Väg 21 Åstorp-Perstorp

Startat av scaniaolsson, 01 november 2007, 21:19:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Finns någon här som sitter med kännedom om när de olika delarna öppnades på denna vägen.

Det som det gäller är när den drog utanför samhällena.
Vi hade ett snack på jobbet idag om detta.

Jag kan själv från tidigt 80-tal minnas att man åkte utanför Kvidinge.
Vid mitten på 80-talet är jag ganska på att man inte åkte igenom Klippan & Hyllstofta.

Kommer man sedan bort till Hässlholm så är motortrafikleden norr om staden något som tillkommit på 90-talet.

Tacksam för all form av hjälp och ev. gammalt kartmaterial.

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

David M

Kollade med Historiska kartor mellan Åstorp och Perstorp. På samtliga kartblad som var från 1969-1970 gick riksvägen fortfarande igenom samhällena Åstorp, Kvidinge och Klippan. Däremot var trafikplatsen i Perstorp med, vilket förundrade mig då jag trodde den var yngre än så.

scaniaolsson

Tack för det, jo 69-70 var jag också 100 på att man körde in i samhällena.
Farsan gjorde lumpen i Hässleholm 1974 och då körde man in överallt.

Frågan är när man öppnade förbi Kvidinge & Klippan (då även Hyllstofta).

Mvh
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

majoren

det var på mitten av 80-talet(omkring 85/86). Både min morfar och min morbror jobbade på det vägbygget. Enl wikipedia så var det tidigt 80-tal http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksv%C3%A4g_21

bussen

Har kollat lite den gamle säger att det byggdes i två etapper först i från korsningen vid kvidinge (vägen som går genom klippan som kom ut neranför grustaget på 21) sen bort till krika där tog man vänster genom byn bort till möbelaffären höger sen mot hyllstofta. då slapp man köra genom klippan och bort till östra ljungby när man skulle till helsingborg (låg´underkörsel vid utfarten från klippan (jvg).Sen öppnades nya 21 mellan krika och utfarten vid hyllstofta viadukten. han trodde det var ca 1986.