Lite halvhistoria vid Brommaplan

Startat av Mikey, 25 januari 2013, 23:00:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Igår (Torsdag) var jag ute en liten sväng i sista sekund på Brommaplan för att fånga lite Säfflevagnar.

Först ut Arriva 7083, sista dagen var det för denna vagn


Arriva 7153. Denna kommer rulla vidare, men får vara med ändå


Arriva 7093. Detta var näst sista dagen för denna. Den fick köra lite även idag fredag innan den slopades


Arriva 7079. Näst sista dagen även för denna.


Så nu är det slutkört med Säffle-ledvagnar på Ekerö så tillvida att det inte sker något underverk. I eftermiddags gick sista planenliga turerna...

Då passar det väl med en av de nya stadsbussarna som ersätter Säffle-vagnarna. Arriva 8408 som var så ny att den inte ens hade hunnit bli smutsig

P.Ek

Fina bilder! De nya Omnilinkarna är ju riktigt snygga men Säffle-vagnarna slår dom med hästlängder när det gäller bekvämlighet ;)

Bussmicke

Hur många Säffle-led är kvar?
Har nya lillabussen kommit till Adelsö än?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: P.Ek skrivet 25 januari 2013, 23:07:00 PM
Fina bilder! De nya Omnilinkarna är ju riktigt snygga men Säffle-vagnarna slår dom med hästlängder när det gäller bekvämlighet ;)

Tack. Jo, utvändigt ser de nya vagnarna bra ut, men de är inte roliga att åka. Blev rätt besviken när jag såg att man hade knölat in de minsta rena stadsbuss-stolarna i dem, dessutom med kasst benutrymme. De kan absolut inte vara kul att åka längre sträckor, som det finns en del av på Ekerö... :-\

Cero

Omnilinken är snygg, men jag förstår inte varför vissa exemplar av dessa har så högt uppdragen fönsterlinje i låggolvsdelen. Hamnade på en sådan härom dagen (Keolis 475x) och det känns ju som när man var fem och åkte Leyland. Man satt och tittade in i nedre fönsterkanten. Känns värdelöst.

Mikey

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Hur många Säffle-led är kvar?

"Så nu är det slutkört med Säffle-ledvagnar på Ekerö så tillvida att det inte sker något underverk. I eftermiddags gick sista planenliga turerna..."

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Hur många Säffle-led är kvar?

7077, 7079 och 7093 fanns kvar på eftermiddagen idag, men jag vet inte om de fortfarande är kvar. Imorgon kan jag förmodligen ge en ny rapport.

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2013, 23:15:44 PM
Har nya lillabussen kommit till Adelsö än?

Nej, februari/mars är vad jag har hört.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep med farväl till de gamla Säffle-ledvagnarna.

Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Dаniel

De kvarvarande Säfflevagarna (7077, 7079 och 7093) slopades igår.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 07:48:29 AM
Tack för ett mycket trevligt bildsvep med farväl till de gamla Säffle-ledvagnarna.

Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?

Jag har inte hört något om det iallafall. De rullar nog på ett tag till.
Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

Mikael T Nilsson

Citat från: Daniel T skrivet 26 januari 2013, 10:44:50 AM
De kvarvarande Säfflevagarna (7077, 7079 och 7093) slopades igår.

Jag har inte hört något om det iallafall. De rullar nog på ett tag till.

Tack för uppgifterna! Jag tänker på Märsta där alla Volvo B10BLE slopats för inte så länge sedan.
Kul att Ekerö har kvar sina B10BLE, kort- och boggievagnar, ett tag till.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Då försvinner alltså i och med detta även alla normalgolvade vagnar även på Mälarörna... eller är jag ute och cyklar?

Som de stått i en del andra trådar så blir det väl i så fall bara ett fåtal B12:or med handikapplyft som blir kvar i Handen under 2013?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Ja, dessa ledvagnar var de enda normalgolvade fordonen som fanns kvar på Mälaröarna. Vad jag känner till är det nu endast de 12st Volvo B12MA med handikappslyft kvar i Handen, och 2st äldre Volvo B10M som rullar i Nykvarn. Möjligen finns det några Volvo B12MA kvar i Södertälje också?

Nico

Södertälje ink. Nykvarn ska nog, så vitt jag minns,  vara enbart lågentré det med efter nyår så då är det sannolikt bara Handen/Ösmo som är sista bastionen för normalgolv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Nykvarn fick väl ha kvar sina normalgolvsvagnar, det står i vart fall tydligt markerat i tidtabellen för linje 782 att linjen trafikeras av normalgolvsbussar.

I Södertälje finns fortfarande ett gäng B12or som i trafik enligt CBR, men hur det är i praktiken får någon med insyn svara på. De rullade i alla fall hela december.

Tommy E

Idag syntes inga Volvoledbussar till vid Tappströmsgaraget. Dock tittade jag inte vid Bryggadepån, men det är väl tveksamt om det är några där heller.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 januari 2013, 07:48:29 AM
Är det även tänkt att Ekerös boggievagnar 7109, 7116, 7171 et c (Volvo) ska ersättas inom kort?

Som det har skrivits i en annan tråd är ju boggiebussen 6176 här för testkörning, och om testet går bra kan det komma ett antal sådana bussar hit. I så fall kan det nog mycket väl bli slopning av "danskvolvobussar", så vi får väl vänta och se hur det blir.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se