Tunga Rallyt Väst den 4 maj 2013

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 maj 2013, 11:43:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tunga Rallyt Väst hade i år inte lockat lika många deltagare som vanligt. Totalt var det cirka 75 fordon som deltog, vilket också visade sig innebära fördelar eftersom det kaos som ibland blir vid kontrollerna i stort sett uteblev. För första gången kunde också prisutdelningen börja på utsatt tid. Elva priser utdelades men inget av dem gick till någon av de deltagande bussarna vad jag märkte.

Starten var i år vid Scania i Hisings-Backa och målet som vanligt vid Volvo-museet Arendal. Rutten gick via Angered-Olofstorp-Lerum-Partille-Landvetter till Härryda där det var kaffepaus hos VM Trailer. Även varm korv bjöds och inget tjafs med att vi i bussarna skulle ha biljetter för att få något. Bra!! Från Härryda åter samma väg utmed sjön Gröen och därefter tog det av mot Mölnlycke och vidare via Delsjömotet, Partihallsförbindelsen (som enligt vägbeskrivningen kallas "Röde Orm") och Älvsborgsbron till Arendal.


I rallyt deltog sex bussar och det är proportionellt vad det brukar vara. Jag tar dem här i åldersordning och först den verkligt stora överraskningen: den gamla T-Ford som 1922 sattes in på linjen Landskrona-Borstahusen. Det var ju inte precis vad man väntat sig att få se. Här är bussen tillsammans med den entusiastiske ägaren.




Mellan Arendal och Landskrona fick dock bussen åka lastbil. Det hade väl varit väl tufft att köra hela den vägen med de här små hjulen.



Näst äldst var vår klubbs (Klubb Gamla 45an) numera rätt omskrivna SJ-buss från 1945, fd 850. Bussen gick mycket bra hela tiden men den bör inte köras fortare än drygt 50 km/tim som marschfart. 16 klubbmedlemmar, varav 5 nya som blev medlemmar i samband med rallyt, åkte med.



Christer Johansson i Kumla kom som vanligt med sin buss som tidigare tillhörde Pontus Björk i Fjugesta. Som vanligt hade han också mycket folk med sig.



Den här bussen rullade som väl de flesta vet vid det här laget i Visby under sin aktiva tid.



Magnus Knutsson kom med sin Hägglundare från 1966.



Från samma år är denna buss som en gång rullade i Ulricehamn och är känd från massor med TV-program och även filmer.



Så den verkligt stora överraskningen, dock vad jag förstår utom tävlan. Nämligen denna Harmening från 1957. Den dök i alla fall upp på målplatsen. Bussen har under 15 år renoverats omsorgsfullt av elever och lärare på Nifsarpsskolan i Eksjö. Fabriken fanns bara i tre år (1956-1958) så det blev alltså inte så många sådana här tillverkade. Motorn är från Henschel.






Lite mer om bussen finns att läsa i Bussnack, var annars?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53480.msg385856#msg385856


Det var inte bara gamla bussar som visades också utan en splitterny. Inte heller denna deltog i tävlingen - förstås.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

hkb

Gällande HKB Clubbus så var den anmäld som ersättning för den bussen som jag egentligen anmält. Det var nämligen egentligen dags för premiärtur med min Volvo B 70501 chassienr X3. Dock ville den inte som jag utan en hydrovac behagade ta in bromsolja varför jag valde HKB:n istället. Tydligen hade dom pratat ihop sig i garaget för resan till Härryda där vi fick ansluta tog dryga 8 timmar med totalt 8 stopp med bränsleproblem. Men bättre sent än aldrig.

Mats Klasson 

Staffan Sävenfjord

Citat från: hkb skrivet 05 maj 2013, 15:37:18 PM
Gällande HKB Clubbus så var den anmäld som ersättning för den bussen som jag egentligen anmält. Det var nämligen egentligen dags för premiärtur med min Volvo B 70501 chassienr X3. Dock ville den inte som jag utan en hydrovac behagade ta in bromsolja varför jag valde HKB:n istället. Tydligen hade dom pratat ihop sig i garaget för resan till Härryda där vi fick ansluta tog dryga 8 timmar med totalt 8 stopp med bränsleproblem. Men bättre sent än aldrig.

Mats Klasson

Tack! Det förklarar varför inte den föranmälda B70501 dök upp. Lite otur att ni missade en stor del av själva rallyt men det var ju ändå kul att se bussen vid målet. Ett fantastiskt jobb ni måste ha lagt ner på den bussen.

Men vad är den anmälda 705-an för en buss?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 maj 2013, 16:58:32 PM
Tack! Det förklarar varför inte den föranmälda B70501 dök upp. Lite otur att ni missade en stor del av själva rallyt men det var ju ändå kul att se bussen vid målet. Ett fantastiskt jobb ni måste ha lagt ner på den bussen.

Men vad är den anmälda 705-an för en buss?

Är det inte ex F 491, en SKV NyBoxer.

hkb

Stämmer. F 491 som vi lagt ner en del arbete på under vintern. För övrigt Volvos demobuss när dom presenterade " nya Volvo B705" 1959. Senare ägd av Br Karlsson i M-lund och den gick på linje mellan M-lund - Vetlanda. Avställd som reservbuss 1974 och därefter väl garagerad. Egentligen inte ett renoveringsobjekt utan mer en storservice för att vakna upp ur den nästan 40-åriga vilan. Dock torkar ju en del gummipackningar o dyl upp under denna tid. Gällande HKB:n så tillverkades den i 25 ex innan fabriken gick i konkurs. FAKA som tog över tillverkningen tillverkade ca 30 ex under namnet FAKA. Bussen har aldrig funnits på något büssingchassie då den har helt självbärande karosseri. Vi var med bussen i bückeburg förra våren och träffade bl a en av sju ingenjörer som ritade bussen. Jag fick ta del av mycket foton och material kring bussens framkomst. Mycket spännande ! Fantastiskt att träffa dessa mäniskor och höra deras berättelser. Ni kan läsa en del om resan på vår hemsida www.nifsarpsskolan.se . Välj fliken HKB Clubbus. Tror nästan jag skulle kunna skriva en hel bok om denna buss, fabriken, importen till Sverige mm. Gällande Volvon så kommer den ut på vägarna till sommaren, hoppas jag. Någon som har en Bendix hydrovac liggande ? Annars får det bli en ny men de kommer inte hem från USA på en månad.

Mats Klasson

Staffan Sävenfjord

Om någon till äventyrs är intresserad av andra fordon typ lastbilar som deltag i rallyt så har jag skrivit en del om detta med många bilder på min blogg.
http://savenfjord.blogspot.se/2013/05/tunga-rallyt-vast-20-ar.html

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: hkb skrivet 05 maj 2013, 18:01:08 PM
.....
FAKA som tog över tillverkningen tillverkade ca 30 ex under namnet FAKA. Bussen har aldrig funnits på något büssingchassie då den har helt självbärande karosseri.
....
Mats Klasson

Enligt boken "Die deutschen Lastwagen  der Wirtschafstwunderzeit, Band 3: Omnibusse" tillverkades några Büssing 8 TU 5 med FAKA Clubbuss-kaross omkring 1960. Bild finns som visar bussen i linjevagnsutförande med dörrar 1-0-1, Büssing-front och den typiska Harmening-bakändan.

hkb

Harmening tillverkade bara en egen komplett bussmodell, HKB Clubbus. Däremot så tillverkade man karosser till olika chassier. När Harmening gick i konkurs och FAKA köpte konkursboet så bytte man bara emblem på HKB:n, från Harmening till FAKA. I övrigt ser man ingen skillnad på bussarna. Sen har det alldeles säkert tillverkats bussar som har drag av Harmening vilket inte är så konstigt då flertalet konstruktörer följde med över till FAKA vid konkursen. Men just originalbussen HKB Clubbus har bara funnits antingen med namnet HKB eller med emblemet FAKA.

Mats Klasson

Mats Karlsson

Det står i nämnda bok att några bussar byggdes på  Büssings-chassier med "FAKA Clubbuss-kaross". Detta är väl ungefär samma förfarande som att van Hool bygger sina egna bussar, samtidigt som man också kan bygga dem på främmande chassier med vissa anpassningar. Att denna Büssing/FAKA Clubbuss fick Büssing-front var typiskt tyskt på den tiden. Varje chassitillverkare ville ju framhäva just sitt märke. För oss är det ovanligt eftersom varken Scania eller Volvo hade denna filosofi. De nöjde sig med endast ett emblem framtill. 

Ola Almquist

Citat från: hkb skrivet 05 maj 2013, 18:01:08 PM
Stämmer. F 491 som vi lagt ner en del arbete på under vintern. För övrigt Volvos demobuss när dom presenterade " nya Volvo B705" 1959. Senare ägd av Br Karlsson i M-lund och den gick på linje mellan M-lund - Vetlanda. Avställd som reservbuss 1974 och därefter väl garagerad. Egentligen inte ett renoveringsobjekt utan mer en storservice för att vakna upp ur den nästan 40-åriga vilan. Dock torkar ju en del gummipackningar o dyl upp under denna tid. Gällande HKB:n så tillverkades den i 25 ex innan fabriken gick i konkurs. FAKA som tog över tillverkningen tillverkade ca 30 ex under namnet FAKA. Bussen har aldrig funnits på något büssingchassie då den har helt självbärande karosseri. Vi var med bussen i bückeburg förra våren och träffade bl a en av sju ingenjörer som ritade bussen. Jag fick ta del av mycket foton och material kring bussens framkomst. Mycket spännande ! Fantastiskt att träffa dessa mäniskor och höra deras berättelser. Ni kan läsa en del om resan på vår hemsida www.nifsarpsskolan.se . Välj fliken HKB Clubbus. Tror nästan jag skulle kunna skriva en hel bok om denna buss, fabriken, importen till Sverige mm. Gällande Volvon så kommer den ut på vägarna till sommaren, hoppas jag. Någon som har en Bendix hydrovac liggande ? Annars får det bli en ny men de kommer inte hem från USA på en månad.

Mats Klasson

Trevligt. Denna buss såg jag i Mariannelund och önskade att någon tog hand om den. Jag har för mig att den var avregistrerad så den har väl fått nytt registreringsnummer. Var det tidigare FUS331 eller blandar jag ihop den med något annat? FUS och EUS är lågoddsare när det gäller bussar från Jönköpngs län...

M.v.h.
Ola