Huvudmeny

Avtal malmö

Startat av AdmirT, 08 april 2013, 14:32:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Citat från: Bussmicke skrivet 09 april 2013, 18:56:46 PM
Ja snart är man snart äntligen inne på 23xx-serien och jag får ännu en 2305...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Man har ju tagit över/köpt Veoliabussar för inte så länge sen (2012) som blev så här:
Veolia 3831>Nobina 2220, Veolia 3832>Nobina 2221, Veolia 3833>Nobina 2222
Veolia 3822> Nobina 6765!
Med övertag av ca 190 bussar  Skåne så närmar vi oss antagligen även 24xx där vi har de udda 2444 och 2445 i Vänersborg/Trollhättan sen 2009!

Walter

Citat från: Knallhatt skrivet 08 april 2013, 18:17:32 PM
1) Nobina
2) Keolis
3) Veolia Transport
4) Bergkvara

Nobina får i Malmö 180 stadsbussar + 80 regionbussar

Får inte matten att gå ihop. I nuvarandeavtal för stadstrafiken har man 93 bussar, plus de nu vunna 108 ger sammanlagt 201 stadsbussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 10 april 2013, 11:37:16 AM
Får inte matten att gå ihop. I nuvarandeavtal för stadstrafiken har man 93 bussar, plus de nu vunna 108 ger sammanlagt 201 stadsbussar.

Inte jag heller. Eller är det så att trafiken ska minskas framöver? Det har ju redan pratats om att skicka ledbussar till Helsingborg INNAN de nya superbussarna kommer.

Kvarne

Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...?  :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Lars-Håkan_E

Citat från: Kvarne skrivet 10 april 2013, 16:30:12 PM
Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...?  :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
kvalitet?

du menar vem som ljugit bäst denna gång !

den som har en god kvalitet i verkligheten vinner aldrig eller i a f ytterst sällan

Ted Selander

Citat från: Kvarne skrivet 10 april 2013, 16:30:12 PM
Tråkigt att man valde att ta det billigaste anbudet(Nobina) och inte det anbud som ansågs hålla högst kvalité(Keolis)...Har man inte lärt sig något från SL-Norrort...?  :( :-\
(Nu tror jag dock inte att Nobina kommer fu**a upp lika mycket som Arriva gjort i Norrot, men själv grundtanken...billigast vinner gillar jag inte...)
Förutsättningarna för utvärderingen var tydliga, och skillnaden mellan ettan och tvåan här var stor i pengar, och endast marginell i kvalitetsbetyget. Trean och fyran fick däremot kraftiga påslag på sina priser pga. lägre kvalitetsbetyg. Här finns inget att anmärka på, sedan kan man bara spekulera i om prisskillnaden helt kan hänföras till samordningsfördelar. Jag tvivlar inte på att Nobina kommer göra ett bra jobb i hela Malmö.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 10 april 2013, 20:55:38 PM
Förutsättningarna för utvärderingen var tydliga, och skillnaden mellan ettan och tvåan här var stor i pengar, och endast marginell i kvalitetsbetyget. Trean och fyran fick däremot kraftiga påslag på sina priser pga. lägre kvalitetsbetyg. Här finns inget att anmärka på, sedan kan man bara spekulera i om prisskillnaden helt kan hänföras till samordningsfördelar. Jag tvivlar inte på att Nobina kommer göra ett bra jobb i hela Malmö.

Helt klart är det så.

Men tyvärr är ju upphandlingar som utvärderas på detta sätt enbart en utvärdering över vem som har den mest drivna konsulten, d.vs den som ljuger bäst. Det har ju ingen som helt koppling till den kvalite som man lämnat tidigare i verkliga livet eller om man efter ett par år checkar vad man verkligen levererade.

Ofta är det ju så att den som har bäst erfarenhet av en sämre trafikkvalite också har den bästa erfarenheten om vad som krävs för att hålla denna kvalite från bottenskiktet medans den som driver trafik med verklig kvalite både på fordons och trafiksidan aldrig har behövt ha horder av personal som hanterar störningar, rapporteringar och liknande händelser.

Att t.ex lova samma kvalité i Malmö som i Jönköping kostar givetvis mer per utbudskm/tim


Walter

Hur många bussar hade ML Trafik innan det såldes 1993? Jag vet att linjenät, turtäthet och stadens disposition var annorlunda då, men som en kul jämförelse med dagens drygt 200 bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!