Författare Ämne: Nye europaveger i Norden.  (läst 3165 gånger)

Utloggad gunn-mas

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 64
Nye europaveger i Norden.
« skrivet: 10 februari 2013, 22:47:28 PM »


Jeg har 4 veger som burde ha internasjonalt nummer (E-nummer). Har forsøkt å tegne det inn på kartet med grønn linje. Det gjelder forlenging av E45 samt 3 nye med 3-sifret E-nummer. Dette er internasjonale veger som burde ha samme nummer uansett hvilket land man befinner seg i. De nåværende E-veger går stort sett i et rutemønster, og her kan vi få 2 viktige tverrforbindelser.

E45 burde forlenges Karesuando-Muonio-Kautokeino-Alta-Olderfjord-Nordkapp.

E141 (eks.) kan gå Stockholm-Enkøping-Mora-Røros-Trondheim. Dette er en eldgammel ferdselsåre (Kopparleden).

E143 (eks.) kan gå Fagernes-Gjøvik-Hamar-Fulunäs-Särna-Sveg-Ånge-Sundsvall. Dette er en mye brukt rute for langtransporten fra Norges innland til Nord-Sverige, Nord-Finland og Nord-Norge.

E145 (eks.) kan gå Bodø-Fauske-Arjeplog- Arvidsjaur-Skellefteå (evnt. til Luleå)

Hva synes folket om dette? Er det realistisk? Er klar over at standarden ikke er like god på alle vegene, men det skaper iallfall ensartet nummerering på hver side av grensa.
Bent Gunnar Mastad

Utloggad Fredrik W

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 180
SV: Nye europaveger i Norden.
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2013, 19:46:23 PM »
Jag tycker det räcker med de europavägar vi har (i Sverige). En europaväg ska ju vara en prioriterad väg där man kan förvänta sig en viss (högre) standard.
I Sverige klarar Trafikverket knappt av att prioritera de europavägar som redan finns. Se t ex på E45.

Utloggad BMJ

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 277
SV: Nye europaveger i Norden.
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2013, 10:38:35 AM »
Om man ska utvidga nätet av E-vägar i norden borde rv40 vara den första väg som konverteras. Ska man konvertera en väg till europaväg är det en lång process som måste tröskas igenom många instanser vad jag har förstått. Med detta i åtanke borde det vara lättare att lobba för att de vägsträckor du markerat i norr ges ett unikt nummer inom respektive lands gräns, så att man kan följa väg med samma nummer från riksgränsen till slutmålet.
Vidare kan man fundera på hur mycket resurser man ska lägga på omnumrering av vägar nu när fler och fler kör efter GPS när man färdas i mer eller mindre okända trakter.

Fö ser jag att du missat förlängningen av E16 från Oslo till Gävle i din bild.

Utloggad Freke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 153
SV: Nye europaveger i Norden.
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2013, 01:38:47 AM »
Måste tillstå att jag är lite allergisk mot tresiffriga europavägar, de förlorar status om det blir för många vägar och siffror. Däremot är jag helt klart för långa skyltningar. Din väg E143 är som du skriver en tradarrutt - man skulle t.ex. kunna återvinna rv80 skyltarna på svenska sidan, och sedan borde några norska oljemiljoner få rusta upp vissa bitar.

Jag skulle vilja se lite längre och omskyltade tvåsiffriga europavägar i Norden:
E06: Tromsö - Murmansk
E10: Narvik - Torneå - Kandalaks http://goo.gl/maps/fI8mj
E12: Mo i Rana - Umeå - Vasa - Petrozavodsk http://goo.gl/maps/579Bb
E14: Trondheim - Sundsvall - Vasa - Helsingfors
E16: Bergen - Oslo - Gävle - Björneborg - Tammerfors
E18: ok
E20: (England) - Göteborg - Örebro - Stockholm - Talinn - St Peterburg - Moskva
E22: Esbjerg - Köpenhamn - Karlskrona - (Lettland)
E33: omskyltad E39
E35: (Hamburg) - Fredrikshamn - Göteborg - Oslo - Trondheim - Tromsö http://goo.gl/maps/9ZNnt
E45: (Hamburg) - Helsingör - Helsingborg - Göteborg - Nordkapp http://goo.gl/maps/UrXM7
E55: (Berlin) - Gedser - Malmö - Jönköping - Stockholm - Torneå
E63: Göteborg - Jönköping - Stockholm - Åbo - Koupio http://goo.gl/maps/jWd3g
E65: Karlskrona - Norrköping
E69: Åbo - Tromsö http://goo.gl/maps/u7H4O
E75: ok
E77: Helsingfors - Koupio - Sodankylä http://goo.gl/maps/wVfYt

Utloggad at1981

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1308
SV: Nye europaveger i Norden.
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2013, 12:36:33 PM »
Hejsan!


E2: Vardö - (Ersätta E75) - Helsinki - Tallinn - (Ersätta E263) - korsning till E77.
E3 eller E60: Trondheim - (Ersätta del av E39) - Kristiansand - (Ersätta 18) - S:t Petersburg - (Ersätta E95) - Odesa (Ukraina) .
E4: Paris (ersätta E19) - Amsterdam (ersätta E22) - Lübeck - (ersätta E47) - Helsingör - Helsingborg - Haparanda - (Erästta del av E8) - Turku.
E5: Trapani (Ersätta E931) - Gela - (Ersätta E45) - Karesuando - Palojoensuu - Alta - Olderfjord - (Ersätta E69).
E6: Trelleborg - Kirkenes - (ersätta E105) - Moskva.
E16 borde döpas om till E40 då den utgår från E4.


Minimikrav för Europaväg borde vara att den skall passera minst en riksgräns.

Utveckal 9 stom, E-vägar.

Avstickare med utgångspunkt från en Stom, E-väg skall få E10, E11 o.s.v. om de har sin startpunkt från väg E1. E101 hart i sin tur sin startpunkt från E10.

Sedan skall samtliga länder i Europa lyfta fram Europavägarnas betydelse och inte va så själviska och försöka ignorera dem genom t.ex. urusel utskyltning av dem
för då tappar Europavägarna sin betydelse.

T.ex. så kan E1 - E9 ha en nordsydlig bas med avstickare i öst-västlig riktning och om vägarna inte räcker till får vissa ha öst-västlig riktning som bas också med avstickare i nord-sydlig riktning.

(Mina exempel ovan stämmer inte helt överens med mina teorier, jag vet. Hade inte så mycket tid att fundera ut allt till punkt och pricka)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.