda vara självklart. (Ändring: Felskrivning som ändrade textens innebörd!)