Huvudmeny

Bli Bussförare..

Startat av bisquit, 24 februari 2013, 19:08:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:36:37 AM
Brist? Idag finns det ett stort överskott på förare och man utbildar i stort sett till arbetslöshet och/eller timanställning undantaget Sthlm, Gbg, Malmö och någon till.

Det finns hur många sökande som helst till varje plats när vi kommer utanför dessa städer och lika många som vill ha högre anställningsgrad %%

Inte heller i Stockholm är det helt enkelt att få heltidsjobb vad det verkar. Med undantag för enstaka depåer kanske.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 februari 2013, 19:30:02 PM
Det är ju inte dåligt överallt. Finns många företag som värdesätter sina anställda även inom bussbranschen.
Bara för att ett företag fått massor av kritik nu under en period så är det ju ändå värt att ta ett D-kort.

Dessutom finns det ju ofta även annan slags trafik att köra, dvs utöver den av länshuvudmännen upphandlade linjetrafiken.

TaxiPer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:36:37 AM
Brist? Idag finns det ett stort överskott på förare och man utbildar i stort sett till arbetslöshet och/eller timanställning undantaget Sthlm, Gbg, Malmö och någon till.

Det finns hur många sökande som helst till varje plats när vi kommer utanför dessa städer och lika många som vill ha högre anställningsgrad %%

Varför så negativ, här finns det folk som vill utbilda sig till bussförare och tjong så slår man undan fötterna på dem... Givetvis som i alla branscher
så ska man se över möjligheten att få arbeta, men inledningen till detta inlägg handlade ju om att prova något annat utan att ge upp det man
redan har - trevligt med folk som har visioner.  :)
Dock ska man vara medveten om att du får troligen inte en fast tjänst direkt efter att ha klarat "styrlappen" men är du ordentlig, noggrann och visar
framfötterna så har du säkert möjlighet att få köra en hel del.
Troligen hamnar du till att börja med att köra på timmar, så var det i alla fall för mig...
Första året körde jag på timmar för ett bolag och det blev så gott som heltid. Därefter körde jag på en timanställning som i stort blev heltid åt min
nuvarande arbetsgivare i tre år. Nu är jag inne på mitt andra år som fastanställd, så "hundåren" får man oftast stå ut med!

kimpan

Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2013, 01:39:31 AM
Inte heller i Stockholm är det helt enkelt att få heltidsjobb vad det verkar. Med undantag för enstaka depåer kanske.

På Gamla Uppsala Buss i Uppsala är fast anställning på heltid det man erbjuder alla sökande... Timanställning är ett eget val man gör....

r5m

Det har hänt att företagen här har blivit lite sura på bussutbildningen där jag går för att eleverna inte sökt jobb hos dem efter utbildningen haha

Jo

Citat från: TaxiPer skrivet 03 mars 2013, 16:21:09 PM
Varför så negativ, här finns det folk som vill utbilda sig till bussförare och tjong så slår man undan fötterna på dem... Givetvis som i alla branscher
så ska man se över möjligheten att få arbeta, men inledningen till detta inlägg handlade ju om att prova något annat utan att ge upp det man
redan har - trevligt med folk som har visioner.  :)
Dock ska man vara medveten om att du får troligen inte en fast tjänst direkt efter att ha klarat "styrlappen" men är du ordentlig, noggrann och visar
framfötterna så har du säkert möjlighet att få köra en hel del.
Troligen hamnar du till att börja med att köra på timmar, så var det i alla fall för mig...
Första året körde jag på timmar för ett bolag och det blev så gott som heltid. Därefter körde jag på en timanställning som i stort blev heltid åt min
nuvarande arbetsgivare i tre år. Nu är jag inne på mitt andra år som fastanställd, så "hundåren" får man oftast stå ut med!

Samtidigt är det väl bra att någon för en gångs skull är realistisk. Från branschen sida basunerar man ju gärna ut vilken stor förarbrist det är. Jag håller helt med dig att man visst ska prova något nytt om man funderar på det, dock är det ju bra att basera det beslutet på verkliga omständigheter istället för påhittade fantasiförhållanden så slipper man ju besvikelsen när verkligheten inte stämmer överens med kartan. Annars blir det ju lätt som med de utländska bärplockarna som utan pengar att ens kunna åka hem står med skulder i slutet på bärsäsongen  istället för alla årslöner de blivit "lovade".

Ersa

Att bostäder saknas (eller är kraftigt övervärderade) där jobben finns, och att jobb saknas där billiga bostäder finns, är något som dessvärre gäller de flesta arbeten i hela det urbaniserade centralstyrda Sverige; men är något man inte får glömma bort helt när man planerar flytt pga att kunna få tag i arbete.

När jag lämnade norra Sverige för snart tio år sedan tog det nästan ett år efter flytten innan jag fick tag i ett eget förstahandskontrakt för en hyresrätt, och då var det ändå nästan 6 mil utanför Stockholm. Har man noll koll på hur kötiderna och lägenhetspriserna ser ut så kan man lätt bli besviken, som Jo skriver. Hellre då få veta en någorlunda realistisk syn på helheten innan.

moenia

Själv satsar jag ju på att gå Bråvallas yrkesutbildning i höst. Någon som vet hur det står till med Östgötatrafiken?

Lars-Håkan_E

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 23:22:47 PM
Själv satsar jag ju på att gå Bråvallas yrkesutbildning i höst. Någon som vet hur det står till med Östgötatrafiken?

Östgötatrafiken driver ingen trafik utan allt sköts av entreprenörer.

moenia

Jag har ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt. Undrar bara hur det ser ut med jobb i Östergötland.

Lars-Håkan_E

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 23:50:38 PM
Jag har ingen aning om hur det fungerar rent praktiskt. Undrar bara hur det ser ut med jobb i Östergötland.

Jag "gissar" att det ser ut som på i princip alla platser förutom i de tre storstadsområdena, att bussförare inte är något bristyrke och att om man lyckas få jobb en sommar så är det x antal år som timtidare efter det innan man når en "fast" anställning.

Tyvärr har ju inte detta gått upp för t.ex AF utan man beviljar utbildning på utbildning till arbetslöshet eller korta ströjobb.

moenia

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 april 2013, 23:57:55 PM
Jag "gissar" att det ser ut som på i princip alla platser förutom i de tre storstadsområdena, att bussförare inte är något bristyrke och att om man lyckas få jobb en sommar så är det x antal år som timtidare efter det innan man når en "fast" anställning.

Tyvärr har ju inte detta gått upp för t.ex AF utan man beviljar utbildning på utbildning till arbetslöshet eller korta ströjobb.
Okej. Vad menar du med "fast"?

buskörare

Citat från: moenia skrivet 08 april 2013, 00:21:48 AM
Okej. Vad menar du med "fast"?

En tillsvidareanställning brukar man kalla fast anställning.