GS B38 i Björkekärr

Startat av Gunnar D, 23 mars 2013, 20:02:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B38 274 hade inte gått många mil när den sågs här vid Träkilsgatan i maj 1977. Busstypen kanske inte blev någon av GS allra mest uppskattade.

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Första reg.datum var 1 maj 1977. Det var synd att den kom redan 1977. Hade GS väntat till 1979 hade man fått B10R-chassiet i stället för det problematiska B59-chassit.

Anders Eriksson

Mycket vacker bild vid en hållplats som väcker minnen...:-)

Nupski

Tillhörde inte dessa Klippan/Majorna under sin tid på gs? Har aldrig sett modellen förr på någon Gårda linje.

Ronald M. Jannesson

De hamnade i Majorna ganska snart efter bilden togs och trafikerade bl.a. linje 95 sommartid. På vintern stod de väl mest still i bussgaraget Majorna p.g.a. dörrarna som fastnade vid öppning på allehanda ställen. 1986 när jag körde i Majorna fick jag en av dom ibland på någon industrilinje till Volvo eller Arendal men året efter var deras saga all. Då var dom väck s.a.s. :-\

Ronald M. Jannesson

Dom var 5 till antalet 271 - 275. Tilläggas bör då att bussgaraget i Majorna blev färdigbyggt 1977 och efter det flyttades dom dit. Linje 62 förresten 1977; gick den då Träkilsgatan - Östra Sjukhuset - Fräntorp - Ejdergatan - Strömmensberg - Redbergsplatsen eller hur gick den? Det är ju en linje som ändrat sträckning ett antal ggr. under åren. Vände ju ett tag reguljärt vid Härlanda vet jag bl.a. ???

Gunnar D

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 24 mars 2013, 18:25:06 PM
Linje 62 förresten 1977; gick den då Träkilsgatan - Östra Sjukhuset - Fräntorp - Ejdergatan - Strömmensberg - Redbergsplatsen eller hur gick den?

Ja, den gick väl så och sedan vidare till S:t Sigfridsplan-Skår-Kallebäck.

/Gunnar

Jonas Gustafsson

Jag visste väl att jag sett en sådan här buss på linje 62 när den var helt ny! Jag var 6 år 1977 och mina morföräldrar bodde i bostadsområdet höger om bilden.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Anders Eriksson

Det är klart att du gör, Jonas! Bussen med "guldhjulen" minns du väl?:-) (Fälgarna, alltså)

IJsbeer

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 24 mars 2013, 18:25:06 PM
Dom var 5 till antalet 271 - 275. Tilläggas bör då att bussgaraget i Majorna blev färdigbyggt 1977 och efter det flyttades dom dit. Linje 62 förresten 1977; gick den då Träkilsgatan - Östra Sjukhuset - Fräntorp - Ejdergatan - Strömmensberg - Redbergsplatsen eller hur gick den? Det är ju en linje som ändrat sträckning ett antal ggr. under åren. Vände ju ett tag reguljärt vid Härlanda vet jag bl.a. ???

Via Ejdergatan riktning Kallebäck. Mot Träkilsgatan fanns det hållplats vid Ånäsfältet (jag vill minnas att hållplatsen hette Storkgatan).