Lyfter gammal tråd... *H17 provvagnar*

Startat av Fredrik Klint, 30 januari 2013, 20:36:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33904.msg250166#msg250166

H17B var mycket riktigt "Fågel Blå", enligt vad jag hört från Ulf Essén. Dock blev den senare SS-röd och bytte även reg-nr, från A608 till A75004. Enligt SBH avställd -57 och avreggad 1960.
H17D och H17E gick "hand i hand", båda avställda 630429 och avregistrerade 670524.

Om Gunnar vill visa bilden igen vore det kul.

Gunnar D



Citat från: Fredrik Klint skrivet 30 januari 2013, 20:36:03 PM
H17B var mycket riktigt "Fågel Blå", enligt vad jag hört från Ulf Essén. Dock blev den senare SS-röd och bytte även reg-nr, från A608 till A75004. Enligt SBH avställd -57 och avreggad 1960.
H17D och H17E gick "hand i hand", båda avställda 630429 och avregistrerade 670524.

Om Gunnar vill visa bilden igen vore det kul.

Visst! Varsågod!

Mvh Gunnar

Peter Öden

Hej !

Har H 17A och H 17C funnits ??

Mvh Peter Ö

Gunnar D

Citat från: Peter Öden skrivet 09 februari 2013, 16:36:09 PM
Hej !

Har H 17A och H 17C funnits ??

Mvh Peter Ö

Ja, H17(A) var den amerikanska Mackbussen som var förebild för de 200 Metropolbussarna. H17C var de två Volvo/Hägglund som var inlånade från Göteborg i utbyte mot två Metropoler 1954-?.

Mvh Gunnar

Fredrik Klint


Fågel Röd? H17B A75004 i Hornsbergshallen, fotad av Ulf Essén.


H17E A75005. Leveransfoto från ASJ. Taket ser vitt ut men tittar man på andra bilder verkar det sedan ha blivit gråmålat.

Mr G

Lite konstigt kan tyckas är att man har kostat på provvagnen en omlackering, men inte verkar haft råd att anpassa skyltningen på ett bättre sätt.
吉先生

HJP

****
Intressant med dessa vagnar, som jag inte kände till förrän nu.
Snygga bilder  :)

HJP

Fredrik Klint

Gunnar D: Du har väl en bild på H17E tagen bakifrån i Hornsberg? Om du kan visa den och kanske säga ifall vagnen hade, med andra ord fick, grått tak eller inte?

Gunnar D



Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 februari 2013, 16:18:02 PM
Gunnar D: Du har väl en bild på H17E tagen bakifrån i Hornsberg? Om du kan visa den och kanske säga ifall vagnen hade, med andra ord fick, grått tak eller inte?

Här var den med H17E och H17D avställda 1963. H17E verkar väl knappast ha grått tak iaf jfr med H17D till höger (en liten flik tittar fram ovan backlyktan).

/Gunnar

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 10 februari 2013, 19:26:16 PM


Här var den med H17E och H17D avställda 1963. H17E verkar väl knappast ha grått tak iaf jfr med H17D till höger (en liten flik tittar fram ovan backlyktan).

/Gunnar

Det jag syftar på är ju att taket har en annan nyans än det vita runt fönstren. Men det kanske bara är smuts?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 10 februari 2013, 19:45:30 PM
Det jag syftar på är ju att taket har en annan nyans än det vita runt fönstren. Men det kanske bara är smuts?

Ja, kanske det. Jag vet faktiskt inte.

/Gunnar

Peter Öden

Hej !

En lite följdfråga till H17-provbussarna, vad hade de olika bussarna för motorer resp. växellådor ??

Mvh Peter Ö

K R

Citat från: Peter Öden skrivet 14 februari 2013, 18:23:19 PM
Hej !

En lite följdfråga till H17-provbussarna, vad hade de olika bussarna för motorer resp. växellådor ??

Mvh Peter Ö

Hej!

Utdrag ur en sammanställning av Ulf Essén med uppgifter om H17-vagnarna:

Litt      Regnr           Chassie        Kaross   Motor    Växellåda
H17B   A75004        Volvo B646   ASJ        VDF       SRM
H17C   O824, 837   Volvo B658   H&S       D96AL   Wilson med förväljare
H17D   A75206        Volvo B657   H&S       D96AL   H30B
H17E   A75005        Volvo B646   ASJ        VDF       SRM

mvh K R

Peter Öden

Hej !

Tack för uppgifterna !

Mvh Peter Ö