Bli Bussförare..

Startat av bisquit, 24 februari 2013, 19:08:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Hej alla forumriter.. Sitter och funderar på framtiden. Är lite trötter på att jobba natt och knåda deg.
Har sedan liten varit sugen på bussförar-yrket. Någon som har något bra tips på hur en kan utbilda sig till det, för en rimlig peng. Vid sidan av sitt nuvarande jobb. Samt hur en bäst går till väga.. Har för visso TC (trafikcenter) ett stenkast ifrån lyan.. Men dem är ju inte så billiga om en kör privat. Samt att där går det väl bara med heltids studier. Å jag kan bara halvtid.
8)

Björn Forslund

Beror väl lite på var du bor och vad du tänkt dig.
Köra åt ett mindre privat bolag eller typ SL-trafik?

Christer K

Här finns lite från Keolis, http://keolis.se/wp-content/uploads/2012/09/x2012_Rekryteringsblocket-2.FINAL_.pdf

enda problemet är att måste arbeta åt dem i 6 mån efter man tagit busskort.

I Örebro så är det nog bara Ottosons Trafikskola som har bussutbildning privat, kanske Yrkesakademin.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

bisquit

Självklart att köra på landsbygden. En gång landet alltid landet..
8)
Tänker inte flytta tebax till 08:a land. Trivs bra i gnällbältet. Men kan möjligen tänka mig att flytta, ner till bohuslänska västkusten..

en_dalmas

Nobina akademin finns också, och den är kostnadsfri men du åtar dig att jobba hos dom under en viss period. Står inte mer detaljerat än så.

http://www.nobina.com/Sverige/Jobb/bussforarutbildning_NobinaAkademin/

Citat från: Christer K skrivet 24 februari 2013, 22:49:30 PM
Här finns lite från Keolis, http://keolis.se/wp-content/uploads/2012/09/x2012_Rekryteringsblocket-2.FINAL_.pdf

enda problemet är att måste arbeta åt dem i 6 mån efter man tagit busskort.

I Örebro så är det nog bara Ottosons Trafikskola som har bussutbildning privat, kanske Yrkesakademin.

// Christer K

Windahls som inte är långt ifrån Ottosons finns väl också? Och vad jag minns så har Yrkesakademin det med, har för mig att jag sett en buss som det stått "Yrkesakademin" på

Citat från: bisquit skrivet 25 februari 2013, 11:40:34 AM
Självklart att köra på landsbygden. En gång landet alltid landet..
8)
Tänker inte flytta tebax till 08:a land. Trivs bra i gnällbältet. Men kan möjligen tänka mig att flytta, ner till bohuslänska västkusten..

Landsbygden är populär, iallafall hos oss så får man i början istortsett bara stan.

bisquit

Jupp känner till alla dessa aktörer. Problemet med underbara Keolis och även Nobina. Att dem bara har för 08:a-land. Sen så har ju iofs Josefsson trafikskola oxå utbildng. Men är inte så pepp på att slanta upp 30'k.

buskörare

Citat från: bisquit skrivet 25 februari 2013, 12:04:15 PM
Jupp känner till alla dessa aktörer. Problemet med underbara Keolis och även Nobina. Att dem bara har för 08:a-land. Sen så har ju iofs Josefsson trafikskola oxå utbildng. Men är inte så pepp på att slanta upp 30'k.

Med tanke på vad det innebär att lära sig köra stort fordon inkl yrkeskompetensen så får du nog göra det ändå.

Björn Ax

Citat från: bisquit skrivet 25 februari 2013, 12:04:15 PM
Jupp känner till alla dessa aktörer. Problemet med underbara Keolis och även Nobina. Att dem bara har för 08:a-land. Sen så har ju iofs Josefsson trafikskola oxå utbildng. Men är inte så pepp på att slanta upp 30'k.

Brukar bara vara dom större bolagen som har råd att betala för någon annans busskort. Så om du inte vill köra för dom så blir det nog att betala själv. Jag tog mitt via AMS men vet inte om dom har sådant längre.

Jo

Citat från: Björn Ax skrivet 25 februari 2013, 14:01:09 PM
Brukar bara vara dom större bolagen som har råd att betala för någon annans busskort. Så om du inte vill köra för dom så blir det nog att betala själv. Jag tog mitt via AMS men vet inte om dom har sådant längre.

Det har väl egentligen mer haft med att göra huruvida man kan få tag i lämpliga förare på anställningsorten än vilket bolag det är. Är det på så många fler ställen än Stockholm där arbetsgivaren kontinuerligt utbildar nya förare?

lil-sis


Camilla

Även jag funderar på att ta busskort efter nån gång i höst för jag vill börja köra buss på Värmdö så tack för infon.
PS busskortet är inte aktuellt att ta förens på hösten för jag ska föda ett barn om en månad

Ronald M. Jannesson

Förvånad över att det överhuvudtaget finns någon som vill ge sig in i denna bransch med allt man hör runtomkring. Alltså jag älskar att köra buss, men resten...nuförtiden ska jag då tillägga! :-X

Björn Ax

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 27 februari 2013, 16:30:50 PM
Förvånad över att det överhuvudtaget finns någon som vill ge sig in i denna bransch med allt man hör runtomkring. Alltså jag älskar att köra buss, men resten...nuförtiden ska jag då tillägga! :-X

Det är ju inte dåligt överallt. Finns många företag som värdesätter sina anställda även inom bussbranschen.
Bara för att ett företag fått massor av kritik nu under en period så är det ju ändå värt att ta ett D-kort.

1896

Man kanske behöver ta sig en funderare på kostnaden för att utbilda sig till yrkesförare, om det nu kommer att bli den brist på yrkesförare som det talas om. Är det brist eller kommer det att bli med alla pensionsavgångar ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 27 februari 2013, 21:34:16 PM
Man kanske behöver ta sig en funderare på kostnaden för att utbilda sig till yrkesförare, om det nu kommer att bli den brist på yrkesförare som det talas om. Är det brist eller kommer det att bli med alla pensionsavgångar ?

Brist? Idag finns det ett stort överskott på förare och man utbildar i stort sett till arbetslöshet och/eller timanställning undantaget Sthlm, Gbg, Malmö och någon till.

Det finns hur många sökande som helst till varje plats när vi kommer utanför dessa städer och lika många som vill ha högre anställningsgrad %%