Författare Ämne: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?  (läst 236051 gånger)

Utloggad Börje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 222
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #810 skrivet: 15 april 2019, 09:19:03 AM »
Var det Västtrafik som tog beslutet att inte släppa linjen öppen för konkurrens tro?

Isf visas det ytterligare en gång att möjligheten till konkurrens inte fungerar då de sträckor som skulle kunna köras kommersiellt inte släpps av trafikhuvudmannen.

Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4504
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #811 skrivet: 15 april 2019, 12:30:06 PM »
Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Fast kommersiella aktörer får ju inga skattepengar i ryggen, som huvudmännen får, och de kan därför omöjligen bedriva trafik på olönsamma linjer med glest resenärsunderlag.

Utloggad Börje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 222
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #812 skrivet: 15 april 2019, 13:27:00 PM »
Fast kommersiella aktörer får ju inga skattepengar i ryggen, som huvudmännen får, och de kan därför omöjligen bedriva trafik på olönsamma linjer med glest resenärsunderlag.

Du får nog läsa vad jag skrev igen. Även lönsamma linjer har olönsamma tider på dygnet.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4140
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #813 skrivet: 15 april 2019, 18:08:14 PM »
Du får nog läsa vad jag skrev igen. Även lönsamma linjer har olönsamma tider på dygnet.

Det löser man på samma sätt som Länstrafiken i Sörmland gjorde med Trosabussen

Nu var ju inte tanken att man skulle bryta ut linjer som går lokalt ur ett fungerande system även om det finns sådana t.ex i SL området som skulle bära sig rent kommersiellt men en lång regional linje är liksom Trosabussen perfekt att driva kommersiellt.

Utloggad Knallhatt

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 205
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #814 skrivet: 17 april 2019, 09:52:08 AM »
Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Det handlar inte om att ”ge bort” trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.
Beslut om allmän trafikplikt fattas av regionstyrelsen tillika kollektivtrafikmyndigheten. Beslutet ska fattas innan trafikavtal tecknas. Vidare gäller att den trafik som myndigheten fattat beslut om allmän trafikplikt ska utföras. Beslut om allmän trafikplikt kan överklagas i allmän förvaltningsdomstol och gäller till kollektivtrafikmyndigheten fattar nytt beslut om allmän trafikplikt för berörd trafik.

Oavsett om beslut träffats om allmän trafikplikt och avtal träffats om allmän trafik så står det trafikföretag fritt att genom anmälan till RKTM etablera kommersiell trafik inom eller genom samma område. I 4 kap kollektivtrafiklagen finns bestämmelser om krav på trafikföretag.


Utloggad Maven

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 54
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #815 skrivet: 17 april 2019, 13:12:55 PM »
Det handlar inte om att ”ge bort” trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.

Finns det verkligen anledning att tro att något företag skulle vara intresserat att köra kommersiellt i samma omfattning som Västtrafiks linje 100?
För att det ska räknas som samma villkor gentemot resenären behöver de ju i så fall också skulle acceptera Västtrafiks periodkort, och Västtrafik är väl knappast intresserade av att förhandla om att betala mer i ersättning till en kommersiell linje än om de hade handlat upp trafiken och behållit huvudmannaskapet. Potentialen för en kommersiell aktör skulle alltså vara att tjäna pengar på enkelbiljetter, och de måste väl stå för en väldigt liten del av resenärerna på linje 100?

Utloggad Börje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 222
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #816 skrivet: 17 april 2019, 20:58:15 PM »
Det handlar inte om att ”ge bort” trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.
Beslut om allmän trafikplikt fattas av regionstyrelsen tillika kollektivtrafikmyndigheten. Beslutet ska fattas innan trafikavtal tecknas. Vidare gäller att den trafik som myndigheten fattat beslut om allmän trafikplikt ska utföras. Beslut om allmän trafikplikt kan överklagas i allmän förvaltningsdomstol och gäller till kollektivtrafikmyndigheten fattar nytt beslut om allmän trafikplikt för berörd trafik.

Oavsett om beslut träffats om allmän trafikplikt och avtal träffats om allmän trafik så står det trafikföretag fritt att genom anmälan till RKTM etablera kommersiell trafik inom eller genom samma område. I 4 kap kollektivtrafiklagen finns bestämmelser om krav på trafikföretag.

Tack för beskrivningen. Jag är medveten om detta, men hävdar fortfarande att det inte ligger i medborgarnas intresse att överlåta ansvaret i tunga regionala stråk till kommersiella aktörer. En kommersiell aktör kommer inte att vilja erbjuda tillräcklig turtäthet under olönsamma tider och man behöver då köpa till trafik för orimliga pengar, och troligen kommer kollektivtrafikmyndigheten till slut att bli nödgad att på nytt besluta om allmän trafikplikt.

Ett exempel på det jag beskriver är tågtrafiken på Svealandsbanan Stockholm-Eskilstuna som drevs kommersiellt för några år sedan. Regionen och städerna efter banan var missnöjda med att det bara gick ett tåg varannan timme på dagtid vardagar. Det är naturligtvis alldeles för glest för alla som inte åker just i rusningen i båda riktningarna, eller om man behöver åka hem tidigare för att hämta snoriga barn etc. Incitamentet att ta bilen ökar helt enkelt om man riskerar att bli väntandes på ett tåg i två timmar. SJ ville ha orimligt mycket betalt för att lägga till de nödvändiga tågen dagtid, samt något extra tåg kvällstid. Kollektivtrafikmyndigheten beslutade då om allmän trafikplikt (som SJ överklagade och till slut förlorade).

Utloggad Sundås

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2578
    • www.sundas.se
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #817 skrivet: 18 april 2019, 09:32:18 AM »
Finns det verkligen anledning att tro att något företag skulle vara intresserat att köra kommersiellt i samma omfattning som Västtrafiks linje 100?
För att det ska räknas som samma villkor gentemot resenären behöver de ju i så fall också skulle acceptera Västtrafiks periodkort, och Västtrafik är väl knappast intresserade av att förhandla om att betala mer i ersättning till en kommersiell linje än om de hade handlat upp trafiken och behållit huvudmannaskapet. Potentialen för en kommersiell aktör skulle alltså vara att tjäna pengar på enkelbiljetter, och de måste väl stå för en väldigt liten del av resenärerna på linje 100?

I Trosabussens fall så ingår de i Movingo, det vill säga att jag kan som resenär åka med samma biljett på tåget som på bussen. Borde inte vara så svårt att lösa även inom Västtrafik.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se