Huvudmeny

Enskild väg

Startat av gunn-mas, 07 februari 2013, 15:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gunn-mas

Undrer litt hva de gule vegvisningsskiltene som heter "Enskild väg". Hva betyr det? Kommunal veg eller privat veg?

Olof Lagerkvist

Citat från: gunn-mas skrivet 07 februari 2013, 15:54:28 PM
Undrer litt hva de gule vegvisningsskiltene som heter "Enskild väg". Hva betyr det? Kommunal veg eller privat veg?

Enskild väg betyder att det är någon annan än staten, genom Trafikverket, som ansvarar för vägen. Ordet "enskild" betyder egentligen "privat" och i de allra flesta fall är vägar som skyltas på det här sättet privatägda, t ex samfällighetsföreningar eller andra typer av vägföreningar. Men det kan också vara företag av olika slag. I några fall används också den gula skylten för enskild väg för vägar som förvaltas av kommuner, men jag har en känsla av att det inte riktigt är meningen att det ska skyltas så, utan mer att det blivit så på grund av olika misstag.

För enskilda vägar gäller att vägen är öppen för allmän trafik om inte ett vägmärke anger något annat. Vägarna är alltid öppna för gång- och cykeltrafikanter, oavsett vägmärken, undantaget om det finns kommunala bestämmelser som säger något annat.

Trafik och förvaltning av de enskilda vägarna lyder under samma lagstiftning som de statliga, dvs väglagen och trafikförordningen gäller, men däremot gäller inte Trafikverkets egna förvaltningsregler. Det innebär t ex att förvaltare av enskilda vägar egentligen inte har några skyldigheter att skylta t ex järnvägsövergångar eller liknande. Därför ska man alltid räkna med att all form av varningsskyltning för olika saker helt kan saknas när man kör på enskilda vägar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

gunn-mas

Takk Olof. Tenker spesielt på vegen fra Skillingmark til riksgrensa mot Setskog. Den er iallfall kommunal veg på norsk side. Den har gult skilt med rød kant ved Skillingmark.

Anders Noren

Tilläggas bör att många enskilda vägar ändå finansieras delvis av kommunen och staten, genom riktade bidrag. Tanken är väl att små, lågtrafikerade vägar på landsbygden ska förvaltas av de som är närmast berörda. Bergs kommun har till exempel inga kommunala vägar över huvud taget (men är givetvis som fastighetsägare medlem i ett stort antal vägföreningar).

Olof Lagerkvist

Citat från: Anders Noren skrivet 07 februari 2013, 21:55:53 PM
Tilläggas bör att många enskilda vägar ändå finansieras delvis av kommunen och staten, genom riktade bidrag. Tanken är väl att små, lågtrafikerade vägar på landsbygden ska förvaltas av de som är närmast berörda.

Jo så är det ju. Villkoren för bidragen brukar egentligen bara vara att vägen ska hållas öppen för allmän trafik och ha uppfylla vissa grundläggande krav på standard. I övrigt baseras bidragen på uppmätt eller prognostiserad trafikmängd och kan justeras lite beroende på om vägsträckningen är exceptionellt dyr i drift beroende på naturliga förutsättningar, så att säga.

Citat från: Anders Noren skrivet 07 februari 2013, 21:55:53 PM
Bergs kommun har till exempel inga kommunala vägar över huvud taget (men är givetvis som fastighetsägare medlem i ett stort antal vägföreningar).

Bergs kommun är alltid lite svår att använda som exempel på företeelser eftersom den är lite unik. Den är väl den enda i Sverige som helt saknar kommunal gatuförvaltning? Den är förutom detta känd som den med störst andel landsbygdsboende. Endast 30% av invånarna bor i tätorter och det är dessutom inte precis några särskilt stora tätorter. På det hela taget är hela den kommunala förvaltningen där väldigt "landsbygdsorienterad" och starkt präglad av lokala föreningar som sköter mycket själva.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 februari 2013, 22:19:51 PM
Bergs kommun är alltid lite svår att använda som exempel på företeelser eftersom den är lite unik. Den är väl den enda i Sverige som helt saknar kommunal gatuförvaltning? Den är förutom detta känd som den med störst andel landsbygdsboende. Endast 30% av invånarna bor i tätorter och det är dessutom inte precis några särskilt stora tätorter. På det hela taget är hela den kommunala förvaltningen där väldigt "landsbygdsorienterad" och starkt präglad av lokala föreningar som sköter mycket själva.

Visst är Bergs kommun, från vilken jag för övrigt härstammar, unik på de sätten. Men även i större städer (t.ex. Örebro kommun) är det vanligt att samtliga vägar utanför centralorten är enskilda eller statliga. Jag ville bara förtydliga för läsare av tråden att enskilda vägar oftast bara är privatfinansierade (genom medlemsavgifter till vägföreningen) till viss del och att kommunen som fastighetsägare längs vägen måste vara medlem på samma villkor som alla andra. Enskilda vägar handlar alltså inte om att kommunen ska spara pengar genom att vältra över kostnaden på vägföreningen, för i slutändan betalar kommunen rätt mycket ändå i form av medlemsavgifter och driftsbidrag.

gunn-mas

Legger til at vegen i Skillingmark over til Norge er grusveg på begge sider, men det var ingen betaling (bom).

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 08 februari 2013, 10:44:35 AM
... Men även i större städer (t.ex. Örebro kommun) är det vanligt att samtliga vägar utanför centralorten är enskilda eller statliga...
Jag anser att det är mycket olyckligt att det ser ut så här i många kommuner. Åtminstone tätorterna borde ha detaljplaner med kommunalt huvudmannaskap.
Det blir problematiskt när nya detaljplaner ska genomföras eftersom kommunen inte kan säkerställa att de allmänna platserna byggs ut som det var tänkt. Man lägger över administrationen på samfällighetsföreningar med mer eller mindre ambitiösa styrelser. Detta är frågor som jag kommer i kontakt med i stort sett dagligen då jag arbetar som förrättningslantmätare.

Fredrik W

Citat från: gunn-mas skrivet 08 februari 2013, 12:48:14 PM
Legger til at vegen i Skillingmark over til Norge er grusveg på begge sider, men det var ingen betaling (bom).
Jag har aldrig sett en enskild betalväg i Sverige, är det någon annan som har exempel?

David M

Fram till för ett par år sedan tog man ut en avgift för att köra på Italienska vägen från Mölle upp till Kullens fyr men jag vet ej hur ägarskapet såg ut där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: David M skrivet 09 februari 2013, 14:24:56 PM
Fram till för ett par år sedan tog man ut en avgift för att köra på Italienska vägen från Mölle upp till Kullens fyr men jag vet ej hur ägarskapet såg ut där.

Fast det var väl en kombinerad avgift för entré till området och inkluderade också parkeringsavgiften. Lite jämförbart med att det kostar pengar att köra i Safariparken i Kolmårdens djurpark.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Citat från: Fredrik W skrivet 09 februari 2013, 07:42:28 AMJag anser att det är mycket olyckligt att det ser ut så här i många kommuner. Åtminstone tätorterna borde ha detaljplaner med kommunalt huvudmannaskap.

Det blir problematiskt när nya detaljplaner ska genomföras eftersom kommunen inte kan säkerställa att de allmänna platserna byggs ut som det var tänkt. Man lägger över administrationen på samfällighetsföreningar med mer eller mindre ambitiösa styrelser. Detta är frågor som jag kommer i kontakt med i stort sett dagligen då jag arbetar som förrättningslantmätare.

Instämmer i det som sägs ovan. Ett annat problem ur [kollektiv]trafikhänseende är att det ibland blir svårt att få vissa åtgärder till stånd om ansvaret är oklart. T.ex. då vid sådant som halkbekämpning, snöröjning, fixning av asfaltsskador osv. så är det nödvändigt att veta vems ansvaret är för att säkerställa trafikens framkomlighet.

Vet man klart och tydligt vilken instans som är direkt ansvarig så har man lättare att få sådant ordnat. Kommuner och TrV är då en betydligt enklare och mer samarbetsvillig motpart (har säkerligen till viss del även med ekonomi att göra) än samfällighetsföreningar och motsvarande. De senare får man ibland nästan jaga för åtgärd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman