Bussar Keolis Hisingen

Startat av Svemicke, 24 februari 2013, 04:42:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Vet man än vad det blir för bussar på nya trafikavtalet för Hisingen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Kronobergarn

CitatMAN blir den stora leverantören av Keolis nya bussar som ska rulla på Hisingen.

Keolis har av MAN köpt 59 ledbussar samt 27 boggibussar. Dessa bussar kommer att drivas med gas. Men även Volvo kommer leverera bussar till trafikstarten 2013. Dessa blir 29 stycken hybridbussar som drivs med el och RME (rapsolja)

Erling.L

bara hoppas man får ombyggda versionen av Hybriderna så man slipper problemet med att Webaston tyker som attan på RME GS bussar byggs ju om just nu o får en extra tank till Webaston för riktig diesel.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Med den mängden ledbussar blir det nog boggi även på många stombussar.. Västtrafik har ju totalt övergett allt vad stombuss var.

Ted Selander

Citat från: danneh skrivet 24 februari 2013, 13:24:34 PM
Med den mängden ledbussar blir det nog boggi även på många stombussar.. Västtrafik har ju totalt övergett allt vad stombuss var.
Alla bussarna blir i vanlig lack, det ger större flexibilitet. Har stombusslacken utgått helt?

Ronald M. Jannesson

Ja, som jag tidigare sagt är "Stombussutförandet" övergett. Alla bussar ska numera vara blå.

Bussmicke

Tar man inte över några bussar från GS?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronald M. Jannesson

Säkert, en del av GS bussar är ju bara 5-6 år gamla. Resursslöseri annars vill jag hävda.

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 24 februari 2013, 19:03:29 PM
Tar man inte över några bussar från GS?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nej, det är inte planerat.

Calle

Citat från: Ted S skrivet 24 februari 2013, 19:25:18 PM
Nej, det är inte planerat.

Stämmer, Keolis kommer inte att ta över några av GS bussar. De bussar som GS har idag, bl.a. MAN i 500/600-serien och Volvo 8700 i 600-serien kommer att försvinna helt.

danneh

Jo, lacken är en del man har övergett, men man verkar även ha övergett att ha ledbuss på stomlinjerna?
Är någon av de bussarna som Keolis köpt för Svart eller köper Leija egna?

Erling.L

De enda bussarna som blir kvar är 300,800 serierna då dessa e köpta för det kontraktet GS har kvar kanske nån till ifall Västtrafik beställer mer insats trafik till hösten.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Svemicke

Tack för svar! Keolis måste gilla att prova olika busstyper. Scanioa i Mölndal, Volvo i Partille, Solaris i Angered och nu MAN på Hisingen.

Att Stombusslacken utgått är synd. Den är mycket snyggare än den trista blå. Bara Veolia kvar då med Stombusslack sedan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ted Selander

Citat från: danneh skrivet 24 februari 2013, 19:38:04 PM
---
Är någon av de bussarna som Keolis köpt för Svart eller köper Leija egna?
De köper egna.

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 24 februari 2013, 22:33:17 PM
Tack för svar! Keolis måste gilla att prova olika busstyper. Scanioa i Mölndal, Volvo i Partille, Solaris i Angered och nu MAN på Hisingen.

Att Stombusslacken utgått är synd. Den är mycket snyggare än den trista blå. Bara Veolia kvar då med Stombusslack sedan.

Antar att det är den tillverkaren som har det bästa erbjudandet som får leverera bussarna. När de är såpass stora volymer och dessutom olika garage så gör det ju inget att man blandar olika märken. Annars är ju enhetlighet fördelaktigt ur ekonomisk synvinkel, dock väldigt tråkigt.