Bussar Keolis Hisingen

Startat av Svemicke, 24 februari 2013, 04:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Citat från: Johan B skrivet 25 februari 2013, 20:33:59 PM
Om jag nu inte glömt något så blir depåerna och operatörerna fr o m i sommar Göteborgs stadstrafik (lägger därför in även Mölndal och Partille då de tekniskt sett hör till stadstrafiken) enl. följande.

Angered - Keolis
Frihamnen - Veolia
Grimbo - Keolis
Kruthusgatan - GS
Kville - Keolis
Majorna - Veolia
Mölndal - Keolis
Partille - Keolis
Torslanda - Nobina

Som skrivet i andra trådar skall alla Keolis för Hisingsavtalet stå på Grimbo, däremot skall Veolia stå kvar med de bussar man har idag på Kville även efter juni.

Citat från: Erling.L skrivet 26 februari 2013, 06:13:43 AM
så vitt jag vet DÖR garaget kville då det inom en hyfsat snar framtid skall rivas, typ 2015 vill jag minnas det är sagt.

Vad gäller Kville har GS kvar kontrakt kvar till 2015 (som man inte kommer ur). Vad som händer därefter är ytterst osäkert, det enda man kan säga är att på sikt komme Kville att "dö", precis som alla andra bussdepåer i Göteborg med undantag för Angeredsdepån som är stadsplanerad som bussdepå. Frihamnen, Majorna, Kruthusgatan och Terminal G (där bl.a. Sandarna Transporter och Nettbuss står) är alla planerade för annat och kommer att försvinna som depåer (troligen) mellan 2015 och 2018. Det kommer med andra ord att bli en riktig kris för alla bolag inom kort var man skall ställa alla bussar. Politikerna vill ha busstrafik, men bussarna skall tydligen inte kunna ställas upp någonstans???!!!

Ted Selander

I detta avseende har faktiskt SL i Stockholms län fattat galoppen, nämligen att säkra infrastrukturen även för busstrafik. Snart dags för Västtrafik att fortsätta tänka åt samma håll.

Svemicke

Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2013, 22:50:57 PM
I detta avseende har faktiskt SL i Stockholms län fattat galoppen, nämligen att säkra infrastrukturen även för busstrafik. Snart dags för Västtrafik att fortsätta tänka åt samma håll.

Utveckla gärna. Min uppfattning om Stockholm är att man åker matarbuss till tunnelbanan och sedan tunnelbana dit man ska.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 21:01:26 PM
Som skrivet i andra trådar skall alla Keolis för Hisingsavtalet stå på Grimbo, däremot skall Veolia stå kvar med de bussar man har idag på Kville även efter juni.

Då blir det mycket tomyta. Veolia gör ju bara anspråk på platserna längst ut mot vägen.

Citat från: Gunnar skrivet 28 februari 2013, 21:01:26 PM
Vad gäller Kville har GS kvar kontrakt kvar till 2015 (som man inte kommer ur). Vad som händer därefter är ytterst osäkert, det enda man kan säga är att på sikt komme Kville att "dö", precis som alla andra bussdepåer i Göteborg med undantag för Angeredsdepån som är stadsplanerad som bussdepå. Frihamnen, Majorna, Kruthusgatan och Terminal G (där bl.a. Sandarna Transporter och Nettbuss står) är alla planerade för annat och kommer att försvinna som depåer (troligen) mellan 2015 och 2018. Det kommer med andra ord att bli en riktig kris för alla bolag inom kort var man skall ställa alla bussar. Politikerna vill ha busstrafik, men bussarna skall tydligen inte kunna ställas upp någonstans???!!!

I Malmö fick ju Veolia maka på sig. Frågan är dock om inte kommunen bör åläggas ansvar för att hitta nya uppställningsplatser om bussdepåerna ska bort.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ted Selander

Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2013, 22:57:32 PM
Utveckla gärna. Min uppfattning om Stockholm är att man åker matarbuss till tunnelbanan och sedan tunnelbana dit man ska.
Jag uppfattade att ämnet var garage- och verkstadsytor, och att det, åtminstone i storstäder, bör vara både strategiskt och lönsamt att ha dessa i samhällelig ägo. En huvudman behöver ju inte äga mark, man kan ju hyra långsiktigt, vilket rimligen är förmånligare än när en entreprenör ska finansiera motsvarande inom en avtalsperiod.

Svemicke

Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2013, 23:54:01 PM
Jag uppfattade att ämnet var garage- och verkstadsytor, och att det, åtminstone i storstäder, bör vara både strategiskt och lönsamt att ha dessa i samhällelig ägo. En huvudman behöver ju inte äga mark, man kan ju hyra långsiktigt, vilket rimligen är förmånligare än när en entreprenör ska finansiera motsvarande inom en avtalsperiod.

Ja, det vore ju bästa lösningen. Dessutom blir det ingen "vi och dem"-känsla heller. Se på Helsingborg. Där samsas ju alla bolagen ute i Väla.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Lövdahl

Precis som bussdepån i Kristianstad
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Micke T

Jag hade hoppats på "expressbussar" till Gul Express och att nuvarande nya och relativt nya stadsbussar gick till den nya trafiken. När Gul presenterades i april förra året skrev Västtrafik att "linjen kommer att ha nya expressbussar blandat med några äldre bussar av typ stadsbuss. Men efterhand kommer dessa att bytas ut". Så blev det inte, endast stadsbuss sedan start och fortsättningsvis? Någon som vet mer?

danneh

Västtrafik sa att även att Rosa till en början skulle gå med stadsbussar, vilket efterhand skulle bytas mot expressbussar. Men så verkar inte läget vara, Rosa verkar gå kvar med Solaris tills avtalets slut, eller tills någon större utökning görs, och nya bussar behövs.

Bussfanatikern

När GS 280-293 och 297-299 blir arbetslösa i Juni så borde Veolia kunna hyra eller köpa ett antal av dessa för att på så sätt ersätta Solarisarna på Rosa Express.

danneh


Johan B

Och varför skulle de göra det? De bussarna har ju samma komfortnivå som Solarisarna. Därmed inte sagt att det inte är fina bussar.

Bussfanatikern

#57
Visserligen har dessa också dåliga säten men dom är ändå bekvämare än Solarisarnas och man kan ju faktiskt byta till landortssäten med bälte. Dock så skulle väl det bli alldeles för dyrt för Veolia att kosta på eftersom dom annars säkert hade gjort det på dom 10 tidigare GS-bussar man redan har. Volvo B12 BLE går dock fortfarande mycket bättre än Solaris Urbino 15 LE CNG.

danneh

Håller med föregående, även fast de bussarna inte alls är i samma nivå som expressbussarna på Rosa så är ju det betydligt bättre än de Solarisarna man har nu, Veolias Solaris är förmodligen det värsta (komfortmässigt) som rullat i den här staden.
Dessutom när problemen med Solaris va som störst, då de stod mer i depån än de va i trafik, så köpte man fler. Då hade även chaufförer klagat på förarmiljön i Solaris.
Sen kan man säga vad man vill om Veolia, men förmodligen enda operatör jag sett som skruvar igen nödutgångar (ja, man skruvade igen nödutgångarna i taket)

Johan B

Citat från: danneh skrivet 08 mars 2013, 13:52:47 PM
Håller med föregående, även fast de bussarna inte alls är i samma nivå som expressbussarna på Rosa så är ju det betydligt bättre än de Solarisarna man har nu, Veolias Solaris är förmodligen det värsta (komfortmässigt) som rullat i den här staden.
Dessutom när problemen med Solaris va som störst, då de stod mer i depån än de va i trafik, så köpte man fler. Då hade även chaufförer klagat på förarmiljön i Solaris.
Sen kan man säga vad man vill om Veolia, men förmodligen enda operatör jag sett som skruvar igen nödutgångar (ja, man skruvade igen nödutgångarna i taket)

Det fanns faktiskt bussar med värre komfort i Göteborg förr och det var de MAN-bussarna med sidmonterad bakmotor som GS köpte med plastsäten. Dock var de ju bara en eller två till antalet. Gångmässigt är nämnda 8500 överlägsen Solaris men jag tycker man sitter lika illa i båda. Stolarna kommer från samma tillverkare men utförandet skiljer något. Förarna hade nog blivit glada över fler Volvo däremot.