Missar hållplatser.....

Startat av a32, 29 mars 2013, 17:52:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Åkte buss 112 i eftermiddags mot Alvik och tänkte gå av vid Ulvsunda slott men där åkte bussföraren förbi (OBS Jag hade tryckt på stannarknappen och Stannar lyste rött), jaja tänkte jag han stannar väl vid nästa hpl Grenvägen istället men samma visa där och vid nästa Ulvsundaplan och Grindstuvägen... han stannar först vid hpl Tranebergsplan där en passagerare går av.
Jag hade redan vid tredje förbikörningen besämt mig för att åka med till Alvik och ta tuben istället, eftersom det var en fritidsåkning och det inte spelade så stor roll att fortsätta vidare.

Jag pratade med föraren i Alvik och han visade den lilla lilla diodlampan på hans förarpanel som ska lysa gult och indikera om någon tryckt på stannarknappen, och då förstod jag att sånt här lätt kan hända i dom nya boggibussarna.
Hur i all världen ska föraren ha en chans att se den lilla lilla lampan lysa i dagsljus och framförallt i solljus?
Och efter att SL verkar tvingat Arriva att ta bort den höga ljudsignal när man trycker på stannarknappen som bussarna hade i början men som tyvärr försvunnit och som faktiskt påminde både föraren och resenärerna att någon tryckt på Stannarknappen.
Man kan väl alltid hoppas att skyddsombudet får till en bättre upplyst knapp på panelen.

/a32  ;)

Björn Ax

Ja stannarsignalen får tyvärr väldigt liten plats i dagens bussar.

När jag jobbade på GUB och vi fick nya bussar så fick verkstaden montera externa lampor eftersom den inbyggda gick ej att se i solljus och var extremt liten.

Nico

Att ljudet på stannarsignalen dämpats/ändrats berodde ju på massiva klagomål från resenärerna. Själv är jag inte ledsen för att man ändrat på detta för det lät (låter fortfarande i oombyggda vagnar) något rent fördj-vligt. I synnerhet om man råkar hamna precis i närheten av ljudkällan och ibland har man inte så mycket val på sittplats.

Dåligt upplysta/svårupptäckta stannarlampor är sedan tyvärr inget nytt fenomen och jag har ibland svårt att förstå varför man inte specar detta bättre i samband med att beställer fordonen (har väl mest att göra med det vanliga, dvs. att det är sällan brukarna involveras vid beställningar och motsvarande). Antingen att man går på tillverkarna direkt eller att man kanske eftermonterar en röd diod eller motsvarande på en lämplig plats på panelen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

ResVille

När det gäller arbetsmiljö finns det mycket att önska. En standardisering av både ljud och ljus för stanna funktionen vore önskvärt. Har varit med om bussar där stanna lampan på förarplats har lyst så starkt att den varit bländande i mörker men ändå inte synts när det varit soljus på dagen. En annan lite märklig grej här i Skaraborg är det automatiska hålplatsutropet som än så länge finns i 1 Express och stadsbussar men håller på att byggas in i alla bussar. I stadsbussar som rullar i 40 km/tim fungerar utropet bra men i Expressen som rullar i 80-90 kommer utropet så sent att passagerarna inte hinner trycka förän hållplatsen är passerad. Visserligen finns det en ljusskylt bakom förarplats som visar nästa hålplats namn plus kommande hålplats namn. Men den som sitter längre bak i bussen eller har nedsatt syn har svårt att se den skylten. Det hela är en del av Västtrafiks ITid system som styrs av GPS och man tycker att Västtrafik skulle vara så mån om sina resenärer att man fixade till så att utropet kom i rätt tid för att resenärerna skulle ha nytta av det.

Ronald M. Jannesson

Just det och att man UTTALAR hållplatsens namn RÄTT med RÄTT BETONING. Ska det vara så himla svårt med just betoningen på namnen. Iaf. är det så i Göteborg. Det heter inte HIIILDEDALSGATAN. det heter HILDEDAAALSGATAN exempelvis eller inte ST. SIIIGFRIDS PLAN utan ST. SIGFRIDS  PLAAAN. Blir så trött! :(

Wetjo

Citat från: ResVille skrivet 29 mars 2013, 23:58:01 PM
En annan lite märklig grej här i Skaraborg är det automatiska hålplatsutropet som än så länge finns i 1 Express och stadsbussar men håller på att byggas in i alla bussar. I stadsbussar som rullar i 40 km/tim fungerar utropet bra men i Expressen som rullar i 80-90 kommer utropet så sent att passagerarna inte hinner trycka förän hållplatsen är passerad. Visserligen finns det en ljusskylt bakom förarplats som visar nästa hålplats namn plus kommande hålplats namn. Men den som sitter längre bak i bussen eller har nedsatt syn har svårt att se den skylten. Det hela är en del av Västtrafiks ITid system som styrs av GPS och man tycker att Västtrafik skulle vara så mån om sina resenärer att man fixade till så att utropet kom i rätt tid för att resenärerna skulle ha nytta av det.

Har med kalibrering att göra... Snacka med verkstaden om problemet.

Ronald M. Jannesson

Och du tror att det är högprioriterat i verksta´n??? Fattar bara inte att någon inte KOLLAR utropen ATT DET LÅTER BRA i allmänhetens öron. Vet inte hur många gånger jag hört kommentarer från resenärer om just det här.

Ersa

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 15:45:17 PM
Och du tror att det är högprioriterat i verksta´n??? Fattar bara inte att någon inte KOLLAR utropen ATT DET LÅTER BRA i allmänhetens öron. Vet inte hur många gånger jag hört kommentarer från resenärer om just det här.

Det krävs väl att resenärerna klarar rejält till huvudmannen. Huvudmännen brukar reagera snabbt som attan när utrop låter för lågt, då de ofta prioriterar handikapphjälpmedel framför mycket annat.

yngrot

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 15:45:17 PM
Och du tror att det är högprioriterat i verksta´n??? Fattar bara inte att någon inte KOLLAR utropen ATT DET LÅTER BRA i allmänhetens öron. Vet inte hur många gånger jag hört kommentarer från resenärer om just det här.




Numera är det ju ändrat så vi inte kan stänga ner ljudet helt..  tyvärr var det så några förare gjorde..   Det finns ett krva på en viss ljudnivå som några från Västtrafik berätta när de var ner i Tranemo och mätte i Kjellgrens 45 006 45 009  men minns inte exakt nivå men har för mig ca  70DB   rätt högt ..  De flesta resenärer gillar inte utropen ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

Exakt, speciellt inte då hållplats- ortsnamnen uttalas felaktigt, som jag i ett samtal till Västtrafik försökte förklara, att det heter inte AAAlmedal i Göteborg, det ligger på Gotland, utan AlmedAAAl! Just denna hållplats utrop är tillrättalagt men det finns ju fler "snedsteg" i det här systemet... :(

ResVille

Citat från: Wetjo skrivet 02 april 2013, 07:03:47 AM
Har med kalibrering att göra... Snacka med verkstaden om problemet.

Det är Västtrafiks utrusning och Västtrafik som ombesörjer att utrustningen monteras i bussarna. Det är ingen skillnad mellan olika fordon var utropen sker.
I de övriga bussarna som går på landsbygd och region håller ITid och Rakel på att monteras. Och innan det är installerat i alla bussar körs det inte i skarpt läge, utan ITid används bara för manuell skyltning i dessa bussar än så länge. Men redan har det märkts brister då det inte går att skylta alla destinationer. I en del bussar har det krånglat så det inte gått att skylta alls. 
Så Västtrafik har en del att jobba med innan allt är perfekt. 

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2013, 16:24:32 PM
Det krävs väl att resenärerna klarar rejält till huvudmannen. Huvudmännen brukar reagera snabbt som attan när utrop låter för lågt, då de ofta prioriterar handikapphjälpmedel framför mycket annat.
Men det är också viktigt att huvudmannen får fram information till dem som möter resenärerna om varför det är viktigt att dessa saker fungerar på rätt sätt. Ibland verkar det som avståndet mellan de som sitter på huvudmannens kontor och utvecklar tjänster för lokaltrafik och förarna som kör lokaltrafiken är lika långt som mellan jorden och månen.

Citat från: yngrot skrivet 02 april 2013, 17:53:55 PM
Numera är det ju ändrat så vi inte kan stänga ner ljudet helt..  tyvärr var det så några förare gjorde..   Det finns ett krva på en viss ljudnivå som några från Västtrafik berätta när de var ner i Tranemo och mätte i Kjellgrens 45 006 45 009  men minns inte exakt nivå men har för mig ca  70DB   rätt högt ..  De flesta resenärer gillar inte utropen ..

Det hände även här att förare skruvade ner ljudet så det inte var hörbart. Endera förstår de inte vem det är till för eller också bryr de sig inte om det. En del uttyckte det som att de ville inte lyssna på det tjatet.

För den som inte brukar resa på en linje är det utmärkt service både med utrop och skylt.
Lika dant för den som ser dåligt eller har svårt att orientera sig under den mörka delen av året.

yngrot

Men för helt ovana resenärer  hjälper det inte så mycket .. De har ju ingen aning vart de ska av oftast får man ju göra som förr och säga till dem helt manuellt  ;)   det funkar  oxå bra   ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

tågluffaren

Det bästa hade varit om man synkade stoppsignalen med buss-pc:n. Normalt har ju pc:n blå bakgrund, denna skulle kunna ändras till röd om någon trycker på stoppknappen.