Lite halvhistoria vid Brommaplan

Startat av Mikey, 25 januari 2013, 23:00:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

7153 är väl inte en Säffle, utan en Aabenraa? :)

//Danne

Tommy E

Citat från: Danne B. skrivet 27 januari 2013, 09:03:17 AM
7153 är väl inte en Säffle, utan en Aabenraa? :)

//Danne

Stämmer! Mälaröarna tycks nu vara "Säfflefritt" område.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Citybus

Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Tommy E

En liten uppdatering: 7077, 7079 och 7093 gömde sig visst vid Bryggadepån och var enligt uppgift ute i trafik idag.
Testkörningen av 6176 gick tydligen inte så bra, så därför blir det inga sådana bussar här.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

AO

Citat från: Tommy E skrivet 28 januari 2013, 17:48:43 PM
Testkörningen av 6176 gick tydligen inte så bra, så därför blir det inga sådana bussar här.

Vad var det som inte funkade?

Tommy E

Citat från: AO skrivet 29 januari 2013, 00:45:59 AM
Vad var det som inte funkade?

Bussen är för lång, så överhänget riskerar att slå i föremål bredvid vägen och svepa in över andra körfält.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico

Jo, den är väl nästan 15 m. den där. Inte det smidigaste fordonet i tätare trafik på flerfilig väg utan mera byggd för regionaltrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Citat från: Nico skrivet 26 januari 2013, 18:59:31 PM
Södertälje ink. Nykvarn ska nog, så vitt jag minns,  vara enbart lågentré det med efter nyår så då är det sannolikt bara Handen/Ösmo som är sista bastionen för normalgolv.

Bara Handen! Ösmo har inga normalgolvade bussar kvar.

// Niclas

Nico

Tänkte mer att även om vagnarna är stationerade i Handen så kunde de hamna på vissa Ösmolinjer beroende på om strul uppstår. Man kunde ju ibland t.ex. hugga en Handenkärra vid Gullmarsplansrampen för att köra en 861 och sedan så löste drifterna det problemet internt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Så Nobina 4108-09 har gjort sitt hos Björcks?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Tommy E skrivet 29 januari 2013, 02:09:36 AM
Bussen är för lång, så överhänget riskerar att slå i föremål bredvid vägen och svepa in över andra körfält.

Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.

Omnilasse

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2013, 11:38:42 AM
Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.
Nja, numera har man väl historia. Arriva har ju kört med boggibussar sedan trafikstart. Däremot är väl dessa kanske bara 13,7? (för lat för att kontrollera nu).

Man kan ju knappast säga att det är så tätbebyggt på Ekerö heller. Boggivagnarna har man ju också kört mest på landsortslinjerna. Men som du skriver blir det nog snarare problem med kurvor och för att inte säga trånga vändplaner och att klara möten på ställen som inte har plats för att två tyngre fordon möts. Att exempelvis använda den minimala vändplanen vid Hilleshög kyrka är ju inte direkt lätt med en boggivagn...

Tommy E

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 januari 2013, 11:38:42 AM
Det är ju en högst vanlig 14,8 meters buss med 7 meters hjulbas, precis som de boggibussar som använts i Nacka-Värmdö o Tyresö tidigare men med kortare överhäng bak eftersom det är en Scania.

Överhänget på en sådan här boggibuss sveper inte men däremot så skär bussen i kurvorna eftersom hjulbasen är så lång, Ekerö har ju heller ingen historia med boggibussar.

Jag återger bara den information jag har fått höra. Jag har inte kört bussen själv.

Citat från: Omnilasse skrivet 29 januari 2013, 12:10:51 PM
Nja, numera har man väl historia. Arriva har ju kört med boggibussar sedan trafikstart. Däremot är väl dessa kanske bara 13,7? (för lat för att kontrollera nu).

Jo, det stämmer att de är 13,7 m.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Dаniel

En liten uppdatering igen: 7077 och 7093 slopades den 28:e och 7079 slopades igår.
Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.