Hobbyexperten aviserar modell av Scania Vabis CF i skala 1:87

Startat av admin, 28 mars 2013, 22:04:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

Fem färdigmodeller aviseras i skala 1:87

Art.nr: JE 25010 - Orange/beige (SJ-märkt)

Art.nr: JE 25020 - Orange/beige (SL-märkt)

Art.nr: JE 25030 - Beige med grön linje (SL-märkt)

Art.nr: JE 25040 - Blå/vit/röd utförande (WASA-trafik)

Art.nr: JE 25050 - Gul med svart rand i (SL-märkt)

De SL-märkta i äldre lackering lär säkert även komma med märkning för de ursprungliga bolagen. Med lite tur lär det säkert komma även annat om detta slår väl ut.



Björn Forslund

Det är en toppennyhet.
Men BSS och BSBV var inte i samma utförande som SJ:s vagnar som hade dubbla bakdörrar och små destskåp.

Man får väl hoppas på fler varianter, eller byggsats för egna konverteringar.
Det fanns ju många varianter, vänster o höger 1-0-0, 1-1-0, 1-2-0, 1-1-2, 1-2-2
, 1-0-2 med två hjulbaser. Sedan då omställningsvagnar med en eller två dörrar mellan axlarna, samt "snikombyggnad"

LYR

...och nu igår  2013-05-04, så meddelades att det blir två(2) utföranden av CF-bussen!
Länk: http://www.stinsensforum.se/post119264.html#p119264   

/LYR

Björn Forslund

Trevligt! Jag mailade Hobbyexperten om just detta när modellen aviserades. Varianten 1-1-0 var den vanligaste runtom i landet.
Hoppas nu att man studerar vänstersidan noga, för fönsterstolparna m e m bakdörren är grövre på varianten med dubbeldörr. CF finns f ö i två längder, med olika stora fönster mellan fram o bakdörr, men detta lär inte märkas i skala 1:87.

Esbjörn

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 maj 2013, 10:34:46 AM
Trevligt! Jag mailade Hobbyexperten om just detta när modellen aviserades. Varianten 1-1-0 var den vanligaste runtom i landet.
Hoppas nu att man studerar vänstersidan noga, för fönsterstolparna m e m bakdörren är grövre på varianten med dubbeldörr. CF finns f ö i två längder, med olika stora fönster mellan fram o bakdörr, men detta lär inte märkas i skala 1:87.

Precis min tanke. Värt att notera är att den nedre bilden på Stinsen visar en CF7657, som alltså har 40cm kortare hjulbas är CF7661 och där en buss försedd med enkeldörr bak har samma fönster mellan dörrarna som en längre buss med dubbeldörr bak.
En CF7661 med enkeldörr bak har fönster som är ca 10cm längre på partiet mellan dörrarna än de båda visade varianterna.

Björn Forslund

Hoppas nu också att man även säljer modellen som omålad byggsats. Med lite sågande kan man då bygga alla varianter. Skillnaden på 4,6 mm mellan mellan de olika hjulbaserna blir nog inte märkbar så det stör.

LYR

... och en modell av Postverkets CF-bussar i klassisk gul/blå färgsättning med gyllene posthorn blir intressant.
Har åtminstone sett att den fanns med dörrställningen 1-1-0.
Men hur många fanns det i trafik och på vilka linjer...?

/LYR














7

Björn Forslund

På rak arm minns jag bara att Posten hade 4 st CF7561 och 4 st 6561. Endast en av dessa blev helombyggd, resten förblev högerstyrda och fick endast "snikombyggnad". Vi hade diskussion om detta i en tidigare tråd.
Greger kan nog mera om var de rullade.

LYR

Jag hoppas denna länk kan leda till en CF postbuss.

http://www.kulturarvvasterbotten.se/getitem-record?PID=SE_Vbm_FG_SM_DIA 03929

/LYR

Greger Larsson

De nu aviserade modellerna är som sagt högertrafikvarianten CF76. Ska man göra en modell Postverkets CF:ar så är det CF75 eller CF65 i vänstertrafikutförande som gäller.
Som jag skrivit tidigare användes dessa i Skelleftehamnstrafiken fram t o m 1967. Därefter användes de bara i begränsad omfattning och endast en(6520) byggdes om helt för högertrafik, men kom aldrig i trafik hos Posten efter detta. De andra förblev högerstyrda.
Bilden som jag antar LYR försöker länka till togs vid portvakten på Rönnskär av Enar Sundling:

LYR

Tack Greger!
Just den bilden var det - den är värd att visas, kanske är det den enda kända?
/LYR

Mr H

Varför inte en CF som omställningsbuss så får både höger- och vänsteranhängare sina viljor igenom?
Är väl dessutom en världsunik busstyp?

Mr H