"Massor av hinder på busshållplatser"

Startat av Ersa, 26 maj 2013, 11:48:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Det pratas mycket om framkomligheten för bussarna i Stockholm, men det händer alldeles för lite. Något som man aldrig talar om är problemen med hinder på busshållplatserna. Det skriver Bengt Håkansson, bussförare i Stockholm. Han illustrerar sitt inlägg med bilder, tagna från förarplatsen på en SL-buss i trafik –bilder som visar hur taxibilar, sightseeingbussar och andra hindrar bussarna. Stockholms trafikborgarråd, Ulla Hamilton (M), svarar efter bilderna på några frågor i ämnet."

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/massor-av-hinder-pa-busshallplatser/

Björn Ax

Ja problemet är att folk inte bryr sig längre. Alla tar den enklaste utvägen oavsett vad man ska göra. Skit i vem som blir störd av det.

Folk tänker inte längre än till sin egen näsa. Dom har inte det tankesättet att kommer någon bli störd av hur jag parkerar här.

Vet dock inte hur man ska lösa detta. Som det står i artikeln så blir det ju trängre och trängre och flera måste samsas om samma utrymme.

Ersa

Det är bl.a pga detta jag tror att motståndet mot spårvagnar i innerstan finns. En buss kan man blockera riskfritt och i princip halvt "tillåtet" moraliskt, medan respekten för spårvagnar är större. Vissa "busskramare" (som de kallas i spårvägsforum) vill (enligt samma inlägg) tydligen hellre ha bussar som kan köra runt hindren, än bygga spårväg och ta krafttag mot själva hindren.

Det är alltid tråkigt när styrande inte vågar hålla gatorna fria, så innerstädernas kollektivtrafik kan komma fram.

yngrot

Citat från: Björn Ax skrivet 26 maj 2013, 13:24:00 PM
Ja problemet är att folk inte bryr sig längre. Alla tar den enklaste utvägen oavsett vad man ska göra. Skit i vem som blir störd av det.

Folk tänker inte längre än till sin egen näsa. Dom har inte det tankesättet att kommer någon bli störd av hur jag parkerar här.

Vet dock inte hur man ska lösa detta. Som det står i artikeln så blir det ju trängre och trängre och flera måste samsas om samma utrymme.




Instämmer helt med dig.. "jag ska bara" säger ju de flesta som försvar  men det är ju en bedrövlig inställning..

I Borås hände en rolig incident för några år sen långt före låggolvstiden  en buss stanna mitt på gatan då en bil stod på hpl  och dörrar gick utanför bussen och en äldre man vart vansinnig och helt sonika slog ordentligt på bilen med sin käpp  ;D  den bilisten ställde sig nog aldrig mer på en hpl.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

I det tysta jobbas det väldigt hårt på detta med framkomlighet och inte bara i innerstan. I många fall kan det vara minst lika jäkligt ute i förorterna. Problemet är ofta just att få till konkreta åtgärder och väldigt mycket måste dras i långbänk både tre och sju gånger innan det händer något. I många fall ligger trögheten mer på det politiska och juridiska planet än det rent praktiska. Hänvisar till citatet nedan för just där framgår (markerat i blått) egentligen problemet.

"U H: Här är det viktigt att Stockholms stad får bättre verktyg för att ta itu med fordon inklusive taxi som blockerar busshållplatser."

Förr i världen så bärgades t.ex. fordon som stod på stoppförbud bort nästan direkt. I kollektivfilen på Sveavägen gick t.ex. p-lisorna och bärgarna tillsammans i kortege efter 15:00 och bilarna försvann kvickt. Idag verkar inte de sanktionsmöjligheterna finnas/användas. Folk har lärt sig att det inte finns någon risk, ja i många fall får man inte ens längre en p-bot, och då blir det ju som det blir. Skulle man åter få använda sig av dessa verktyg så skulle det nog bli lite enklare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Hagri

Citat från: Nico skrivet 26 maj 2013, 19:16:50 PM
Förr i världen så bärgades t.ex. fordon som stod på stoppförbud bort nästan direkt. I kollektivfilen på Sveavägen gick t.ex. p-lisorna och bärgarna tillsammans i kortege efter 15:00 och bilarna försvann kvickt. Idag verkar inte de sanktionsmöjligheterna finnas/användas. Folk har lärt sig att det inte finns någon risk, ja i många fall får man inte ens längre en p-bot, och då blir det ju som det blir. Skulle man åter få använda sig av dessa verktyg så skulle det nog bli lite enklare.

Ett av problemen verkar vara att parkeringsvakterna inte verkar bry sig om kollektivtrafikens framkomlighet på många orter. Parkeringsvakterna är mer effektiva de dagar det är skyltade städdagar på gatorna än när det handlar om framkomligheten för bussar. Bilister lär sig att de kan parkera riskfritt på busshållplatser och på de delar av gator som har stopp eller parkeringsförbud utan att riskera parkeringsböter.
De som drabbas när bussen inte kommer åt hållplatsen är framför allt resenärer med funktionshinder och äldre som får det betydligt svårare att komma på eller av bussen.

Taunusch

Den högsta nivån för en felparkeringsavgift i Sverige är 1 000 kr vilket kanske skulle behöva höjas. Det beloppet kanske inte riktigt harmoniserar med det avskräckande syftet längre.

Visserligen är det långt från alla kommuner som använder det beloppet överhuvudtaget men de tre största kommunerna lär ändå ha det för bland annat busshållplatser.

För att öka efterlevnaden i det stora hela, även om det inte fungerar överallt, bör man utöka användandet av vägmarkeringar för att ytterligare stärka hållplatssträckan visuellt.

Nico

Det begärs ganska ofta att busshållplatser mm. ska märkas ut på ett tydligt vis (med gula streck i zick-zack eller gula streck på trottoarkanten). Detta är dock inget som kommunerna gör som standard och i de fallen det behövs så får man ofta ligga på ganska ordentligt. Inte ens då är det dock säkert att det blir av. Det finns sedan en mängd olika hinder för utmärkning av olika slag (målning, skyltning osv.) i de olika lokala trafikföreskrifterna vilket inte gör det enklare.

En sak som sen kanske fungerar och går bra i Stockholms stad kanske i gengäld inte alls rockar i Huddinge kommun eller Solna stad. Trenden verkar även vara att man ska samarbeta, få ögonkontakt osv. vilket allt är väldigt fina ord, men inte alltid fungerar direkt bra i praktiken då ju många 'ska bara' som sagt... Trafikvakternas direktiv verkar sedan väldigt luddiga och i vissa fall verkar det även numera som om det blivit svårare att låta forsla bort bilar. Det finns även platser där man verkar kunna parkera olagligt i stort sett hur som helst utan att riskera något, se t.ex. S:t Eriksgatan eller Birger Jarlsgatan.

Det är ju inte heller bara trafikvakterna som inte bryr sig utan även polisen sruntar i detta eller om det är så att det är så lågprioriterat att det inte är värt det för deras del. De kan dock t.o.m. ligga bakom en bil i ett kollektivkörfält eller se någon som bryter mot reglerna på annat vis (kolla bara t.ex. in hur det ser ut på Kungsträdgårdsgatan på vardagar) utan att de reagerar det minsta. Övrig trafik har nu lärt sig dessa spelregler med ett trist resulat som följd.

Finns det i princip inga sanktioner för att bryta mot reglerna så blir dagens ganska laglösa situation ganska lätt en följd av det. Att det var tuffare förr med risk för följder vid felparkering parodierades ju t.o.m. i början av filmen »Sällskapsresan 1« där Lottie Ejebrants lapplisa låter bärga bort Gösta Angeruds felparkerade direktions-Mercedes.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman