"Långa pass för busschaufförer"

Startat av Peter Rost, 05 februari 2013, 09:10:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

I trygghetslandet Sverige är det faktiskt rätt märkligt att bussförare får jobba mer än 13 timmar om dagen, i många fall i hela (ej delade) pass, utan annan vila än vanliga entimmesraster här och där. Ibland på bortaort utan vilolokaler.
Kombinera det med enformig långtråkig körning gärna på motorväg, så är nog eventuella korta mobiltelefonsamtal en ytterst liten säkerhetsrisk jämfört med tröttheten.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2013, 09:43:59 AM
I trygghetslandet Sverige är det faktiskt rätt märkligt att bussförare får jobba mer än 13 timmar om dagen, i många fall i hela (ej delade) pass, utan annan vila än vanliga entimmesraster här och där. Ibland på bortaort utan vilolokaler.
Kombinera det med enformig långtråkig körning gärna på motorväg, så är nog eventuella korta mobiltelefonsamtal en ytterst liten säkerhetsrisk jämfört med tröttheten.

Det lär vara ett ytterst fåtal förare i Övre norrland som kan ha arbetsdagar med 13 betalda arbetstimmar kontinuerligt.
Som vanligt så blandas det ihop arbetstid och ramtid i denna bransch och har man så många betalda timmar så jobbar man å andra sidan bara tre dagar i veckan

13 timmars ramtid är normalt för en chaufför som kör en tur på morgonen och sedan skolturer, har uppehåll för att sedan köra hem skolbarnen och därefter "arbetarna"  0500-1800.

Alternativet på de flesta håll är två deltider och den frågan har vi debatterat 100 tals gånger, så länge det inte finns trafik att köra mitt på dagen vad gäller skol o linjetrafik uppkommer detta, dem som är hårdast drabbade är skolbussförarna som inte har uppräkning av den delade rasten.

MrH

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 11:32:32 AM
Det lär vara ett ytterst fåtal förare i Övre norrland som kan ha arbetsdagar med 13 betalda arbetstimmar kontinuerligt.
Som vanligt så blandas det ihop arbetstid och ramtid i denna bransch och har man så många betalda timmar så jobbar man å andra sidan bara tre dagar i veckan

13 timmars ramtid är normalt för en chaufför som kör en tur på morgonen och sedan skolturer, har uppehåll för att sedan köra hem skolbarnen och därefter "arbetarna"  0500-1800.

Alternativet på de flesta håll är två deltider och den frågan har vi debatterat 100 tals gånger, så länge det inte finns trafik att köra mitt på dagen vad gäller skol o linjetrafik uppkommer detta, dem som är hårdast drabbade är skolbussförarna som inte har uppräkning av den delade rasten.

Det är inte bara "klassiskt delade pass", typ med en lååång rast på mitten, som förekommer nuförtiden. Jag vet exempel på 12-13-timmarspass där man har en 1-2 timmars rast på förmiddagen, sedan iväg igen för en körning, ytterligare en snuttig rast innan eftermiddagsblocket tar vid. Inte sällan med avlösningar och förflyttningar, allting sammantaget gör att det blir en lång dag utan tillräcklig återhämtning. Det komiska är att när det gamla bussavtalet gällde så var det "helt omöjligt" att få bort delade pass. Men så fort Bussbranschavtalet kom (när det blev dyrare med uppehåll) så minskade helt plötsligt de klassiskt delade passen i antal och ersattes av en massa körningar med konstiga raster och uppehåll här och där, helt lagliga sådana men dock.

Och vad gäller att delade pass diskuterats 100-tals gånger, visst det stämmer och det går inte att få bort dem i nuläget. Vissa gillar dem också, ska inte glömmas bort. Jag kan själv tycka de är helt okej förutsatt att det då är en ordentlig rast på mitten och på hemmaplan så man kan vila eller uträtta något. Antingen delat ELLER sammanhängande börja tidigt/sluta tidigt alt. börja sent/sluta sent, inte en blandning av allt samtidigt.

På sikt tror jag dock att det blir svårt att locka folk till yrket med dagens arbetspass. De som idag växer upp kommer inte acceptera dessa arbetstider. Och i samband med fördubblingsmålen och allt prat om att folk ska ställa bilen och åka kollektivt, så får man nog se till att det finns ett trafikutbud på betydligt fler tider där det idag saknas. I så fall kan man nog skapa bättre pass och scheman också. Men detta är ju bara spekulation. Någon ska betala också.

/MrH

Lars-Håkan_E

Men... den obetalda rasten kan inte överstiga 90 minuter utan att tjänsten anses som delad.

Har man då tjänster där man betalar för typ 12 timmar så innebär det att man jobbar ihop veckoarbetstiden på 3 dagar därför så tror jag att man förutom i riktig glesbygd knappast har en sådan tjänst mer än någon/några gånger i månaden

Ersa

Nja, nog finns sådana pass närmare. Hos Swebus Uppsala t.ex, där förarna kör till Linköping och tillbaka. Där var 13 timmars ramtid normen. Började man kring 06:00 slutade man strax efter 19:00. Med knappt en timmes matrast i Linköping, samt andra raster i Stockholm.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2013, 21:33:56 PM
Nja, nog finns sådana pass närmare. Hos Swebus Uppsala t.ex, där förarna kör till Linköping och tillbaka. Där var 13 timmars ramtid normen. Började man kring 06:00 slutade man strax efter 19:00. Med knappt en timmes matrast i Linköping, samt andra raster i Stockholm.

Vi måste skilja mellan Arbetstid och Ramtid, om man har 13 timmars arbetstid så är ramtiden minst 14,5 timme för en sträcktjänst och sådana lär inte vara vanliga.

Uppsalaförarna hade sannolikt betalt för runt 11 timmar vilket då är Arbetstiden.

MrH

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2013, 21:47:12 PM
Vi måste skilja mellan Arbetstid och Ramtid, om man har 13 timmars arbetstid så är ramtiden minst 14,5 timme för en sträcktjänst och sådana lär inte vara vanliga.

Uppsalaförarna hade sannolikt betalt för runt 11 timmar vilket då är Arbetstiden.

Absolut, men nu är du onödigt teknisk. Det gör ju inte problemet med uttröttade förare mindre bara för att man får någon timme mindre betalt. Det är en lång arbetsdag oavsett, utan rimlig tid för återhämtning under dagen och kanske arbetsdag även påföljande dag, måhända ett kortare pass nästa dag kanske, men ev. med lägsta möjliga nattvila (reducerad) emellan.

/MrH

Omnilasse

Citat från: MrH skrivet 05 februari 2013, 18:08:04 PM
Det är inte bara "klassiskt delade pass", typ med en lååång rast på mitten, som förekommer nuförtiden. Jag vet exempel på 12-13-timmarspass där man har en 1-2 timmars rast på förmiddagen, sedan iväg igen för en körning, ytterligare en snuttig rast innan eftermiddagsblocket tar vid. Inte sällan med avlösningar och förflyttningar, allting sammantaget gör att det blir en lång dag utan tillräcklig återhämtning. Det komiska är att när det gamla bussavtalet gällde så var det "helt omöjligt" att få bort delade pass. Men så fort Bussbranschavtalet kom (när det blev dyrare med uppehåll) så minskade helt plötsligt de klassiskt delade passen i antal och ersattes av en massa körningar med konstiga raster och uppehåll här och där, helt lagliga sådana men dock.

Och vad gäller att delade pass diskuterats 100-tals gånger, visst det stämmer och det går inte att få bort dem i nuläget. Vissa gillar dem också, ska inte glömmas bort. Jag kan själv tycka de är helt okej förutsatt att det då är en ordentlig rast på mitten och på hemmaplan så man kan vila eller uträtta något. Antingen delat ELLER sammanhängande börja tidigt/sluta tidigt alt. börja sent/sluta sent, inte en blandning av allt samtidigt.

På sikt tror jag dock att det blir svårt att locka folk till yrket med dagens arbetspass. De som idag växer upp kommer inte acceptera dessa arbetstider. Och i samband med fördubblingsmålen och allt prat om att folk ska ställa bilen och åka kollektivt, så får man nog se till att det finns ett trafikutbud på betydligt fler tider där det idag saknas. I så fall kan man nog skapa bättre pass och scheman också. Men detta är ju bara spekulation. Någon ska betala också.

/MrH
Nu händer det förstås att tjänster helt enkelt är dåligt planerade. Men ofta har ju dessa tjänster tillkommit för att man har bra med trafik under mellantrafiken och därmed kunnat ta bort delade pass. Har man fortfarande ett sämre trafikutbud kvällstid, kan det kräva en hel del sådana här tjänster, iaf en del som först slutar under eftermiddagsrusningen.  Men återigen handlar det väl då om att man får välja mellan timanställda, eller så många heltidstjänster som möjligt.

Framförallt är det ju bättre trafik på kvällstid som behövs. Ungfär till 21-tiden. Vilket ju också faktiskt iaf i Stockholm börjat införas på allt fler linjer. I Stockholm är dock ändå trycket så mycket högre under rusningstrafik att det ändå blir nödvändigt med rätt många delade pass. Det går ju att motivera kanske upp till 10-minuterstrafik dagtid med måttligt resandet. Men högre turtäthet än så, är ju tyvärr ändå rena rama slöseriet.

Lars-Håkan_E

Det jag ville ha sagt var att 13 timmars ramtid för tjänstgöringen är en väldigt vanligt förekommande lösning där man kanske har betalt för i bästa fall 8 timmar vilket innebär att man har 5 sådana pass i veckan för att nå full arbetstid.

Kan man öka på arbetstiden inom dessa 13 timmar får man då fler fridagar under förutsättning att man inte kompenserar detta med någon 4-5 timmarsdag.

Nu lär detta med arbetsdagar där man har betalt för 11 timmar och mera knappast ett storstadsproblem utan mer för glesbygds och långväga trafik där man svårligen kan lösa tjänstgöringen på annat sätt.

Finns det idag överhuvudtaget tjänster i SL området med arbetstid överstigande 9-9,5 timme.

Omnilasse

Problemet är väl lite grann när relativt lång körtid, kombineras med lång ramtid. Men över ca 9,5-timmes körtid behövs förstås inte i regel i stadsmiljö. Kruxet är ju att få några av tjänsterna att täcka både morgonrusning och eftermiddagsrusning (i alla fall del av). Men har man då rast på sammanlagt 1,5 timme, så blir det ju 11 timmars ramtid. Uppåt den nivån kan nog iaf behövas om det är få delade pass.

Problemet är väl nästan att det nog många gånger skulle vara bättre att verkligen ha tjänster där körtiden är 10 timmar, med 11 i ramtid, än som det väl nu ofta är att en hel del pass blir med 9-timmars körtid och som då växlas med en hel del tjänster som bara är på 7, eller t.o.m.  6,5. Helt lätt är det dock inte att få till. Som alltid handlar det ju om att förbättring på ett område, ger sämre tjänster på något annat ställe. Det går ju aldrig heller helt att anpassa tidtabellerna efter förarnas arbetstider.