"Oslo fixar det som Stockholm inte klarar"

Startat av Ersa, 20 maj 2013, 21:15:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Lagom till nationaldagsfirandet i Norge lanserar Ruter i Oslo periodbiljetter i mobiltelefonen via en app. Ruter är huvudman för kollektivtrafiken i Oslo som därmed har hunnit mycket längre än Storstockholms Lokaltrafik och andra i Sverige när det gäller mobila biljetter."

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/oslo-fixar-det-som-stockholm-inte-klarar/

buskörare

Frågan är väl om SL ens är intresserade av en sån lösning? Fusket bland SMS-biljetterna är ju rätt enormt och lär knappast vara mindre med sådana här efter ett tag.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 20 maj 2013, 21:15:26 PM
"Lagom till nationaldagsfirandet i Norge lanserar Ruter i Oslo periodbiljetter i mobiltelefonen via en app. Ruter är huvudman för kollektivtrafiken i Oslo som därmed har hunnit mycket längre än Storstockholms Lokaltrafik och andra i Sverige när det gäller mobila biljetter."

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/oslo-fixar-det-som-stockholm-inte-klarar/
Jag skulle då inte vilja köpa ett 30-dagarskort som slutar fungera om jag får slut på batteriet i min Iphone. Känns väldigt osäkert om man t ex glömt och sätta mobilen på laddning och snabbt måste till jobbet och så står man där utan ett fungerande periodkort. Pediodkort vill jag nog ha i en form som inte kräver laddad mobil för att fungera.

Der_löwe

#3
Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2013, 11:59:01 AM
Frågan är väl om SL ens är intresserade av en sån lösning? Fusket bland SMS-biljetterna är ju rätt enormt och lär knappast vara mindre med sådana här efter ett tag.

Fixar man en läsare för mobilbiljetter ala Flygbussarna så är problemet löst.

buskörare

Citat från: Överlid skrivet 21 maj 2013, 14:53:56 PM
Fixar man en lösare för mobilbiljetter ala Flygbussarna så är problemet löst.

Ja, det kan man ju fundra på varför det inte finns. Har ju testats, men som allt annat inom SL så drar det ut på tiden. Läääääänge...

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 21 maj 2013, 21:20:09 PM
Ja, det kan man ju fundra på varför det inte finns. Har ju testats, men som allt annat inom SL så drar det ut på tiden. Läääääänge...

Innan dess hinner väl maskinerna bytas ut. Under 2014 drar ju som bekant förstudien för att utreda Access-systemets ersättare igång. Att hoppas på BIMS i SL-trafiken lär kanske vara att hoppas på för mycket?