Konstiga effekter med nya hastighetsgränserna

Startat av Stefan K, 25 mars 2013, 21:14:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Lite tankar om konstiga effekter av att enbart använda de nya jämna hastighetsgränserna.
Ett aktuellt ämne nu!
http://kriisblogg.blogspot.se/2013/03/fel-fart-pa-landet.html

Ersa

Ja, visst är det märkligt att man så ofta "måste" sänka 10 km/t, istället för att höja! Av många redan gjorda korrigeringar känner jag knappt till någon rak bred fin 70-väg som höjts till 80. Inte heller majoriteten av 110-motorvägarna lär höjas till 120, utan snarare sänkas till 100.
Däremot känner jag till ett ställe där 60 ersatte 50 på huvudleden förbi i en T-korsning med god sikt mitt på landsbygden, vilket blev mycket bättre. Före och efter korsningen sänktes inte helt oväntat de bägge 90-sträckorna till 80.

Jonas Gustafsson

Någon får gärna förklara för mig varför den 6-fältiga motorvägen med bred vägren genom Partille sänkts från 90 till 80, medan man däremot får köra i 100 km/h på den nya motorvägen genom Ale som är 4-fältig, har smalare vägren och går minst lika nära bebyggelse...
(Jag har i o f s ett förslag på svar: Prestigen av att inviga en ny snabb väg?)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Noren

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 mars 2013, 22:35:36 PM
Någon får gärna förklara för mig varför den 6-fältiga motorvägen med bred vägren genom Partille sänkts från 90 till 80, medan man däremot får köra i 100 km/h på den nya motorvägen genom Ale som är 4-fältig, har smalare vägren och går minst lika nära bebyggelse...
(Jag har i o f s ett förslag på svar: Prestigen av att inviga en ny snabb väg?)

//Jonas G

Ett inte lika långsökt svar är att det är mellan två och tre gånger så mycket trafik på E6 genom Partille som på E45 genom Ale. (På E45 genom södra Jämtland finns långa 100-sträckor, på en oseparerad 9-metersväg. Med blott 1500 fordon/dygn, förstås.)

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 mars 2013, 22:35:36 PM
Någon får gärna förklara för mig varför den 6-fältiga motorvägen med bred vägren genom Partille sänkts från 90 till 80, medan man däremot får köra i 100 km/h på den nya motorvägen genom Ale som är 4-fältig, har smalare vägren och går minst lika nära bebyggelse...
(Jag har i o f s ett förslag på svar: Prestigen av att inviga en ny snabb väg?)

Jag tror trots allt inte riktigt på den teorin. Dels är det, som Anders Norén också skriver, en ganska stor skillnad i trafikmängd. Dessutom håller inte logiken ändå, för hade man velat ha högst hastighet enbart på den nyinvigda vägen borde man inte "glömt bort" att sänka hastigheten på rv 40.

Jag skriver "glömt bort", för jag kan inte begripa var i rimligheten ligger att ha kvar 110 km/h i hastighetsbegränsning Göteborg-Landvetter när liknande sträckor, med någorlunda jämförbara mängder trafik, fått 100 km/h. Det mest rimliga och logiska borde varit att sänka från 90 till 80 i Kallebäcksbacken och sedan sänka från 110 till 100 fram till t ex Landvetter, eller kanske till och med Flygplatsmotet/Ryamotet eller liknande. Men det har alltså inte gjorts.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 27 mars 2013, 12:00:06 PM
På E45 genom södra Jämtland finns långa 100-sträckor, på en oseparerad 9-metersväg. Med blott 1500 fordon/dygn, förstås.

Denna sträcka var uteslutande 110 för bara något decennium sedan. Dock sänkt till 90 varje vinter se sista åren. Men det var ingen där som tyckte att det var konstigt att en vanlig landsväg hade 110-skyltar, utan det sågs som fullt normalt.

Motsvarande väg av den bredden i Roslagen får konsekvent 70. Aldrig 80 eller 90. Man får hålla tummarna att inte hela Roslagens vägnät sänks till 60 km/t den dagen våra 70-skyltar helt försvinner. Tänk er att ligga på maximalt 60 km/t på hela RV77 från Rösa till länsgränsen, vid färd från Norrtälje till Uppsala... :-X

Anders Noren

Citat från: Ersa skrivet 27 mars 2013, 12:21:35 PM
Denna sträcka var uteslutande 110 för bara något decennium sedan. Dock sänkt till 90 varje vinter se sista åren. Men det var ingen där som tyckte att det var konstigt att en vanlig landsväg hade 110-skyltar, utan det sågs som fullt normalt.

Motsvarande väg av den bredden i Roslagen får konsekvent 70. Aldrig 80 eller 90. Man får hålla tummarna att inte hela Roslagens vägnät sänks till 60 km/t den dagen våra 70-skyltar helt försvinner. Tänk er att ligga på maximalt 60 km/t på hela RV77 från Rösa till länsgränsen, vid färd från Norrtälje till Uppsala... :-X

Du tror inte att det åter har med trafikmängden att göra? Av de numrerade vägarna i norra Stockholms län är det ju bara 276:an mellan Roslagskulla och Bergshamra och 278:an som har färre än 2000 fordon per dygn. Dessutom finns det inte särskilt många utfarter och korsningar på E45:an i södra Jämtland.

Freke

Man införde 10-steg för hastighet för att det skulle bli enklare för bilföraren (mer logiska hastigheter), nu ska man återinföra 20-steg för att det ska bli enklare för bilföraren (mindre förvirrande...)...

Om man istället för hastighetsskyltar med siffror hade ett antal bashastigheter styrda av kategoriskyltar, så skulle man inte behöva skylta om så ofta som man gör nu. Typ:
Tätortsskylt (ex 40km/h)
Tätort- och huvudledsskylt (ex 60km/h)
Landsbygd (oskyltat, ex 70km/h)
Landsbygd (Huvudledsskylt, ex 80km/h)
Motortrafikled (ex 100km/h)
Motorväg (ex 110km/h)

Då behöver man bara skylta undantagen med siffror, och man kan byta valfri bashastighet utan någon större omskyltning.

Danne B.

Ett annat exempel på märkligt val av hastighetsgräns upplever man om man åker från Sthlm till Västerås. Från Barkarby och västerut är det 110 km/h på en bred och förhållandevis rak tvåfilig motorväg. När man sedan passerat Enköping och kommer ut på nya motorvägen höjs hastigheten till 120 km/h samtidigt som vägrenen krymper rejält och vägen även går genom tunnlar...

Finns säkert nå´t fiffigt bakom detta val, men som lekman undrar man...

I Upplands Väsby har man förresten faktiskt höjt hastigheten från 50 -> 60 km/h på "Gamla Stockholmsvägen". Så det förekommer, men det är sällsynt...

//Danne

JB

Citat från: Danne B. skrivet 28 mars 2013, 18:37:07 PM
Ett annat exempel på märkligt val av hastighetsgräns upplever man om man åker från Sthlm till Västerås. Från Barkarby och västerut är det 110 km/h på en bred och förhållandevis rak tvåfilig motorväg. När man sedan passerat Enköping och kommer ut på nya motorvägen höjs hastigheten till 120 km/h samtidigt som vägrenen krymper rejält och vägen även går genom tunnlar...

Finns säkert nå´t fiffigt bakom detta val, men som lekman undrar man...

Det är väldigt enkelt. Hastighetsgränsen beror inte bara på vägens standard, utan även på trafikmängden.

Olof Lagerkvist

Citat från: JB skrivet 30 mars 2013, 11:06:41 AM
Det är väldigt enkelt. Hastighetsgränsen beror inte bara på vägens standard, utan även på trafikmängden.

Jo, fast ibland undrar man också om det inte helt enkelt bara råkar bli konstigt ibland, helt enkelt på grund av att det är olika människor inblandade som råkar göra lite olika bedömningar. Förra året funderade jag en del längs en längre resa där det passerades en del olika typer av vägar. Först Karlsborg-Askersund, där det är ganska bra 9,5-metersväg med bra siktsträckor men 80 km/h, medan riksväg 68 strax sydväst om Fagersta, med uppskattningsvis runt 8 meter bred väg, bitvis kurvor och krön med dålig sikt, uppskattningsvis jämförbar trafikmängd, hade 90 km/h.

...och så förståss som jag tidigare nämnde, frågan varför just riksväg 40 har fått behålla 110/90 in mot Göteborg medan andra infartsmotorvägar har fått sänkt till 100/80.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 mars 2013, 11:38:09 AM
...och så förståss som jag tidigare nämnde, frågan varför just riksväg 40 har fått behålla 110/90 in mot Göteborg medan andra infartsmotorvägar har fått sänkt till 100/80.

Samt E18 Rosenkälla-Danderyd.
100 km/t fram till Arninge, där det pga ökad trafik blir 90 km/t är fullt logiskt. Men därefter 70 km/t en sträcka pga "ökat partikelutsläpp", som höjs till 90 km/t en begränsad sträcka, för att därefter bli 70 km/t igen.

Här vore 120 km/t Norrtälje-Söderhall, 100 km/t Söderhall-Arninge, följt av 80 km/t Arninge-Danderyd en god idé för framtiden. Efter kommungränsen till Stockholms stad in mot Roslagstull kan det gott få vara 60 och 40 med fartkameror.

Danne B.

Citat från: JB skrivet 30 mars 2013, 11:06:41 AM
Det är väldigt enkelt. Hastighetsgränsen beror inte bara på vägens standard, utan även på trafikmängden.

Jo, den tanken har slagit mig också. Men att det skulle vara så mycket mindre trafik mellan Enköping och Västerås, där man just byggt en ny motorväg(!), att man kan ha högre(!) hastighet än på den breda fina E18 mellan Sthlm och Enköping känns ganska så märkligt. Hade det varit 110 km/h hela vägen hade jag inte reagerat nämnvärt.

//Danne

Stefan K

Orsaken till att nya smala motorvägar har 120 km/tim och gamla breda motorvägar har 110 km/tim beror ofta på att sidoområdena på de nya motorvägarna och säkrare och bättre skyddade med räcken eller vajrar.

Anders Noren

Citat från: Stefan K skrivet 03 april 2013, 18:01:11 PM
Orsaken till att nya smala motorvägar har 120 km/tim och gamla breda motorvägar har 110 km/tim beror ofta på att sidoområdena på de nya motorvägarna och säkrare och bättre skyddade med räcken eller vajrar.

Just så.

Modernt trafiksäkerhetsarbete syftar till att minska konsekvenserna av olyckor, inte att minska olyckorna i sig. Klassikern är cirkulationsplatsen som helt eliminerar de farliga frontal- och sidokollisionerna men ger en kraftig ökning av "plåtskadeolyckorna".

En motorväg där man inte riskerar att dundra in i ett träd eller en stenbumling när man åker av vägen är därför säkrare och kan tillåtas få en högre hastighetsgräns.