Nytt linjenät på "G" i Stan..

Startat av bisquit, 25 april 2013, 11:59:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Nu har man tänkt till och lyssnat på kritiken om det nya busslinjenätet som kom 2009/2010 i Örebro. Då man helt sonika plocka bort Järntorget, som den centrala knytpunkten för busstrafiken. Vilket resultera i ramaskri och ett mindre fiasko. Som en nyhet i det hela. Är att man i det nya förslaget. Beslutat att återinföra den knutpunkten. Samt att man kommer införa 2 expressbusslinjer. Med start vid Universitetet, Men slutmål resecentrum, respektive Vivalla.

Vill ni veta mer, samt se en linjekarta, surfa då in på denna länk till NA: http://na.se/nyheter/orebro/1.2053734-nya-bussnatet-vi-far-bygga-om-igen-

Tror iaf att detta kommer bli en kanonlösning.. Med kanske lite småändringar innan det sjösätts till hösten.
8)

Ha nu en solig och varm vårdag.. /Birger.

Resenären

Ja det där ser bra ut, bra också att det förefaller vara byggt på dialog med både kunder och personal. Roligt!

Största felet med det gamla linjenätet från 1976 var väl samtrafiken som gjorde att turtätheten var enbarmligt dålig under lång tid. Bra om man skulle till andra änden av stan men dåligt om man skulle till city...


Jona

Citat från: Resenären skrivet 25 april 2013, 14:28:27 PM
Största felet med det gamla linjenätet från 1976 var väl samtrafiken som gjorde att turtätheten var enbarmligt dålig under lång tid.

Fast nu är det väl det nya linjenätet från 2010 som man ersätter och inte det gamla från 1976.
Ser bra ut det nya nätet gissar jag, som aldrig ens varit i Örebro. Borde bli mycket bättre detta...

/Jona
MVH Filosofen Jona

bisquit

Tilläggas skall väl också att samtrafiken återinförs. Så att man slipper vänta vid bussbyte. Det kommer nog med största sannolikhet bli bra detta.  8)

Resenären

Ja om turtätheten är lite högre än när det begav sig på slutet av 80- och början av 90-talet när det gick en buss på alla linjer var 60:e minut på helgerna och var 40:e minut hela sommaren på vardagar.

bisquit

Du har väl inte varit i Örebro många år va? Numera så går det som regel en buss var 30:e min under högtrafik. Nu i sommar. Samt ca: 1 i kvarten under vinterturlistan. Har väl endast varit under lågtrafik på sommaren som det fortsatt gått en buss i timmen eller så. Då främst pga att Örebro är en cykelstad.
Citat från: Resenären skrivet 25 april 2013, 19:35:17 PM
Ja om turtätheten är lite högre än när det begav sig på slutet av 80- och början av 90-talet när det gick en buss på alla linjer var 60:e minut på helgerna och var 40:e minut hela sommaren på vardagar.

Resenären

Jo det har jag, men jag skrev ju att det blir ju bättre om det blir högre turtäthet med samtrafik nu än förr - då det ju var väldigt gles trafik i synnerhet sommartid och helger.

Greger Larsson

Jahaja, med tanke på rubriken var det lätt att tro att det var "staan" som avsågs:

http://norran.se/2013/04/skelleftea/farre-linjer-fler-turer/

Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 april 2013, 22:39:34 PM
Jahaja, med tanke på rubriken var det lätt att tro att det var "staan" som avsågs:
http://norran.se/2013/04/skelleftea/farre-linjer-fler-turer/

Samma här!
Förstår mig dock inte riktigt på kartan över landsbygdstrafiken. Vad är det för ändringar man tänkt sig?
Så vitt jag kan se ser det likadant ut som dagens linjenät, bortsett att ett flertal linjer saknas.

Borde kanske bli en ny tråd av det här, förresten...

K

Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 26 april 2013, 10:51:15 AM
Samma här!
Förstår mig dock inte riktigt på kartan över landsbygdstrafiken. Vad är det för ändringar man tänkt sig?
Så vitt jag kan se ser det likadant ut som dagens linjenät, bortsett att ett flertal linjer saknas.

Borde kanske bli en ny tråd av det här, förresten...

K

Nä, kartan över landsbygdstrafiken var lite mysko. Ser ut som Byskebussen ska gå direkt och 217 ska ta hand om Ostvik-Östanbäck(?), kanske möjligt iofs. Däremot får man hoppas att 226:ans utritade linjesträckning in/ut ur Burträsk blivit fel..

en_dalmas

nuvarande linjenät tycker jag är hur bra som helst, felet är att turtätheten är för dålig när man ska från stan och hem.
och det löser man med att som jag ser det att försämra för folk istället för att göra det bättre
t.ex. dom som bor i brickebacken och ska till usö får ju en hyfsad försämring