Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Citat från: Lung To skrivet 18 mars 2013, 19:02:02 PM
Hittade en intressant artikel om Arriva: http://www.swedishbus.se/ArtiklarDetalj.aspx?uid=1a5799cf-8309-462e-931f-130770f2edc7


Mods. edit. tråd flyttad
Finns nog inget som säger att Deutsche Bahn har skickat pengar till Arriva Sverige, speciellt inte åren före 2010 då DB inte ens ägde Arriva.

Det Schönfelder och "grabbarna" glömmer bort, är att Arriva (internationellt) är ett oerhört lönsamt företag. Sen att den svenska verksamheten levererat förluster, betyder inte att tyska staten via DB måste skicka pengar till den svenska verksamheten, för det är nog snarare så att vinstmaskinen i speciellt Storbritanien slipper betala en del bolagsskatt på sina vinster genom att kvitta dessa vinster mot det svenska bolagets förluster.

Samma sak gäller naturligtvis även Veolia. För inte fasen har franska staten någon budgetpost för att täcka bolagets förluster i Sverige, utan dessa förluster kvittas mot (över-) vinster på andra marknader. Precis som Arriva så är Veolia- Transdev i internationellt perspektiv enormt lönsamt!

Nä, det här kommer inte leda någon vart är mitt förhandstips, även om jag tycker det är bra att det börjar belysas från flera håll hur illa ställt det är i svensk bussbransch med den ekonomiska lönsamheten hos flera av de "stora" bolagen.

Dörrbroms

Citat från: Jo skrivet 15 mars 2013, 21:55:20 PM
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/bussbranschen-het-i-svag-konjunktur

Ett tips till Arriva är att sluta jaga bort den personal de har kvar, och kanske t.o.m. ge nya vettiga anställningsvillkor. Men man kan ju förstås resonera att de bäddar för att "tvingas" rekrytera öststatare som får en fjärdedels BBA-lön.

JDS

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2013, 11:11:32 AM
Idag är det ett problem att "hitta" intresserade förare i flera områden inom SL trafiken och det verkar inte räcka med de anvisningar som Arbetsförmedlingen ger ut, för utsocknes arbetslösa förare är bostadsbristen ett stort och avgörande problem i Stockholms län.

Då kanske det är lättare att erbjuda förare man redan har knutit till sig i övriga Europa jobb i Sverige, det är ju inget ovanligt utan så har ju andra operatörer gjort tidigare men åt motsatt håll med arbete utanför Sverige där trafik uppstartats.

Jaha, men hur ska DE hitta bostäder då? Ska arbetsgivaren börja dela ut tjänstebostäder eller?

Nico

Husvagnscampingen vid Solvalla... eller vid Ängbybadet?   :P

Frågan är väl sedan, om nu detta mot all förmodan skulle realiseras, hur dessa förare ska komma runt kravet på SL-certifieringen för den verkar fortsatt gälla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: JDS skrivet 20 mars 2013, 16:17:12 PM
Jaha, men hur ska DE hitta bostäder då? Ska arbetsgivaren börja dela ut tjänstebostäder eller?

Då får man ju göra som t.ex Swebus/Nobina har gjort på flera håll, hysa in dessa på hotell/vandrarhem

homer

Citat från: Nico skrivet 20 mars 2013, 16:30:25 PM
Husvagnscampingen vid Solvalla... eller vid Ängbybadet?   :P

Frågan är väl sedan, om nu detta mot all förmodan skulle realiseras, hur dessa förare ska komma runt kravet på SL-certifieringen för den verkar fortsatt gälla.

Som om SL skulle bry sig? Arriva verkar kunna göra precis som dem vill och Christer G wennerholm säger att han är SÅÅÅ nöjd med arriva

buskörare

Verkar som om morgonturerna från Åkersberga fortfarande dras med problem. Och fortfarande dåligt med info på störningsinfosidan. Hur kan det komma sig egentligen?

Dörrbroms

Datorsystemen för störningsinfo är väl SL:s så de borde vara samma som på Keolistiden?

Nico

Systemet för detta är som sagt samma som hos de övriga entreprenörerna, både på buss- och spårsidan.

Om det nu är strul här så handlar det nog mer om bemanning, kunskap samt även rutiner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Nu är ju Mars i princip slut   men har det blivit nått bättre ????
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Dörrbroms

Arrvias VD Hans Nilsson fick sparken i tisdags enligt Arrivas hemsida.

buskörare

Citat från: Dörrbroms skrivet 04 april 2013, 15:43:38 PM
Arrvias VD Hans Nilsson fick sparken i tisdags enligt Arrivas hemsida.

Hans var väl bara tillförordnad, sådana ska ju inte sitta permanent.

Ted Selander

Citat från: Dörrbroms skrivet 04 april 2013, 15:43:38 PM
Arrvias VD Hans Nilsson fick sparken i tisdags enligt Arrivas hemsida.
Nåja, litet rättvisa ska vi vara. Hans Nilsson var endast tillförordnad efter att Eric Bech-Jensen hastigt lämnade i höstas. Under tiden har man sökt en ordinarie VD, och nu hittat Johan Åhlander. Han har skickat många paket i sina dar.