Bussarna kör för fort

Startat av JB, 01 november 2007, 16:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredde


Danne B.

Vilken fantastisk artikel... :-X

"Sen har många privatpersoner sagt till media att bussarna kör för fort, framför allt bilister som blivit omkörda av bussen fast de hållit 90 km/tim."

Kanske dags att undervisa folk i att deras hastighetsmätare på personbilarna oftast visar alldeles för mycket!

Men att det skulle bli hetsjakt nu, när media lyckats koppla greppet om att det KAN vara hastigheten som BIDROG till olyckan i vintras på 288:an, var väl ingen som tvekade om...?!

Trist!

//Danne


Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 november 2007, 17:21:27 PM
En kort kommentar, hastighetsmätning i fordon mha GPS är inte helt tillförlitlig, på Uppsalaslätten kan felmarginalen vara acceptabel men längre norrut har felmariginalen visat sig oacceptabel annat än för en rent allmän känsla över hastighetshållningen, inom SL området har NTF bistått med hastighetsmästning mha laser vilket ger en helt annan tillförlitlighet.

//Lars

Det vore helt klart på sin plats att komplettera hastighetskameror med utrustning där varje bilförare kan kontrollera sin hastighet gentemot hastighetsmätarens. Då ges alla en chans att verkligen hålla rätt fart istället för att lita på en hastighetsmätare som kan visa både det ena och det andra. Det är alltför många som håller fel hastighet, både uppåt och nedåt, baserat på ett antagande att hastighetsmätaren visar fel eller helt rätt.

/Cero

Nicklas Vasa

Ja, hastighetskameror kan man ju ha en åsikt om, bättre då som du säger att visa den faktiska hastigheten på något sätt, så att man reflekterar över detta återkommande.

Lars, anledningen är enkel, dagens grejer är så pass robusta, så att när man sitter och dammar i 140 med privatbilen, tror man att det går i 90....

76

Notera att NTF räknar "för fort" så fort du överskrider hastighetsgränsen det minsta. Fina rubriker blir det av det

Jag tror inte att nån bryr sig särskilt mycket om busser råkar gå 3km/h för fort, det är enligt mig inom "felmarignalen". Man kan ju inte sitta och stirra på hastighetsmätaren hela tiden. Inte ens polisen tycker det.

Nej, den intressanta siffran är att 15% kör över 6km/h för fort, där finns det något att diskutera.

Nicklas Vasa

Det har blivit ett så stressat samhällsklimat, man skulle ha en helt annan policy när man sätter tidtabeller.

homer

att köra med en GPS inne i bussen är ju att be om fel, den kan mycke väl tappa satelliter när de är under tak

Förstår faktiskt inte varför bolagen samarbetar med NTF dem gör allt för att smutskasta branchen. precis som någon skrev längre upp så anser dem att 1km/h är för fort och helt oacceptabelt

Jonas

Att införa obligatorisk test av hastighetsmätarna i samband med besiktningen vore en enkel lösning på den delen av problemet.
Drar mig till minnes en undersökning för några år sedan(om det var vv eller ntf kommer jag inte ihåg).
Det visade sig att när förarna körde, som de trodde, 90km/h så var den uppmätta hastigheten mellan 73km/h och 110km/h!
Det är inte så konstigt om då den som kör 110 tycker att den som kör 73 ligger och "lusar", och tvärt om att den som kör 73 tycker att den som kör 110 kör som en "biltjuv".
Många "irritationsmoment" skulle helt klart försvinna om alla hastighetsmätarna kalibrerades lika.  ;)

Att sedan vissa förare kör för fort i alla fall är ju ett annan problem.
Men jag tycker att huvudmännen/åkerierna gör det lätt för sig när de hela tiden säger att de säger åt förarna att säkerheten kommer först och turlistan i andra hand.
Gör då hellre tidtabeller som går att hålla!!
Det är lätt att förstå att vissa trampar på gasen när var och varannan passagerare som kliver på gnäller/klagar på att bussen är sen!
(detta gäller även de som "indirekt" gnäller/klagar genom att kolla på klockan när man kör in på hållplatsen).

P-J.E

Det är ju så enkelt att kolla hastighetssmätaren
Enligt biljettmaskinen som har GPS sändare på taket
så bör den visa rätt hastighet. denna fungtion finns här i Norrland.

Christer K

Detta är från NTF:s hemsida i Örebro och ingår i ett Nationellt projekt från vägverket om hastighet på tunga fordon.

Så här skriver de på hemsidan. http://www.ntf.se/orebro/projekt/default.asp?RecID=20789

Hastigheten och Yrkestrafiken
Hastigheten i trafiken är en starkt påverkande variabel för både uppkomst och framförallt effekten av trafikolyckor. Det gäller i särskilt hög grad för olyckor där oskyddade trafikanter är inblandade. Hastigheten vid påkörningsögonblicket är den avgörande skillnaden mellan liv och död. Att inte köra fortare än lagstadgad hastighet är en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet och borde vara en självklarhet för alla förare, speciellt yrkestrafiken som historiskt setts som förebilder i trafiken.
Yrkestrafiken är till stor del samhällsfinansierad och dessa transporter måste bli säkra ur alla synvinklar. En samhällsbetald transport får aldrig framkalla svårt skadade eller dödade i trafiken.
NTF Örebro arbetar offensivt för att länets företag skall kvalitétssäkra sin verksamhet och därmed följa gällande lagar och förordningar samt hitta rutiner för att åtgjärda och fäölja upp brister inom ts-området.
Projektet Hastighet och yrkestrafiken kommer att genomföras med NTF Örebros yrkesförarråd som projektplanerare och ansvarig för verksamheten, samt med FMK som samarbetspartner.
Hastighetsmätningar genomförs på yrkestrafiken på tre sträckor med olika hastighetsgränser (en 30- och två 50-sträckor) och med minst 10 fordon per företag och mätsträcka. Mätplatser väljs där mätningar kan göras utan att det finns farthinder eller annan åtgärd och skall göras på "fria fordon", dvs. fordon som inte åker i kö utan kan bestämma sin egen hastighet.
Mätresultaten skickas till de företag som mätningar gjorts på, och en dialog startar med företagsledningen om resultaten och om hur hastigheten kan förbättras.
Efter ca sex månader görs nya hastighetsmätningar på samma företag, och om möjligt på samma platser.
Företagen kontaktas och delges resultaten och att de kommer att publiceras i media inom kort.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Cero

Citat från: P-J.E skrivet 02 november 2007, 08:23:07 AM
Det är ju så enkelt att kolla hastighetssmätaren
Enligt biljettmaskinen som har GPS sändare på taket
så bör den visa rätt hastighet. denna fungtion finns här i Norrland.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 november 2007, 09:35:50 AM
Problemet är knappast färdskrivaren under förutsättning att den är kalibrerad vartannat år, problemet är personbilarnas hastighetsmätare.
Och GPS:n skulle jag inte lita på som hastighetsmätare uppe i norrland, den har sämre tillförlitlighet än färdskrivaren.

//Lars

Exakt, Lars. Problemet är personbilarna. Åtminstone min saknar biljettmaskin med GPS-mätare. ;)

Fast med tanke på alla tillfällen man måste ställa upp och skjutsa ungar till diverse aktiviteter börjar jag fundera på att skaffa en biljettmaskin.....

/Cero

Kaxen

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 18:08:43 PM
Det har blivit ett så stressat samhällsklimat, man skulle ha en helt annan policy när man sätter tidtabeller.

Största problemet är inte tidtabellerna, det är förarna det är fel på! I Kalmar län har vi tidtabeller som inte är några problem att hålla utan att köra för fort, finns några undantag där det är lite dåligt med tid, ändå kör en del förare som inte tiden skulle räcka till överallt. Även om inte tidtabellen håller är det ingen anledning att köra för fort, finns ingen som kräver det av förarna.

Sen hjälper det inte att sitta i fikarummen och vara förbannade på de dåliga tidtabellerna när "alla" ändå håller dem. Kör lagligt och visa att det inte funkar, då kan man komma någonstans med diskussionen. Vi kanske är lite bortskämda här i Kalmar län med vår fina kontakt med KLT som verkligen lyssnar på oss.  :)

Ersa

NTF hade en laserkoll vid 30-vägen vid Grisslehamns skola för c:a 2 år sedan läste jag i Norrtälje tidning då. Många arga bilister visade ett specifikt finger åt kontrollanterna, men inte en enda buss körde för fort i 30-zonen, varesig det var Eckerölinjen, Busslink, Gimo Buss eller någon annan privat åkare.