Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

1 Medlem och 9 gäster tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 10 mars 2019, 15:21:09 PM
Linje 294 på Björkö verkar saknas?
Sedan undrar jag varför det anges som Sandarna Transport AB enbart, har inte Sandarna och Söne sökt gemensamt anbud som Connect Buss?
//Jonas

Man tänker köra på de gamla namnen ett tag till, enligt interninformation vi fått, så när anbudet lämnades in gjordes det under namnet Sandarna Transporter. Läste bara flygbladet lite hastigt, men vill minnas att jag läste att planerna är att fasa in det nya namnet officiellt först 2020 och där är vi ju inte än.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

HY02

Senaste nytt angående upphandlingen Sjuhärad. ,

Sandarna Transporter och Nobina tar över busstrafiken i Sjuhäradskommunerna från och med nästa år.

Sandarna Transporter och Nobina lämnade de lägsta anbuden och därmed vann upphandlingen. Totalt åtta bolag deltog, däribland de nuvarande entreprenörerna Nettbus och Transdev.
Kontrakten med Sandarna Transporter och Nobina undertecknades sedan den tio dagar långa avtalsspärren löpt ut och inga överklaganden mot upphandlingen kommit in.

Det nya avtalen träder i kraft vid olika tidpunkter under 2020 och gäller till 2031.

Erling.L

Verkar som det e försening på upphandlingen av Väster, Blå, Ösnabben, Mölndal samt Partille då iaf Keolis fått 6mån förlängning på sina delar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Silent


Fredrik Gelin

Citat från: Erling.L skrivet 30 mars 2019, 17:47:23 PM
Verkar som det e försening på upphandlingen av Väster, Blå, Ösnabben, Mölndal samt Partille då iaf Keolis fått 6mån förlängning på sina delar
Ja, Västtrafik ändrade förutsättningarna för anbuden under vintern vilket gjorde att tidsfristen fick förlängas.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk



HY02

Linje 100 Borås-Göteborg

Linje 100 kommer ut på upphandling under sommaren 2019.
Västtrafik hade planer på att sälja bort linjen, vilket man nu tydligen inte gör då linjen blir upphandlad genom Västtrafik.

Någon som har ytterligare info?

Knallhatt

Citat från: HY02 skrivet 14 april 2019, 11:57:32 AM
Linje 100 Borås-Göteborg

Linje 100 kommer ut på upphandling under sommaren 2019.
Västtrafik hade planer på att sälja bort linjen, vilket man nu tydligen inte gör då linjen blir upphandlad genom Västtrafik.

Någon som har ytterligare info?

Nja, det var snarare planer från nuvarande operatör om att köra den på kommersiella villkor.

Lars-Håkan_E

Citat från: Knallhatt skrivet 14 april 2019, 18:10:51 PM
Nja, det var snarare planer från nuvarande operatör om att köra den på kommersiella villkor.

Var det Västtrafik som tog beslutet att inte släppa linjen öppen för konkurrens tro?

Isf visas det ytterligare en gång att möjligheten till konkurrens inte fungerar då de sträckor som skulle kunna köras kommersiellt inte släpps av trafikhuvudmannen.

Börje

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 april 2019, 18:39:01 PM
Var det Västtrafik som tog beslutet att inte släppa linjen öppen för konkurrens tro?

Isf visas det ytterligare en gång att möjligheten till konkurrens inte fungerar då de sträckor som skulle kunna köras kommersiellt inte släpps av trafikhuvudmannen.

Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Ersa

Citat från: Börje skrivet 15 april 2019, 09:19:03 AM
Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Fast kommersiella aktörer får ju inga skattepengar i ryggen, som huvudmännen får, och de kan därför omöjligen bedriva trafik på olönsamma linjer med glest resenärsunderlag.

Börje

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2019, 12:30:06 PM
Fast kommersiella aktörer får ju inga skattepengar i ryggen, som huvudmännen får, och de kan därför omöjligen bedriva trafik på olönsamma linjer med glest resenärsunderlag.

Du får nog läsa vad jag skrev igen. Även lönsamma linjer har olönsamma tider på dygnet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Börje skrivet 15 april 2019, 13:27:00 PM
Du får nog läsa vad jag skrev igen. Även lönsamma linjer har olönsamma tider på dygnet.

Det löser man på samma sätt som Länstrafiken i Sörmland gjorde med Trosabussen

Nu var ju inte tanken att man skulle bryta ut linjer som går lokalt ur ett fungerande system även om det finns sådana t.ex i SL området som skulle bära sig rent kommersiellt men en lång regional linje är liksom Trosabussen perfekt att driva kommersiellt.

Knallhatt

Citat från: Börje skrivet 15 april 2019, 09:19:03 AM
Det var väl bra! Att släppa lönsam trafik till en kommersiell aktör slutar oundvikligen med att aktören efter hand minskar trafiken under olönsamma tider på dygnet, och sedan får huvudmannen ändå betala för att upprätthålla den trafik man vill erbjuda medborgarna. Jag tycker att hela resonemanget om att man ska ge bort den lönsamma trafiken, och på så vis ge huvudmannen ännu sämre ekonomi att utföra olönsam trafik, är konstigt.

Det handlar inte om att "ge bort" trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.
Beslut om allmän trafikplikt fattas av regionstyrelsen tillika kollektivtrafikmyndigheten. Beslutet ska fattas innan trafikavtal tecknas. Vidare gäller att den trafik som myndigheten fattat beslut om allmän trafikplikt ska utföras. Beslut om allmän trafikplikt kan överklagas i allmän förvaltningsdomstol och gäller till kollektivtrafikmyndigheten fattar nytt beslut om allmän trafikplikt för berörd trafik.

Oavsett om beslut träffats om allmän trafikplikt och avtal träffats om allmän trafik så står det trafikföretag fritt att genom anmälan till RKTM etablera kommersiell trafik inom eller genom samma område. I 4 kap kollektivtrafiklagen finns bestämmelser om krav på trafikföretag.


Maven

Citat från: Knallhatt skrivet 17 april 2019, 09:52:08 AM
Det handlar inte om att "ge bort" trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.

Finns det verkligen anledning att tro att något företag skulle vara intresserat att köra kommersiellt i samma omfattning som Västtrafiks linje 100?
För att det ska räknas som samma villkor gentemot resenären behöver de ju i så fall också skulle acceptera Västtrafiks periodkort, och Västtrafik är väl knappast intresserade av att förhandla om att betala mer i ersättning till en kommersiell linje än om de hade handlat upp trafiken och behållit huvudmannaskapet. Potentialen för en kommersiell aktör skulle alltså vara att tjäna pengar på enkelbiljetter, och de måste väl stå för en väldigt liten del av resenärerna på linje 100?