Bussarna kör för fort

Startat av JB, 01 november 2007, 16:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

JAg har lite svårt varför UL köper in en mätning av hastigheten och sedan publicerar denna och på sätt smutskastar sig själva och sina entreprnörer med anställda. Det normala vore väl att ha ett möte med företagen/förarna som är icke offentligt och där diskutera vad man ska vidta för åtgärd. Jag tycker faktiskt inte resultatet var särskilt uppseendeväckande. Att bara 15% körde mer än 6km/h för fort tycker inte jag var mycket. Jag tyckte nästan att de skötte sig exemplariskt. Att köra överdrivet sakta lockar väl inte heller direkt nya resenärer. Visst kan man lägga tidtabellerna som att det alltid var snöstorm och att varenda resenär ska ladda sitt månadskort. Frågan är hur många som vill sitta och vänta vid varje hållplats de gånger detta inte slår in?

Nicklas Vasa

Ett tag fanns det ju en dekal, som började att klistras bak på lastbilar, jag vet inte var den kom ifrån, men budskapet var ju hetsande mot föraren av fordonet, maken till att undergräva sin egen verksamhet.....?

"Kör jag för fort, ring...."   Eller nåt liknande....

Bjarne-W

Det är emellanåt ett förfärligt gnäll om att bussarna kör för fort...
Får jag komma med ett pedagogiskt inlägg till den debatten (kopierat från min blogg på tidningen Bussbranschens hemsida)

Det är inte farten som dödar, det är smällen!
Eftersom min blogg även riktar sig till läsare utanför Sverige tar vi det också på engelska:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 november 2007, 15:40:55 PM
Ett tag fanns det ju en dekal, som började att klistras bak på lastbilar, jag vet inte var den kom ifrån, men budskapet var ju hetsande mot föraren av fordonet, maken till att undergräva sin egen verksamhet.....?

"Kör jag för fort, ring...."   Eller nåt liknande....

Texten på dekalen löd "Hur kör jag? Ring ..." Det avsåg alltså inte bara fortkörning utan även annat olämpligt beteende från lastbilsförarens sida. Som bilist tyckte jag den var bra eftersom de förare som körde med sådan dekal så gott som alltid körde anmärkningsfritt och uppträdde som de "landsvägens riddare" som det hette förr i världen att alla långtradarförare var.
Men jag förstår naturligtvis att det blev stressande och det fanns privatbilister som ringde bara för att klaga på att bilen inte körts åt sidan fast de legat bakom i en halv minut. Att det inte fanns vägren var fjuttigheter de inte tyckte spelade någon roll i sammanhanget.
Å andra sidan skulle jag gärna vilja sett en sådan skylt på den lastbil som låg och pressade en halvmil bakom mig på 70-väg tre meter bakom bakluckan. Till sist kände jag mig pressad att gå in i en parkeringsficka och släppa förbi honom, då han sackade lite i en backe. Tidigare vågade jag inte eftersom till och med minsta inbromsning skulle ha varit stor risk för en smäll där bak. Att han gav mig fingret när han körde förbi gjorde mig faktiskt inte förvånad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 november 2007, 18:19:32 PM
Texten på dekalen löd "Hur kör jag? Ring ..." Det avsåg alltså inte bara fortkörning utan även annat olämpligt beteende från lastbilsförarens sida. Som bilist tyckte jag den var bra eftersom de förare som körde med sådan dekal så gott som alltid körde anmärkningsfritt och uppträdde som de "landsvägens riddare" som det hette förr i världen att alla långtradarförare var.
Men jag förstår naturligtvis att det blev stressande och det fanns privatbilister som ringde bara för att klaga på att bilen inte körts åt sidan fast de legat bakom i en halv minut. Att det inte fanns vägren var fjuttigheter de inte tyckte spelade någon roll i sammanhanget.
Å andra sidan skulle jag gärna vilja sett en sådan skylt på den lastbil som låg och pressade en halvmil bakom mig på 70-väg tre meter bakom bakluckan. Till sist kände jag mig pressad att gå in i en parkeringsficka och släppa förbi honom, då han sackade lite i en backe. Tidigare vågade jag inte eftersom till och med minsta inbromsning skulle ha varit stor risk för en smäll där bak. Att han gav mig fingret när han körde förbi gjorde mig faktiskt inte förvånad.


Det brukar ju heta att den siste idioten inte är född än. I lägen som dessa har det faktiskt hänt att jag ringt åkeriet och bett att få tala med VD. Det brukar kännas bra, men du kanske inte hade möjlighet att snappa upp företagsnamnet?

En annan omvänd situation som brukar inträffa på motorväg är när man ligger på farthållaren och någon (personbil oftast) kommer dånande bakifrån, kör om, går in precis framför och tappar fart fullständigt. Sedan ligger de där och segar i en hastighet som är lika eller något lägre än ens egen. Går man ut för att köra om ökar farten. Ger man upp och går in bakom sjunker den igen. Ökar man rejält och kör om kommer de snart tillbaka igen. Tröttsamt.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 05 november 2007, 20:19:33 PM
Det brukar ju heta att den siste idioten inte är född än. I lägen som dessa har det faktiskt hänt att jag ringt åkeriet och bett att få tala med VD. Det brukar kännas bra, men du kanske inte hade möjlighet att snappa upp företagsnamnet?

En annan omvänd situation som brukar inträffa på motorväg är när man ligger på farthållaren och någon (personbil oftast) kommer dånande bakifrån, kör om, går in precis framför och tappar fart fullständigt. Sedan ligger de där och segar i en hastighet som är lika eller något lägre än ens egen. Går man ut för att köra om ökar farten. Ger man upp och går in bakom sjunker den igen. Ökar man rejält och kör om kommer de snart tillbaka igen. Tröttsamt.

/Cero

Nej, jag såg inte företagsnamnet och tänkte inte i hastigheten på att kolla regnumret heller när han svischade förbi. Så bara fingret genom sidorutan - förmodligen kom det från co-drivern. I normala fall brukar jag när sådant här händer notera regnumret via min backspegel, men denne låg hela tiden så nära att jag inte såg numret.
Det du beskriver har jag ibland märkt också som busspassagerare. Det är naturligtvis både naivt och farligt. Påfallande ofta är det någon som pratar i mobiltelefon och inte vet hur farthållaren på hans bil fungerar. Att det finns farthållare i den är självklart eftersom det nästan alltid rör sig om en bil som kostar minst 400 000 papp.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

nyss hemkommen from the states reflekterar man ju lite över denna tråd
där kör ju lastbilarna omkring i samma fart som all annan trafik
och detta är helt underbart inga lastbilar och bussar att ligga och sega sig bakom :)

och man undrar ju över vad som räknas som för fort?
100km på motorväg kan ju näppeligen räknas som trafikfarligt
det är  ju inte farligt e resten av eu där alla bussar rullar på motorvägarna i 100km
jo i danmark är det JÄTTEFARLIGT att köra över 80km med buss det måste bero på danskarna?...
fast med göteborgs bussar är väl 35km för fort

den här stollen Roger Qarström från ntf och hans besatthet av swebuss är ju helt sjuklig karln borde ut och polera vägräcken med tandborste så att vi andra för någon nytta av han :'(

Ingwar Åfeldt

Citat från: michael k skrivet 07 november 2007, 01:38:21 AM
nyss hemkommen from the states reflekterar man ju lite över denna tråd
där kör ju lastbilarna omkring i samma fart som all annan trafik
och detta är helt underbart inga lastbilar och bussar att ligga och sega sig bakom :)

Nja, det är en sanning med modifikation. I många delstater är hastighetsgränsen lägre för lastbilar, som t ex i California och Texas. I regel är den tillåtna hastigheten 10 mph (16 km/h) lägre.  ;)

M v h
Ingwar

michael k

hur är det i florida och georgia där den mästa trafiken rullar runt i 75 miles
i colorado rycktas det om 80miles tom?

Ingwar Åfeldt

Både i Florida och Georgia är hastighetsgränsen på motorväg 70 mph för all trafik. Det finns i dag ingen delstat (Colorado har 75 mph) som tillåter 80 mph även om Texas eventuellt kommer att höja till 80 på några motorvägar i västligaste delen (Interstate 10 och 40), där det är glesbygd.

M v h
Ingwar

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2007, 17:21:27 PM
En kort kommentar, hastighetsmätning i fordon mha GPS är inte helt tillförlitlig, på Uppsalaslätten kan felmarginalen vara acceptabel men längre norrut har felmariginalen visat sig oacceptabel annat än för en rent allmän känsla över hastighetshållningen, inom SL området har NTF bistått med hastighetsmästning mha laser vilket ger en helt annan tillförlitlighet.

//Lars
Jo, men det är det väl ingen som bryr sig om? Allt är ju tydligen förarnas fel ändå. Tidtabeller som är strama? Det borde utlysas strejk bland bussförare i hela landet. Ställ all busstrafik i landet tills tidningar och folk i övrigt lär sig vem de "j***as" med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Bjarne-W skrivet 03 november 2007, 21:48:21 PM
Det är emellanåt ett förfärligt gnäll om att bussarna kör för fort...
Får jag komma med ett pedagogiskt inlägg till den debatten (kopierat från min blogg på tidningen Bussbranschens hemsida)

Det är inte farten som dödar, det är smällen!
Eftersom min blogg även riktar sig till läsare utanför Sverige tar vi det också på engelska:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.
Hahaha... Lysande översättning! :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Citat från: Danne B. skrivet 01 november 2007, 16:53:00 PM
Vilken fantastisk artikel... :-X

"Sen har många privatpersoner sagt till media att bussarna kör för fort, framför allt bilister som blivit omkörda av bussen fast de hållit 90 km/tim."

Kanske dags att undervisa folk i att deras hastighetsmätare på personbilarna oftast visar alldeles för mycket!

Men att det skulle bli hetsjakt nu, när media lyckats koppla greppet om att det KAN vara hastigheten som BIDROG till olyckan i vintras på 288:an, var väl ingen som tvekade om...?!

Trist!

//Danne
En liten fundering:
Det är ibland som man hör berättelser om privatbilister som kör om ett tungt fordon och lägger sig före, bromsar hastigt och då tunga fordonet ska om passar pb på att gasa. Tunga fordonet måste då in i högerfilen och där upprepar sig allt med bromsande pb.
Kan det vara så att pb väldigt gärna vill tillrätta yrkesföraren då denne anses köra för fort? Isåfall är det märkligt att de inte tar hänsyn till felvisningen
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nicklas Vasa

Hur skulle det se ut om privatbilister ska tala om för yrkesförare vad dessa ska göra ? En gyllene regel i trafiken, är att om du sköter ditt, så sköter jag mitt.