Huvudmeny

Avtal malmö

Startat av AdmirT, 08 april 2013, 14:32:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Citat från: Bese001 skrivet 08 april 2013, 21:49:20 PM
Tackar!

Har du regnr på 3102? Finns ej med på SBH.
Är det 4 bussar till som Nobina ska ta över ? Detta är ju 104 st.

AdmirT

Bra anmärkning där Bese! 3102 finns inte och har aldrig funnits hos Veolia (vet inte varför)

Dessutom för att få det till 108 st så har jag glömt Volvo 7500 3656-3660.

Nu stämmer allt väl? Förlåt för att jag råkade glömma de bussarna just :/
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Krille

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:39:23 PM
Man får önska Nobina all lycka, det antar jag kommer att behövas eftersom Malmö lär vara en av de allra "värsta" områdena i Nordeuropa att bedriva upphandlad busstrafik i.

Kan du utveckla detta lite närmare?

Svemicke

Därmed kan vi då konstatera att de sista resterna av Malmö Lokaltrafik försvinner nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Lars-Håkan_E

Skadegörelse, hot o våld, personalomsättning (förknippat till detta) och övrig skadefrekvens får stora delar av SL trafiken att bli rena söndagsskolan.

Att driva trafik i Malmö tätort kräver nog att man har goda marginaler för att inte hamna i rävsaxen med eftersatt underhåll och accelererande skadefrekvens, tyvärr brukar ju inte dagens system ge några marginaler överhuvudtaget och med dagens vinstmarginal hamnar man lätt i bakvattnet.

Walter

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 april 2013, 22:39:23 PM
Man får önska Nobina all lycka, det antar jag kommer att behövas eftersom Malmö lär vara en av de allra "värsta" områdena i Nordeuropa att bedriva upphandlad busstrafik i.

Utveckla gärna dina tankar. Man kör ju ca 50% nu så man bör ju veta vad men ger sig in på.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Finns det några optimeringsvinster som kan göras när man kör ALLA linjer i Malmö månne? De tidigare 4 -> 2 paketen var väl annars upplagda för att respektive utförare skulle kunna samordna linjerna på bästa sätt med linjebyten etc.?

Någon nämnde utbyggnad av Kirsebergsdepå, men är det ens möjligt avseende grannar etc.? Dessutom är inte placeringen den bästa för att husera ca 200 stadsbussar och ett stort antal regionbussar, det är inte så att man avser flytta hela verksamheten ett och samma ställe någon annanstans?

Hur blir det med Veolias depå vid Spillepengen, kan väl inte vara lönsamt att behålla den enbart för några regionbussar?

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 09 april 2013, 06:43:17 AM
Utveckla gärna dina tankar. Man kör ju ca 50% nu så man bör ju veta vad men ger sig in på.

Det har jag redan gjort ovan :-)

Och jag har inte kritiserat Nobina:s framgång, det är ju trevligt att det inte är en entreprenör med utländskt statsstöd som "vinner" uppdraget.

Min reflektion var inte riktad till en viss entreprenör utan visar bara på vilka extrema svårigheter det är att driva kollektivtrafik i Malmö tätort och samtidigt uppfylla ägarnas avkastningskrav och uppdragsgivaren och allmänhetens krav.

Walter

Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 08:50:33 AM
Finns det några optimeringsvinster som kan göras när man kör ALLA linjer i Malmö månne? De tidigare 4 -> 2 paketen var väl annars upplagda för att respektive utförare skulle kunna samordna linjerna på bästa sätt med linjebyten etc.?

Någon nämnde utbyggnad av Kirsebergsdepå, men är det ens möjligt avseende grannar etc.? Dessutom är inte placeringen den bästa för att husera ca 200 stadsbussar och ett stort antal regionbussar, det är inte så att man avser flytta hela verksamheten ett och samma ställe någon annanstans?

Hur blir det med Veolias depå vid Spillepengen, kan väl inte vara lönsamt att behålla den enbart för några regionbussar?

Veolia har ju idag regionbussarna på samma depå som Arriva har sina. Stadsbussarna huserar hos fd Volvo på Spillepengen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 09 april 2013, 14:09:20 PM
Veolia har ju idag regionbussarna på samma depå som Arriva har sina. Stadsbussarna huserar hos fd Volvo på Spillepengen.

Ah, tack, det visste jag inte. Ett icke-problem med andra ord.

Har inte Skånetrafiken/Malmö Stad funderat på att bygga en stor, gemensam depå för (åtminstone) stadstrafiken a la t.ex. Helsingborg?

Bussmicke

Jag trodde Arriva hade alla sina i Trelleborg

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Peter L skrivet 09 april 2013, 15:55:20 PM
Ah, tack, det visste jag inte. Ett icke-problem med andra ord.

Har inte Skånetrafiken/Malmö Stad funderat på att bygga en stor, gemensam depå för (åtminstone) stadstrafiken a la t.ex. Helsingborg?


Tanken fanns för stadsbussarna när gamla ML-depån skulle rivas. Tankarna fanns att den skulle byggas i Hyllie, men av det blev det intet. Istället flyttade Veolia till Spillepeng.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bese001

Citat från: AdmirT skrivet 08 april 2013, 23:15:13 PM
Bra anmärkning där Bese! 3102 finns inte och har aldrig funnits hos Veolia (vet inte varför)

Dessutom för att få det till 108 st så har jag glömt Volvo 7500 3656-3660.

Nu stämmer allt väl? Förlåt för att jag råkade glömma de bussarna just :/

Inte ska du be om ursäkt för att jag fick de uppgifter jag ville ha :)
Om det ska vara 108 st stämmer det perfekt nu.
Apropå numrering ska det bli spännande att se hur Nobina kommer att numrera dessa. Men det är ju långt dit. Först ska man ju ta över 80 bussar från Arriva i Helsingborg till sommaren.
Åter tack för uppgifterna.

Bussmicke

Ja snart är man snart äntligen inne på 23xx-serien och jag får ännu en 2305...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AdmirT

Inga problem Bese, glad att jag kunde hjälpa till! :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/