Bussar Keolis Hisingen

Startat av Svemicke, 24 februari 2013, 04:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knallhatt

Citat från: danneh skrivet 26 februari 2013, 22:22:49 PM
Någon som vet var det blir för busstyper på linje 25 och 52?

MAN ledbuss gas. Alla stombussar (18, 19, 25 mfl) kommer att köras med MAN ledbuss gas.
Det är därför problem att sätta några bussar på linje 25 från Mölndal, det finns ingen gas där.

danneh

Men räcker de 59 ledbussar för alla fyra stomlinjerna?

Bussfanatikern

Citat från: Erling.L skrivet 24 februari 2013, 20:27:08 PM
De enda bussarna som blir kvar är 300,800 serierna då dessa e köpta för det kontraktet GS har kvar kanske nån till ifall Västtrafik beställer mer insats trafik till hösten.
Jag läste i Metro för ett tag sen att det skulle levereras tre nya hybridbussar för linje 60 till sommaren.

Ronald M. Jannesson

Ja, nu har ju inte linje 60 med hisingsavtalet att göra men... visst det ska bli eltankningsstationer vid denna linjes ändhållplatser så att bussarna (de här 3) ska kunna köras på el "hela vägen" är det tänkt. Hur det nu ska fungera får väl någon annan mer insatt svara på?

Ronald M. Jannesson

För övrigt så var det nägon förfrågan om linje 59 (Nils Ericsonterminalen-Partille- Kåhög-Jonsered) för ett tag sen. Denna linje har, vad jag tror, nog hamnat lite utanför SAMTLIGA avtal. Från början var den en del av linje 21 i det gamla avtalet. Linje 21 gick då dagtid hela vägen Hornkamsgatan - Centralstationen - Partille - Kåhög - Jonsered. Kvällstid gick 59:an från Centralen till Jonsered. Sedan delades 21/59 och samtidigt började 59:an köra via Gullbergsvass/Marieholm. Gul Express har ju numera kommit tillbaka på sträckan Hornkamsgatan - Jonsered, 21:an har nedlagts och 59:an körs av GS fram till juni sen kommer den förmodligen att bakas in i Partilleavtalet d.v.s. Keolis tar över även denna linje. Men den kan ju hamna hos nägon underentreprenör eller fortlöpande hos GS för några ändringar linjemässigt på 59:an är inte annonserade. ???

Ted Selander

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 27 februari 2013, 15:35:16 PM
För övrigt så var det nägon förfrågan om linje 59 (Nils Ericsonterminalen-Partille- Kåhög-Jonsered) för ett tag sen. Denna linje har, vad jag tror, nog hamnat lite utanför SAMTLIGA avtal. Från början var den en del av linje 21 i det gamla avtalet. Linje 21 gick då dagtid hela vägen Hornkamsgatan - Centralstationen - Partille - Kåhög - Jonsered. Kvällstid gick 59:an från Centralen till Jonsered. Sedan delades 21/59 och samtidigt började 59:an köra via Gullbergsvass/Marieholm. Gul Express har ju numera kommit tillbaka på sträckan Hornkamsgatan - Jonsered, 21:an har nedlagts och 59:an körs av GS fram till juni sen kommer den förmodligen att bakas in i Partilleavtalet d.v.s. Keolis tar över även denna linje. Men den kan ju hamna hos nägon underentreprenör eller fortlöpande hos GS för några ändringar linjemässigt på 59:an är inte annonserade. ???

Den i sommar avtalslösa linje 59 har tilldelats avtal Partille, numreras om till 519, och kommer att köras av Keolis Partille.

Kronobergarn





Då går tvåsiffriga linjen 59 i graven... och vi välkomnar linje 519.

Då är det enbart Keolis som trafikera Partille C  :)

Ronald M. Jannesson

Så blir det då ja, Keolis får ju nästan monopol i Göteborg med omnejd då förutom i väster...

Ronald M. Jannesson


Ted Selander

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 27 februari 2013, 16:36:50 PM
Återigen då MAN led/gas.
Snarare blir det "Partillestandard", Volvo boggi/RME. Fler boggibussar i 57-serien planeras flytta från Eriksberg (i Stockholms län).

Bussmicke

Citat från: Ted S skrivet 27 februari 2013, 16:41:36 PM
Snarare blir det "Partillestandard", Volvo boggi/RME. Fler boggibussar i 57-serien planeras flytta från Eriksberg (i Stockholms län).

Yesssss partyyyy.... :)
Heja Keolis
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronald M. Jannesson

Ja, nu var det ju inte busstypen på 519 jag svarade på, men det framgick tyvärr inte, utan en tidigare förfrågan på bussar i Hisingsavtalet. På 519 förstod jag att bussparken ska följa Partilleavtalet, men tack ändå för svar!

M


Bussmicke

Citat från: M skrivet 27 februari 2013, 21:14:56 PM
Och varför det?

Har sina rötter i gamla SL Buss...  :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Erling.L skrivet 26 februari 2013, 06:13:43 AM
så vitt jag vet DÖR garaget kville då det inom en hyfsat snar framtid skall rivas, typ 2015 vill jag minnas det är sagt.

Det gäller väl även för Frihamnen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -